Keuze hout onderstel werkbank (2x1) verlijmd

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
ik wil een werkbank gaan maken en het onderstel te beginnen
nu twijfel ik over de keuze van het hout

daar ik qua ruimte niet lekker weg kom & het verlijmen nog wat tijd gaat kosten, wil ik elke keer 1 of 2 platen kopen.

Multiplex berken 244x122 cm 18 mm € 92,-
Multiplex timmerplaat 18 mm 244x122 cm € 72,-
Multiplex hardhout 244x122 cm 18 mm € 56,-

ik twijfel om gewoon te gaan voor de onderste voor het gehele onderstel van mijn werkbank. (38 euro verschil per plaat schiet op...)

hoe is de verhouding qua sterkte? iemand een idee?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Prijsverschil van multiplex wordt vooral bepaald door de houtsoort en de (afwerk)kwaliteit.

Een goede kwaliteit berken mpx wordt voor meubel- en afbouw gebruikt.
Timmerplaat is volgens mij een lichte soort die bijvoorbeeld voor wageninterieurs wordt gebruikt; mogelijk ook van een iets zachtere houtsoort.

Voor het onderstel van een werkbank, lijkt me die hardhout mpx prima. Vermoedelijk heeft deze ook het meeste gewicht van deze drie en dat is mooi meegenomen voor een onderstel.

Verder adviseer ik je om dit draadje te bestuderen: Ontwerp en bouw van multifunctionele multiplex werkbank met zaagtafel Daarin is @JuulvH met een vergelijkbaar project bezig.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrCrazy

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Misschien een domme vraag....maar waarom de keuze gemaakt het onderstel van multiplex te maken?
Excuseer....inderdaad een domme vraag. Berken mpx lijkt me over de top voor een onderstel. Als je de liggers en de poten gaat lamineren wordt het een sterke constructie. Het hardhout mpx is daarvoor ruim voldoende. Ikzelf zou zelfs underlayment overwegen, als het om de kosten gaat.
 

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
Excuseer....inderdaad een domme vraag. Berken mpx lijkt me over de top voor een onderstel. Als je de liggers en de poten gaat lamineren wordt het een sterke constructie. Het hardhout mpx is daarvoor ruim voldoende. Ikzelf zou zelfs underlayment overwegen, als het om de kosten gaat.
Underlayment vind ik wel te lelijk. Een wat egaler houtfineer vind ik wel mooier. Het oog wil ook wat ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.