Na onze veranda aan de tuinzijde blijft er een hoek aan ons huis over waar nog een balkon / veranda is voorzien. We overwegen om die uit te voeren in hout, eerst was voorzien staal maar bij nader inzien is een dikke balk ook best een fraai gezicht.
Beoogd is de balk op te leggen op het buitenblad (baksteen van de houtskeletbouwwoning) maar deze voor het draagvermogen vast te zetten aan de randbalk van de vloer in de woning. Dit is al door constructeur voor de stalen constructie berekend en zou moeten kunnen.
Sketchup schets als bijgaand, de lange overspanning is circa 6 meter, voor de staander is al een funderingspaal aanwezig. De kort overspanning is circa 2m80. Er staan bakstenen muren getekend maar daadwerkelijk zitten aan de korte kant 2 tuindeuren en aan de lange kant een deur en op de hoek rechts een klein raam van cira 80 bij 120.

Mijn vragen:
Wat zou jullie
Wie kan me helpen bij deze vragen?
Beoogd is de balk op te leggen op het buitenblad (baksteen van de houtskeletbouwwoning) maar deze voor het draagvermogen vast te zetten aan de randbalk van de vloer in de woning. Dit is al door constructeur voor de stalen constructie berekend en zou moeten kunnen.
Sketchup schets als bijgaand, de lange overspanning is circa 6 meter, voor de staander is al een funderingspaal aanwezig. De kort overspanning is circa 2m80. Er staan bakstenen muren getekend maar daadwerkelijk zitten aan de korte kant 2 tuindeuren en aan de lange kant een deur en op de hoek rechts een klein raam van cira 80 bij 120.

Mijn vragen:
Wat zou jullie
- voorkeur hebben, dit uitvoeren in Douglas of Eiken en waarom?
- Wat zou de zwaarte moeten zijn van de balk, 200x200 / 250 x 250 of nog zwaarder of lichter uitgaande van Douglas / Eiken
- Welke sterkte moeten de liggers worden als ik ervan uitga dat ik er zo min mogelijk wil hebben en ik voorzie op deze constructie een dek te leggen van planken wat toegankelijk moet zijn maar verder geen grote belasting zal dragen?
Wie kan me helpen bij deze vragen?