Kerstcadeau

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
942
1.090
de buurt van den bosch
Ik kom al vele jaren in Oostenrijk voor mijn werk,en ik kan wel zeggen dat daar wel een paar goede vrienden bij zitten.
Bijna elke week sta ik bij een meubelmaker waar ik de sleutels van de poort heb en het pand,en kan daar lekker slapen.
Al vele jaren geven ze mij advies en krijg ook geregeld een mooi stukje hout mee.
Wil ze nu een presentje geven met kerst.
Wordt een kistje van kwartiers eiken met een palissander deksel.Binnenkant afgewerkt met een mooie blauwe stof.
Ik ben tijdens het maken veranderd van plan zodat nu de verhouding van de verbinding niet meer klopt.
Maar is geen ramp,kwam beter uit met de kleurcombinatie.
Er komt waarschijnlijk een mooi houten schaafje in te zitten.

Bijlagen

• DSC01110.JPG
    DSC01110.JPG
    82,1 KB · Weergaven: 120
  • DSC01111.JPG
    DSC01111.JPG
    80,7 KB · Weergaven: 102
  • DSC01112.JPG
    DSC01112.JPG
    91,4 KB · Weergaven: 103

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.934
926
Enschede
ingoogni.nl
Lekker stevig contrast, ik mag dat wel. Blijft dat zo of wordt het eiken nog donkerder, na afwerken?

Als je recht tegen de hoek aan kijkt lijken de blokken wel een soort binaire code.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
942
1.090
de buurt van den bosch
Kistje is klaar.
Heb het niet in de olie gezet maar gelijk in de bijenwas.
Is mooi licht op gedroogd.
Deksel is met palissander fineer bekleed, daarop een greepje met
meranti en beuk.
Ik doe er een klein schraapschaafje in,deze heb ik al wat meer staan.

Bijlagen

• DSC01115.JPG
    DSC01115.JPG
    195,3 KB · Weergaven: 46
  • DSC01117.JPG
    DSC01117.JPG
    125 KB · Weergaven: 45
  • DSC01118.JPG
    DSC01118.JPG
    114,1 KB · Weergaven: 47
  • DSC01119.JPG
    DSC01119.JPG
    180,7 KB · Weergaven: 50

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.212
1.156
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waar moet je dan aan denken?
Dierlijke of plantaardige kleur stoffen?
Heb wel eens gehoord dat ze het maken van walnoten.
Het gaat niet om de herkomst, maar om het verschil tussen 'pigmenten' (onoplosbare kleurstoffen, meestal gekleurde zouten of complexe organische verbindingen, die met olie verwreven worden tot (olie)verf) en 'kleurstoffen' (oplosbare kleuren, zoals je in transparante inkt vindt). Oker, zinkwit, of cinnaber zijn pigmenten, ecoline bijvoorbeeld is een lijn van (geconcentreerde) kleurstoffen.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
942
1.090
de buurt van den bosch
Ik heb nog wat verschillende poeders staan om milkpaint te maken.
Ik ga deze eens maken maar dan extra verdund,dan krijg je ook een soort beits.
Kan deze poeders ook nog eens mixen om een bepaalde kleur te krijgen.
Niet geschoten is altijd mis!!!!

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.549
2.317
Terkaple
www.woodworking.nl
Een iets eenvoudiger manier zijn de zakjes beits van Clou. Die los je op in heet water. Nadeel van waterbeits is dat de nerf wat opkomt en als je dat schuurt is het effect van de beits heel anders. Van te voren met water deppen en schuren kan helpen.

jaap

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
478
241
56
Luzy Saint Martin
Volgens mij is 'pigment' en 'beits' geen goede combinatie. Volgens mij moet je voor een beits een oplosbare kleurstof hebben, niet een dispergeerbaar pigment ?

Je verwart beitsen met kleurlakken (beide bedoeld als werkwoorden)

Als je hout wilt kleuren zijn er verschillende opties:

1) beitsen
2) verven/schilderen
3) lakken
4) chemisch beitsen

(ook hier weer: allemaal werkwoorden)

Optie 1:
Je neemt een vloeistof die makkelijk in het hout doordringt en voegt daar pigment aan toe.
Laten drogen, opgekomen vezels wegschuren en behandeling herhalen.
[alleen kleuren van je hout, afwerklaag moet er dus nog overheen ter bescherming]

Optie 2:
Spreekt redelijk voor zich lijkt me [dekkende afwerking in ongeacht welke kleur]

Optie 3;
Je neemt een transparante lak en kwast die over je hout. Of je mengt je lak met een kleurstof die geschikt is voor je type lak en smeert het op je hout. Of je koopt een kant en klaar gemengde transparante kleurlak en smeert het op je hout [kleur en afwerking in één]

Optie 4:
Je smeert chemische stoffen op je hout. In vloeibare (of soms gasvormige) vorm en al dan niet zelf samengesteld.
Dit gaat een verbinding aan met de van nature aanwezige stoffen in het hout en resulteert dus in een verkleuring van het hout.
Alternatief: een mengsel wat je gemaakt hebt reageert na mengen en daarna het op het hout gesmeerd en geeft zodoende een verkleuring van je hout.
[moet daarna nog afgewerkt worden met een beschermlaag]

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.