Kastombouw / voorzetwand - frame en afwerking

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
Dag allen,

Eerder fantastisch geholpen hier op het forum voor onze overkapping. Nu bezig met een nieuwe project.
We krijgen een tv/wandmeubel met diverse hoge kasten en nissen. Om een zwevend effect te maken plaatsen we er een ombouw / voorzetwand omheen. Het meubel steekt dan nog ca. 80mm uit.

Ik heb een paar vragen en ben benieuwd naar jullie advies / inzichten
  1. ik merk dat onze woning best wel een beetje 'dreunt' bij het lopen op de tegelvloer. Ik wil voorkomen dat het een klankkast wordt, zou ik het beste nog iets van afdichtingsband/schuim tussen de vloer en plafond en het frame moeten doen? Zo ja wat adviseren jullie?
  2. in de vloer kan ik sowieso niet boren ivm vloerverwarming dus daar moet ik sowieso iets gaan doen met dubbelzijdig tape
  3. maakt het nog iets uit of ik versie A of versie B maak van onderstaand frame (vooraanzicht)? Zie hieronder plaatjes
  4. voor de afwerking van het frame; is 18mm MDF voldoende of beter 22mm nemen?, of underlayment en dan MDF eroverheen? Gegrond MDF lijkt me meest eenvoudig om af te werken
Op het plaatje is slechts het eerste stukje frame te zien. Aan bovenzijde en onderzijde van de kasten komt ook nog een frame. Het onderste frame krijgt ook een ondersteunende functie. (hoewel de kasten met kastophangers aan de wand hangen).

Versie A
Schermafbeelding 2023-07-16 om 11.34.04.png
Versie B
Schermafbeelding 2023-07-16 om 11.33.32.png

BovenaanzichtSchermafbeelding 2023-07-16 om 12.16.56.png
 

AlexandraTurner

Nieuw lid
20 jul 2023
1
0
USA
Dag allen,

Eerder fantastisch geholpen hier op het forum voor onze overkapping. Nu bezig met een nieuwe project.
We krijgen een tv/wandmeubel met diverse hoge kasten en nissen. Om een zwevend effect te maken plaatsen we er een ombouw / voorzetwand omheen. Het meubel steekt dan nog ca. 80mm uit.

Ik heb een paar vragen en ben benieuwd naar jullie advies / inzichten
  1. ik merk dat onze woning best wel een beetje 'dreunt' bij het lopen op de tegelvloer. Ik wil voorkomen dat het een klankkast wordt, zou ik het beste nog iets van afdichtingsband/schuim tussen de vloer en plafond en het frame moeten doen? Zo ja wat adviseren jullie?
  2. in de vloer kan ik sowieso niet boren ivm vloerverwarming dus daar moet ik sowieso iets gaan doen met dubbelzijdig tape
  3. maakt het nog iets uit of ik versie A of versie B maak van onderstaand frame (vooraanzicht)? Zie hieronder plaatjes
  4. voor de afwerking van het frame; is 18mm MDF voldoende of beter 22mm nemen?, of underlayment en dan MDF eroverheen? Gegrond MDF lijkt me meest eenvoudig om af te werken
Op het plaatje is slechts het eerste stukje frame te zien. Aan bovenzijde en onderzijde van de kasten komt ook nog een frame. Het onderste frame krijgt ook een ondersteunende functie. (hoewel de kasten met kastophangers aan de wand hangen).

Versie A
Bekijk bijlage 133352
Versie B
Bekijk bijlage 133353

BovenaanzichtBekijk bijlage 133354Als je het horrorspel Garten of Banban 4 Mobile wilt vinden, kun je gratis en veilig naar de Garden of Banban 4 APK (Mobile Version, Android Game) -website gaan, zodat je het gerust kunt ervaren.
Om te voorkomen dat je meubel een klankkast wordt en om geluidsdreunen te verminderen, is het een goed idee om afdichtingsband of schuim tussen de vloer en het plafond en het frame te plaatsen. Door deze akoestische isolatie te gebruiken, demp je de trillingen die anders door de constructie van het meubel kunnen gaan en de klankkast effect kunnen versterken. Er zijn speciale akoestische schuimen en rubbers verkrijgbaar die hiervoor geschikt zijn. Zorg ervoor dat ze geschikt zijn voor het gewicht en de afmetingen van het tv/wandmeubel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik merk dat onze woning best wel een beetje 'dreunt' bij het lopen op de tegelvloer. Ik wil voorkomen dat het een klankkast wordt,
waarom dreunt die ?
liggen de tegels op hout of een verhoogde vloer ?
een klankkast heeft holle ruimtes => de niet-gebruikte opvullen
in de vloer kan ik sowieso niet boren ivm vloerverwarming dus daar moet ik sowieso iets gaan doen met dubbelzijdig tape
ligt er geen laag chape op ?
maakt het nog iets uit of ik versie A of versie B maak van onderstaand frame (vooraanzicht)? Zie hieronder plaatjes
mijn scherm is te klein om beide plaatjes tegelijk te zien
ofwel zijn de plaatjes te groot
het is moeilijk om de verschillen (7 ?) te ontwaren
voor de afwerking van het frame; is 18mm MDF voldoende of beter 22mm nemen?, of underlayment en dan MDF eroverheen? Gegrond MDF lijkt me meest eenvoudig om af te werken
wat houdt die afwerking precies in ?
heb je een horizontale doorsnede ?
 

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
Om te voorkomen dat je meubel een klankkast wordt en om geluidsdreunen te verminderen, is het een goed idee om afdichtingsband of schuim tussen de vloer en het plafond en het frame te plaatsen. Door deze akoestische isolatie te gebruiken, demp je de trillingen die anders door de constructie van het meubel kunnen gaan en de klankkast effect kunnen versterken. Er zijn speciale akoestische schuimen en rubbers verkrijgbaar die hiervoor geschikt zijn. Zorg ervoor dat ze geschikt zijn voor het gewicht en de afmetingen van het tv/wandmeubel.

Bedankt voor uw bericht. Heeft u nog suggesties voor afdichtingsband?
 

SquareOne

Nieuw lid
15 aug 2022
17
0
NL
waarom dreunt die ?
liggen de tegels op hout of een verhoogde vloer ?
een klankkast heeft holle ruimtes => de niet-gebruikte opvullen

ligt er geen laag chape op ?

mijn scherm is te klein om beide plaatjes tegelijk te zien
ofwel zijn de plaatjes te groot
het is moeilijk om de verschillen (7 ?) te ontwaren

wat houdt die afwerking precies in ?
heb je een horizontale doorsnede ?
De oorzaak van het dreunen weet ik niet, maar het was er al direct bij de oplevering van de woning. Wellicht maakt de woning toch contact met de buren ondanks de ankerloge spouw. Maar daar kom je nooit meer bij...

De tegels liggen op een cementdekvloer.
De verschillen in de vooraanzichten van de plaatjes is kort gezegd: zijn de liggers van het frame leidend of de standaards. Dus begin ik met een balk van 100cm op de vloer (of plafond) en zet ik daar de staanders tussen. Of begin ik met een staander tegen de zijwand, een staander tegen de zijkant van de kast, en zet ik er vervolgens liggers tussen.

Wat betreft de afwerking, ik bedoel de 'wandafwerking' van de ombouw. Dus 18mm MDF op het houten frame en dan schilderen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.