Kastombouw, bureau en zitje

Doc

Actieve deelnemer
De eerste opdracht na mijn carriere-switch was een ombouw voor een kast te maken, met daaraan een bureau en een zitje met lades.
De kast is een Pax kast van Ikea, waar ik een kader omheen gemaakt heb van Okoumé multiplex, alles in verstek gezaagd en afgewerkt met parketlak. Daaraan vast een bureau van 80cm diep en 150cm breed. Ter versteviging van het blad een plaat 18mm MDF aan de onderkant bevestigd, geschilderd in RAL 9001, ook om het witte accent door te zetten.
Naast het bureau een zitje met daaronder 3 lades. Het lastige was een bestaande koof om een rookgasafvoer van de open haard op de begane grond. Het was dus aardig passen en meten maar de klant was zeer tevreden, en ik zelf ook.

IMG_8607_small.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
Ziet er netjes uit (y)

Ik zou er wel voor hebben gekozen om ook onder het ladegedeelte een plint op te nemen. Dan blijven de lades ook bij zware belasting vrij van de vloer en vormen linker en rechter deel visueel meer een geheel.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Netjes hoor. Wel leuk trouwens, In je oude job werkte aan een bureau, in je nieuwe job werk je nu ook aan een bureau.😉
Ben wel benieuwd of het blad toch niet gaat doorhangen, vrees van wel. MDF Is niet zo sterk. Zeker hier omdat je de witte bies wil laten doorlopen was een koker profiel in de juiste kleur miss steviger. Ik zou er nog een tweede profiel halverwege plaatsen, dit omdat je maar 18mm opdikt.
 

Doc

Actieve deelnemer
Ziet er netjes uit (y)

Ik zou er wel voor hebben gekozen om ook onder het ladegedeelte een plint op te nemen. Dan blijven de lades ook bij zware belasting vrij van de vloer en vormen linker en rechter deel visueel meer een geheel.
Dank je.

Onder de lades zitten wielen, dus die blijven wel vrij van de vloer. De bedoeling was om ook nieuwe kastdeuren te maken die tot aan de grond zouden komen, maar dat is uiteindelijk niet door gegaan.
 

Doc

Actieve deelnemer
Netjes hoor. Wel leuk trouwens, In je oude job werkte aan een bureau, in je nieuwe job werk je nu ook aan een bureau.😉
Ben wel benieuwd of het blad toch niet gaat doorhangen, vrees van wel. MDF Is niet zo sterk. Zeker hier omdat je de witte bies wil laten doorlopen was een koker profiel in de juiste kleur miss steviger. Ik zou er nog een tweede profiel halverwege plaatsen, dit omdat je maar 18mm opdikt.
Er zit een achterwand in het bureau die de boel ook nog ondersteund, en 150cm valt qua breedte nog mee. MDF is zeker niet sterk (heb ik inderdaad al ondervonden) maar voor een meisje van 8 zal het denk wel meevallen. Op het moment dat het echt zwaar door gaat hangen zal het toch wel aan vervanging toe zijn :D
 

martinus86

Nieuw lid
30 mrt 2019
16
15
Fraai dat Okoumé!

Hoe is het bureau zijdelings bevestigd aan de kast?
En wat was de reden om hier te kiezen voor parketlak?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.