Kastenwand in Thuiskantoor met Gashaard en Betonnen GFRC bladen

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
Ik heb er her en der al wat vragen over gesteld, eerst over de mogelijkheden het plafond te versterken en ook over de kasten.

Dit project ben ik op en af in de afgelopen maanden mee bezig geweest. een kastenwand met daarin verwerkt een gashaard voor in mijn thuiskantoor. Zelf ontworpen op basis van wat ideeën uit e folders van de haardleveranciers. De vertaling van tekening naar praktijk ben ik zeker tevreden over , net als de uiteindelijke kleurstelling. Zelf met alle gereedschap en hulpmiddelen toch een aardige uitdaging om al die kasten exact op dezelfde maat en haaks te krijgen. Ik heb lijmklemmen tot 1m50 die ik kan koppelen met de korps klemmen van 1m maar dan heb ik er maar 2 en ik heb er eigenlijk 6 nodig om een kast van deze afmeting in 1 x te lijmen en in elkaar zetten. Maar goed uiteindelijk is het gelukt. De kleine afwijkingen zie je toch niet :)

De wand is in totaal 7m14 breed, 2m25 hoog en de hoge kasten zijn 60 diep en het onderblok 80 cm.
Alles gemaakt uit eiken gefineerde platen van de Arnhemse Fijnhouthandel. Prachtige hoge kwaliteit platen voor een redelijke prijs, zeker als je er een stuk of 12 in zijn geheel in zon wand verwerkt is prijs wel een dingetje. En dan nog vele goedkopere platen voor de lades.

De eiken lichte delen zijn afgewerkt met Skylt Original, de zwarte delen zijn gekleurd met Monocoat Precolor zwart en dan afgewerkt met zwarte monocoat olie.

Op de onderkasten komt nog een nog te gieten betonnen blad van GFRC beton van HighDesignHolland en om de kachel moeten ook gegoten delen komen van beton. Als dat erop zit kijk ik of ik ook rechts in de nis voor de symmetrie nog die betonnen delen aanbreng.

Een enorme hoeveelheid ruimte in de kasten en de lades, de diepe lades zijn 700 mm diep en onderin zit een hoge lade en bovenin een binnenlade van 10cm.

In dit kantoor ook een prachtig Bureau met een blad uit 1 stamdeel gemaakt door Rick Koorman. Dat gebruik ik inmiddels al geruime tijd, het bureau is 3 meter lang en ruim een meter breed. Allemaal uit 1 Essen stamdeel van meer dan 150 jaar oud aan de jaarringen te zien. In dat blad verwerkt (uitgezaagd) een zit / sta deel met elektrisch onderstel van 160 bij 80 cm. ALs de onderkasten af zijn (zie ander topic) en ik de lades in kan ruimen kan ik het bureau opruimen en zal ik van dat prachtige stukje werk van Rick ook een foto posten. Een genot om aan te werken, uit 1 deel, zo vlak als een spiegel, natuurrand maar wel een elektrische zit / sta combinatie. Wat wil je nog meer.

Ik ben erg blij met het resultaat zover.

Kastenwand kantoor.jpg

Hier de Originele tekening, in Excel :)

Screenshot 2020-12-30 at 14.52.24.png
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Dat ziet er heel netjes uit. Mooi strak. Heb je veel moeten doen aan de thermische isolatie van de inbouwhaard?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
Dat ziet er heel netjes uit. Mooi strak. Heb je veel moeten doen aan de thermische isolatie van de inbouwhaard?
De haard is helemaal afgewerkt met Promatect-H. Aan de linkerkant wordt de hoge kast aan de binnenkant wel licht warm maar verder niet. Aan de voorkant komt het GFRC blad ervoor wat prima tegen die hitte kan. De platen in de boezem zitten zo'n 15 cm van het Promatect af en worden nauwelijks warm dus kort antwoord: Nee naast omkleden van de boezem met promatect heb ik verder niks gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
Ik had ook nog een klein lelijk IKEA kastje staan met mijn printer erop. Ik dacht eerst een klein ledenblokje te maken onder mijn bureau maar kwa erachter dat dat best in de weg staat. Toen kwam ik op het idee om een uittrekbare plank te maken in een kast en op die manier de printer op te bergen in de kast.

De kast is >60cm diep en dus ruimte zat voor een printer, dus een setje bijpassende kadegeleiders gezicht uit de voorraad en een uittrek plank in elkaar geflanst.

Kan allemaal net met het (grote) gewicht van de printer en de capaciteit van de geleiders maar grootste gedeelte van de tijd zal de plank toch ingeschoven zijn, alleen om de flatbed scanner te gebruiken moet de plank volledig uitgetrokken worden.

Tevreden over de uitkomst, gaatje boren in de korps voor de stekker en nooit meer een printer in de weg.

Printer schuin.jpg

Printer zijkant.jpg

Printer in kast.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hmmm.... ik heb mogelijk iets vergelijkbaars op de rol staan om te gaan maken dit jaar.
Kun je wat tekst en uitleg geven over hoe je alles gezaagd/verbonden etc. hebt?

Gebruikte gereedschappen bijvoorbeeld of “oeps”-momenten?

Zou mij helpen om de keus te maken om wel/niet zelf te gaan bouwen.

Mooi gemaakt!
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Het ziet er fantastisch uit! er staat alleen wel een adres in de tekening (straatnaam en nummer). Nu wil ik niet de privacy gaan prediceren maar ik ben zelf vaak wel bang voor mensen met losse handjes die graag aan andermans spullen willen komen. maar goed. Prachtig gedaan. Ik ben laatst ook bij Rick langs geweest. Had geen boodschappenlijst maar heb uiteindelijk veel te veel gekocht. Volgende keer laat ik de pinpas thuis😂
 
  • Wow
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
Het ziet er fantastisch uit! er staat alleen wel een adres in de tekening (straatnaam en nummer). Nu wil ik niet de privacy gaan prediceren maar ik ben zelf vaak wel bang voor mensen met losse handjes die graag aan andermans spullen willen komen. maar goed. Prachtig gedaan. Ik ben laatst ook bij Rick langs geweest. Had geen boodschappenlijst maar heb uiteindelijk veel te veel gekocht. Volgende keer laat ik de pinpas thuis😂
Thx. Dat was een foutje, ik had het gezien en toen weggehaald maar er stond nog een foute kopie in. (y)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
Hmmm.... ik heb mogelijk iets vergelijkbaars op de rol staan om te gaan maken dit jaar.
Kun je wat tekst en uitleg geven over hoe je alles gezaagd/verbonden etc. hebt?

Gebruikte gereedschappen bijvoorbeeld of “oeps”-momenten?

Zou mij helpen om de keus te maken om wel/niet zelf te gaan bouwen.

Mooi gemaakt!
Sorry ik had over je bericht heen gelezen. Gezien de maten van de meeste panelen en de beperkte ruimte in mijn werkplaats heb ik bijna alle zaagwerk gedaan met mijn Mafell invulzaag en de linialen. Daarna alles gekeuveld op 3 plaatsen in elk paneel met de duodeuvel. De DD40 ook gebruikt met de linialen voor de 32mm gatenrijen in de corpussen. Dat werkt echt supersnel en precies. Een genot om mee te werken.

De Oops momenten:
  1. Als je een kast in 1 x wilt lijmen en klemmen dan heb je echt heel veel hele lange lijmklemmen nodig, waarschijnlijk verstandiger om eerst de bovenkant te doen en dan de onderkant maar ik dacht dat t wel in 1 x zou gaan.
  2. Kantfineer nooit gelijkfrezen met een normale frees die niet 100% perfect is afgesteld want dan frees je niet alleen de kanten vlak maar meteen de fineer van de panelen af. Gelukkig op een relatief onzichtbare plek. Beter te investeren in een goede kantentrees.
  3. Eerst fineren dan deuvelen want anders zit je een mm fout (dikte fineer)
  4. Als je je kast perfect pas maakt tussen 2 wanden dan heb je een uitdaging met plinten als je deuren bijna doorlopen tot op de vloer
  5. Zorgen voor goede platen, mijn zijn van de arnhemse fijnhouthandel, die zijn erg sterk en werken prima voor de planken. Dat hoef je met bouwmarkt MDF niet te proberen dat buigt waar je bij staat.
  6. Je moet goede verstelbare poten gebruiken, geen IKEA troep, die breken af waar je ernaar kijkt, ik heb een hele partij overgekocht van iemand van een prooi merk en dat is echt heel veel betere kwaliteit. Ik geloof dat MacLean in Breda ze verkoopt.
  7. Als je een strakke kast maakt zoals ik heb dan moet je echt heel precies werken om een strak uiterlijk te krijgen. Elk oneffenheid valt op
  8. Je kat niet alleen laten met een net gefineerde deur want als hij de overlengte eraf kauwt is er ook een stuk van je fineer weg en eraf halen is lastiger dan je denkt
  9. Zorg voor voldoende ruimte als je dit formaat kasten gaat maken.
  10. Als je netjes in 32mm systeem hebt gewerkt kun je super makkelijk je scharnieren monteren, erin schroeven en hops inhangen. Goed doorrekenen hoever je scharnieren op de dieren van elkaar af komen maar dan werkt t feilloos. Maten van 32mm zijn te vinden op internet. Als je echt netjes werkt kun je ook standaar kadegeleiders zonder bijboren zo erin schroeven.
  11. Voor scharnieren montage werkt een boormal echt super, ik heb wat geïnvesteerd in een grass mal, kwestie van afstellen, 1 streepje zetten, mal over je deur schuiven en klemmen en dan met je boormachine 1 keer de Forster boor erin drukken die in de mal zit en klaar.
Gereedschap alles bij elkaar dus niet eens heel veel naast wat handgereedschap een invulzaag, de Duo Deuveler en een kantentrees.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Kijk, zo’n lijst met “oeps”-items kan ik wat mee.
Goed te horen dat er meer mensen zijn met een DD(F), voel me soms wat alleen :)

Volgende week komt de interieurbouwer om te kijken of hij wat kan betekenen maar op basis van het bovenstaande durf ik het misschien zelf wel aan.
Toch nog vragen:

1) Heb je gebruik gemaakt van een gekoppelde rail om zo over de volle lengte te zagen of de 1.6m rail verlegd?
2) Is het de moeite/aan te raden een “vers” blad op de zaag te zetten voor je met de fineer platen aan de slag gaat
3) Kun je een indicatie geven van de kosten die je gemaakt hebt?
4)Boormal, heb zelf de simpele van Blum en wel de “ecodrill” gezien maar 250,- om scharnieren te boren is me nog wat veel. Wat zijn precies de voordelen/nadelen?

Ben benieuwd & alvast bedankt,

HTBDTL
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
4) Boormal, heb zelf de simpele van Blum en wel de “ecodrill” gezien maar 250,- om scharnieren te boren is me nog wat veel. Wat zijn precies de voordelen/nadelen?
ik wil het gras(s) niet voor de voeten van scheppie wegmaaien
heb de ecodrill van blum
bij de keuze van de scharnieren en geleiders was mijn 1ste vereiste: bestaat er een mal voor ?
dus werd het bv de ecodrill
salice viel direct af omdat ze geen scharnierboormal hebben
het voordeel van zo'n hulpstuk is dat je in 1 keer 3 gaten precies boort
zowel wat betreft afstand als diepte
je klemt het op de plaat en het verroert niet meer
uit de losse hand zou ik er niet aan beginnen
en met een kolomboor moet je met de plaat zeulen, waardoor je krassen kan maken
de prijs heb je er uit van zodra je een paar tientallen scharnieren geplaatst hebt
zie je er tegenop, gooi dan een lijntje uit
mogelijks woont er dicht bij jou een collega die zo'n ecodrill of andere heeft
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb je post over dit prachtige kantoor even gemist Scheppie, het ziet er echt super uit. Chique met die mooie haard, de kleurstelling, het plafond!
Moet je ook veel voldoening geven, jij hebt ook altijd serieus geïnvesteerd in goed gereedschap en dan zo'n mooie kastenwand maken is wel gaaf!

jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
Volgende week komt de interieurbouwer om te kijken of hij wat kan betekenen maar op basis van het bovenstaande durf ik het misschien zelf wel aan.
Ik denk dat je schrikt wat zon wand kost als je hem laat maken. Alleen aan materiaal was ik al een flink bedrag kwijt. Niet omdat die platen zo duur zijn maar omdat er zo verschrikkelijk veel nodig zijn. Ik heb in deze wand denk ik ik 18 hele platen verwerkt. Is dan ook 7m40 ;lang maar goed.

  1. Heb je gebruik gemaakt van een gekoppelde rail om zo over de volle lengte te zagen of de 1.6m rail verlegd?
    1. Uiteraard gekoppeld, verschuiven wordt niks...
  2. 2) Is het de moeite/aan te raden een “vers” blad op de zaag te zetten voor je met de fineer platen aan de slag gaat
    1. Altijd goed maar de wear-out met een goed scherp blad is echt minimaal op die gefineerde platen
  3. 3) Kun je een indicatie geven van de kosten die je gemaakt hebt?
    1. Ik denk aan hout circa 2000 euro en dan nog scharnieren iets van 150 euro, ladegeleiders 150 euro lak 300 euro en wat klein spul dus ergens tussen de 2500 en 3000 euro.
  4. 4)Boormal, heb zelf de simpele van Blum en wel de “ecodrill” gezien maar 250,- om scharnieren te boren is me nog wat veel. Wat zijn precies de voordelen/nadelen?
    1. Hout verpesten door verkeerd te boren of een deur die net niet recht zit of speling heeft is pas echt duur. Als je mooie dingen wilt maken moet je of een echte vakman zijn of een prutser met goede spullen :D. Ik ben meer t laatste schat ik in...
    2. Zon ding koop je 1 keer voor t leven en moet je afschrijven over je eerste project. Ik zal niet zeggen dat t met een simpelere mal niet gaat dat is natuurlijk onzin maar als je ziet wat je bespaart tov de interieurbouwer is het denk ik een no brainer.
Goed te horen dat er meer mensen zijn met een DD(F), voel me soms wat alleen :)
Mafell DD40 is top, veel veelzijdiger dan een Domino van Festool maar de Festool is bekender en dan de groene waas :) Met de liniaal samen echt een supermachine...... zonder is hij meer vergelijkbaar met de domino alleen nog steeds veelzijdiger in gebruik omdat je veel meer maten met 1 machine aankan, van 5 tot 16mm deuvels.

Ik moet wel zeggen dat domino of DD40 als je puur kijkt naar verbindingen maken niet echt heel veel uitmaakt, dan kunnen ze beide het zelfde en werken beide top. Alleen wat ik zeg, de DD is veelzijdiger omdat je er ook gatenrijen mee kunt boren... en dat is echt top...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.