Kasten tussen dakspanten afwerken

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Een goede morgen!

Ik ben inbouwkasten aan het maken onder ons dak, een tiental, zie foto. Deze corpussen zijn gemaakt van melamine, en de bedoeling was om de ruimte tussen de corpussen te vullen met eiken planken met domino's op de voorkant van de corpussen bevestigd en vanboven een sluitlat, zo had ik reeds een aantal kasten op een andere zolder gemaakt.

Gezien dit echter een lange kastenwand gaat zijn (8,5 meter), wordt dat bij nader inzien te 'zwaar' als ik dat volledig in eik uitvoer. Ander plan dus. Ik dacht om ipv eiken planken gewoon een goede kwaliteit mdf te nemen, en ook via domino's tegen de voorkant te bevestigen, en dit later wit of in een lichte kleur te schilderen / lakken. Maar ik heb weinig ervaring met mdf (werk vooral massief + melamine), en ik weet dat de kopse kant moeilijk te verven gaat zijn. Graag zou ik de overgang tussen de verticale plaat (tussen de kasten) en de sluitlat / strook mdf die aansluit tegen het dak ook onzichtbaar afwerken. Hiervoor dacht ik de mdf platen 45 graden af te schuinen (met een freesje), zodat er een groef ontstaat wanneer ze tegen elkaar sluiten. Die groef dan plamuren, en mee verven.

De gaatjes voor de scharnieren van de deurtjes zijn reeds gefreesd, ik heb rekening gehouden met een extra dikte van 18mm.

Is dit een goed plan, gaat dat werkbaar zijn? Kopse kanten verven/lakken, de v-groef plamuren? Moet ik geen schrik hebben voor het werken van het hout, waardoor de plamuur gaat barsten? Wat voor plamuur gebruik ik best? Kan ik misschien beter een andere houtsoort (bvb multiplex) nemen? maar daar zie je de kopse kant ook weer van ...

Alvast bedankt voor jullie inzichten en adviezen!
 

Bijlagen

  • IMG_1569.jpeg
    IMG_1569.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 70

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een goede morgen!

Ik ben inbouwkasten aan het maken onder ons dak, een tiental, zie foto. Deze corpussen zijn gemaakt van melamine, en de bedoeling was om de ruimte tussen de corpussen te vullen met eiken planken met domino's op de voorkant van de corpussen bevestigd en vanboven een sluitlat, zo had ik reeds een aantal kasten op een andere zolder gemaakt.

Gezien dit echter een lange kastenwand gaat zijn (8,5 meter), wordt dat bij nader inzien te 'zwaar' als ik dat volledig in eik uitvoer. Ander plan dus. Ik dacht om ipv eiken planken gewoon een goede kwaliteit mdf te nemen

Soortelijk gewicht van eikenhout en mdf is nagenoeg gelijk.:)
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Met zwaar bedoelde ik donker / druk :) Ik had het graag wat lichter gehad. Ik kan natuurlijk eik nemen en verven, maar dat vind ik ook zonde (hoewel ik een grote voorraad eik heb liggen, en geen mdf)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Met zwaar bedoelde ik donker / druk :) Ik had het graag wat lichter gehad. Ik kan natuurlijk eik nemen en verven, maar dat vind ik ook zonde (hoewel ik een grote voorraad eik heb liggen, en geen mdf)
Kleur is natuurlijk persoonlijk. Ik vind eiken niet echt donker. Zeker niet in combinatie met dat witte melamine.
En anders white wash.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
de bedoeling was om de ruimte tussen de corpussen te vullen met eiken planken met domino's op de voorkant van de corpussen bevestigd en vanboven een sluitlat
geen slecht idee, maar dat wordt paswerk
Gezien dit echter een lange kastenwand gaat zijn (8,5 meter), wordt dat bij nader inzien te 'zwaar' als ik dat volledig in eik uitvoer.
had begrepen dat je het esthetisch bedoelde
'zwaar' stond immers tussen aanhalingstekens
Maar ik heb weinig ervaring met mdf (werk vooral massief + melamine), en ik weet dat de kopse kant moeilijk te verven gaat zijn.
de kopse kanten zijn inderdaad niet makkelijk om af te werken
ze durven wel eens in vergelijking met het oppervlak ruw te zijn, én ze zuigen
instrijken met 'brushfiller mdf' is een mogelijkheid
vermits de kopse kanten aan de zijkant komen + de deuren opliggend (?) gaat dat esthetisch weinig storen
Graag zou ik de overgang tussen de verticale plaat (tussen de kasten) en de sluitlat / strook mdf die aansluit tegen het dak ook onzichtbaar afwerken. Hiervoor dacht ik de mdf platen 45 graden af te schuinen (met een freesje), zodat er een groef ontstaat wanneer ze tegen elkaar sluiten. Die groef dan plamuren, en mee verven.
als je geen aansluitnaad wil zien, is dit de enige mogelijkheid
ook mdf kan zich nadien nog zetten, waardoor de naad weer zichtbaar wordt

ik zou de hele kader in hetzelfde materiaal als de deuren maken
dan heb je geen risico op kleurverschil
maw als de deuren melamine zijn, dan ook de kader

je werkt vooral met massief + melamine schrijf je
koop je die afgewerkt, of werk je die zelf af ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik701

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Kleur is natuurlijk persoonlijk. Ik vind eiken niet echt donker. Zeker niet in combinatie met dat witte melamine.
En anders white wash.
De melamine blijft niet zichtbaar, dat is de binnenkant van de kast. Dus eens als er deurtjes op hangen zie je daar niets meer van.

Eiken is inderdaad niet echt donker, maar de vloer is al eiken parket, en ik dacht de deurtjes ook in eik te maken. Dus zou het liefst wat lichter (wit of bijna wit) hebben.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
geen slecht idee, maar dat wordt paswerk
Daar ben ik me van bewust, maar eigenlijk valt dat nog wel mee. De corpussen sluiten niet nauw aan tussen de dakspanten, ik kan er 2 cm mee schuiven. Dat heb ik bewust gedaan, zodat ik alle tussenstukken nagenoeg even breed kan maken. De dakspanten staan niet 100% op dezelfde afstand (kan enkele mm verschillen).
de kopse kanten zijn inderdaad niet makkelijk om af te werken
ze durven wel eens in vergelijking met het oppervlak ruw te zijn, én ze zuigen
instrijken met 'brushfiller mdf' is een mogelijkheid
vermits de kopse kanten aan de zijkant komen + de deuren opliggend (?) gaat dat esthetisch weinig storen
Dat klopt, opliggende deuren, dus veel kops ga je niet zien. Zal eens testen met zo'n brushfiller
als je geen aansluitnaad wil zien, is dit de enige mogelijkheid
ook mdf kan zich nadien nog zetten, waardoor de naad weer zichtbaar wordt

ik zou de hele kader in hetzelfde materiaal als de deuren maken
dan heb je geen risico op kleurverschil
maw als de deuren melamine zijn, dan ook de kader
De deurtjes worden waarschijnlijk weer wel eiken, maar dat kleurverschil mag er net zijn vind ik.
je werkt vooral met massief + melamine schrijf je
koop je die afgewerkt, of werk je die zelf af ?
Ik koop ze niet afgewerkt. Onze keuken + kasten in de berging zijn van melamine, maar daar heb ik de voorkant 'opgedikt' met een 18mm massief eiken latje, bevestig met dominos, zodat het een massief eiken kast lijkt. De deurtjes zijn mdf met eik fineer, waar ik op de kopse kanten 3mm eiken latjes tegen gelijmd heb. Daarna met een afrondfreesje er langs, en je ziet er quasi niets van.[/quote]
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Eiken is inderdaad niet echt donker, maar de vloer is al eiken parket, en ik dacht de deurtjes ook in eik te maken. Dus zou het liefst wat lichter (wit of bijna wit) hebben.
als je voor massief gaat, én het lichter dan de vloer moet uitvallen, dan zie ik 2 mogelijkheden
1) toch weer eik, maar er een lichter makend produkt zetten
2) es ! heb je dat al eens geprobeerd ? is voor mij een openbaring geweest - mooie bruin-geel-roze kleur met prachtige tekening - makkelijk te bewerken - stabiel - kost de helft van eik & praktisch geen verlies
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Progress!
7HK56yK.jpg

VbzReFe.jpeg


Houtwerk klaar. Verder plamuren, schuren, tegen de muren een beetje kitten, en klaar om te verven!

Dan nog de keuze van deurtjes maken ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Filip1992 en ZotVanHout

Filip1992

Nieuw lid
24 aug 2023
1
0
Genk
Dag Erik,
Heel mooi gedaan. Heb je ook een foto van het eindresultaat met deurtjes?
Is er een rede waarom je zoveel kleine corpussen hebt gemaakt met ruimte tussen ipv enkele grote die aansluiten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.