Kasten tussen dakspanten afwerken

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Een goede morgen!

Ik ben inbouwkasten aan het maken onder ons dak, een tiental, zie foto. Deze corpussen zijn gemaakt van melamine, en de bedoeling was om de ruimte tussen de corpussen te vullen met eiken planken met domino's op de voorkant van de corpussen bevestigd en vanboven een sluitlat, zo had ik reeds een aantal kasten op een andere zolder gemaakt.

Gezien dit echter een lange kastenwand gaat zijn (8,5 meter), wordt dat bij nader inzien te 'zwaar' als ik dat volledig in eik uitvoer. Ander plan dus. Ik dacht om ipv eiken planken gewoon een goede kwaliteit mdf te nemen, en ook via domino's tegen de voorkant te bevestigen, en dit later wit of in een lichte kleur te schilderen / lakken. Maar ik heb weinig ervaring met mdf (werk vooral massief + melamine), en ik weet dat de kopse kant moeilijk te verven gaat zijn. Graag zou ik de overgang tussen de verticale plaat (tussen de kasten) en de sluitlat / strook mdf die aansluit tegen het dak ook onzichtbaar afwerken. Hiervoor dacht ik de mdf platen 45 graden af te schuinen (met een freesje), zodat er een groef ontstaat wanneer ze tegen elkaar sluiten. Die groef dan plamuren, en mee verven.

De gaatjes voor de scharnieren van de deurtjes zijn reeds gefreesd, ik heb rekening gehouden met een extra dikte van 18mm.

Is dit een goed plan, gaat dat werkbaar zijn? Kopse kanten verven/lakken, de v-groef plamuren? Moet ik geen schrik hebben voor het werken van het hout, waardoor de plamuur gaat barsten? Wat voor plamuur gebruik ik best? Kan ik misschien beter een andere houtsoort (bvb multiplex) nemen? maar daar zie je de kopse kant ook weer van ...

Alvast bedankt voor jullie inzichten en adviezen!
 

Bijlagen

  • IMG_1569.jpeg
    IMG_1569.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 70

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een goede morgen!