Kastdeurtjes scharnieren

thommy

Nieuw lid
17 jan 2022
5
2
Oss
Om te beginnen graag de disclaimer dat ik niet weet of ik op de juiste plek ben.

Samen met vrienden ben ik een tv kastje aan het maken. Echter zien we een hoop speling bij het testen van de deur scharnieren.
In de video is te zien dat de scharnieren even provisorisch zijn gemonteerd, alleen denk ik niet dat dit invloed heeft op de speling.

Het gaat om inliggende scharnieren. Nu is mijn vraag, wat gaat hier mis? Zijn de scharnieren niet juist? of doen we iets fout?

Hier 2 filmpjes met de scharnieren
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Kan op het filmpje natuurlijk niet zien hoe hard je aan dat deurtje trekt en duwt maar lijkt mij alleszins niet normaal.
met een scharnier van een gekend merk als Blum, Hettich, Salice, … verwacht ik dit alleszins niet.
Welke scharnieren zijn dit, merk, prijs?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Deze scharnieren hebben een dubbel scharnierpunt met een kort armpje er tussen. Het spul wordt op zijn plek gehouden door de veer. Dus als je op het deurtje duwt, zal je de veer van het onderste deurtje indrukken, waardoor hij kan zakken. Het deurtje is lang, maar niet hoog. Dat verergerd het probleem.
 

thommy

Nieuw lid
17 jan 2022
5
2
Oss
Bedankt voor jullie reactie. De scharnieren zijn van het merk Handson. De prijs hiervan week ik niet.

De deurtjes zijn inderdaad lang en niet hoog. Ik begrijp uit jullie reacties dat ik het beste een nieuwe set kan aanschaffen? Welke scharnieren zijn voor dit doeleinde het beste geschikt? Of zijn de genoemde merken altijd goed?

IMG-20211222-WA0026.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
De scharnieren zijn van het merk Handson. De prijs hiervan week ik niet.
je moet een tijdje ggln om die te vinden
bij gamma staan ze aan 6,99/paar
de merken die @jorisvh opsomt, doen het allemaal zoals het hoort
op basis van het filmpje sluit ik mij bij de diagnose van @chevy66 aan
wat je met de deur doet, is niet standaard
een deur dient om te openen en sluiten, niet om er aan te trekken
maar als ze bij het openen reeds zo wiebelt, dan is er wat mis met (type van) de scharnieren

och ja . . . welkom als nieuw lid !
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik denk dat het aanschaffen van een ander merk inliggend scharnier, weinig verschil gaat maken. Die zijn op de zelfde manier geconstrueerd. Als je de deurtjes gewoon afstelt, zodat ze recht hangen, is er verder geen probleem. als je kijkt naar de scharnieren die ikea voor zo'n hoekkast met een dubbele deur gebruikt, daar kan je dit ook mee doen. Maar omdat die deurtjes 2 keer zo hoog zijn, merk je dat minder. Vergelijk het met deuren die aan bommers hangen. Als je daar aan gaat hangen , komen ze op de grond.
 

thommy

Nieuw lid
17 jan 2022
5
2
Oss
Het lijkt misschien op de filmpjes dat er kracht gezet wordt op de deurtjes, maar dat is niet echt het geval. Dit systeem voelt op deze manier niet solide aan. Het kastje wat we maken is nagemaakt van een bestaand model. Vandaar dat ik het idee had dat dit wat steviger aan zou voelen en wij dus iets niet goed doen.

Wat ik hieruit wel begrijp is dat de scharnieren zo ver mogelijk uit elkaar moeten? Daar is wel wat ruimte voor. Nog meer tips om het steviger te laten voelen?

Dit is het voorbeeld kastje:
WhatsApp Image 2021-07-22 at 12.45.43 PM.jpeg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik werk altijd met scharnieren van Hettich en ik kan er echt geen beweging in krijgen. De deurtjes zijn in mijn geval wel wat hoger, maar dan nog, dat zou geen verschil mogen maken.
Als je scharnieren van Blum of Hettich haalt, kan je ook een iets dikkere montageplaat kiezen. Dan ben je meteen van dat plaatje hout af. Dat doet echt afbreuk aan het geheel....
 

jorisvh

Post veel
ik heb hier even een testje gedaan met een inliggend deurtje van 70 hoog x 50 breed met 3 inliggende scharnieren (Blum).
heb de onderste scharnier gelost waardoor het eigenlijk een deur van 50cm breed met 2 scharnieren op ongeveer 30cm afstand wordt, vergelijkbaar me de situatie hier, denk ik.
als ik daar wat aan trek beweegt het wel wat maar zeker niet zoveel als in je filmpje.

als ik het goed zie heb je nu geen 35mm gaten voor de potscharnieren gefreesd maar de scharnieren bovenop de deur geschroefd met 2 blokjes ertussen. het geheel zal zeker stabieler worden als dat doet zoals het hoort.
maar, het lijkt wel dat de grootste beweging toch niet daar zit dus echt opgelost zal het niet worden zo, vrees ik.
 

thommy

Nieuw lid
17 jan 2022
5
2
Oss
Wat een betrokkenheid! Heel fijn dat er zo mee gedacht wordt.

Ik heb wat Hettich scharnieren op het oog, waarbij natuurlijk ook meteen een dikkere montageplaat besteld gaat worden.

Als de gaten gevreesd geboord zijn zal het geheel ook wat helpen verwacht ik. Al ben ik er nog niet helemaal uit wat voor hout het gaat worden. Het is nu een 12mm plankje, wat best dun is natuurlijk. Zal zwaarder hout invloed hebben op de speling? Tip voor hout?
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Ik heb wat Hettich scharnieren op het oog, waarbij natuurlijk ook meteen een dikkere montageplaat besteld gaat worden.
Als de gaten gevreesd zijn zal het geheel ook wat helpen verwacht ik. Al ben ik er nog niet helemaal uit wat voor hout het gaat worden. Het is nu een 12mm plankje, wat best dun is natuurlijk.
bij Blum moet het 35mm gat min 13mm diep zijn dus met 12mm lukt het sowieso niet.
zijn de zijwanden al wel definitief? de dikte daarvan, meer bepaaald het verschil met de dikte van het metalen frame, bepaalt welke verdikking je montageplaat nodig heeft.
Zal zwaarder hout invloed hebben op de speling
een zwaardere deur zal meer doorhangen maar kan je oplossen door instelling (binnen de grenzen van het redelijke natuurlijk).
zet de scharnieren zo ver mogelijk uit elkaar, dan worden de dwarskrachten kleiner.
Tip voor hout?
Vermits het invallende deuren zijn, een multiplex? de laagjes op de zijdes zie je enkel als de deuren geopend worden.
populier is zeer licht maar ook zeer zacht, zullen snel putjes inkomen, niet doen.
berken is zwaarder maar ook veel sterker, en gemakkelijk op 15mm dikte te vinden.
hangt er naar van af wat je mooi vindt natuurlijk.
als je wil gaan lakken zou ik MDF kiezen
 
  • Leuk
Waarderingen: thommy

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik denk niet dat de juiste montage met een 35mm boor (let op, je doet dit niet met een frees) of zwaarder hout iets doet met deze speling. Je ziet dat de speling zit in het scharnier zelf en niet in de bevestiging daarvan. Dit is gewoon een erg slecht scharnier.
Bedenk dat een 35mm forstnerboor een centreerpunt heeft die uitsteekt. Dus als je je pot 13mm wil hebben dan is dat puntje al bijna 15mm door het hout heen. Of je moet een duur exemplaar boor hebben, dan steekt deze maar 1mm uit. Dan nog kom je met 15mm al krap uit. Hettich heeft daarentegen wel speciale scharnieren voor dunnen deuren. Dus bedenk eerst welke dikte je deur wordt voordat je gaat bestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: thommy en ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als ik naar het 2e filmpje kijk, zie ik alleen speling in het scharnier zelf, en geen speling in de bevestiging in beide zijden met het hout, ondanks de bevestiging met losse opgeschroefde stukjes hout. Ik zou dus ook zeggen dat het aan het scharnier zelf ligt en adviseren om een van de bovengenoemde merken te proberen.

Je hebt nu een 12mm plank als deur als ik het goed begrijp? Nu heb ik niet superveel ervaring met deurtjes, maar het lijkt me dat dat wat dun is en dat je daardoor een grote(re) kans hebt op kromtrekken van je deuren.
Mocht je de deuren toch willen maken van een plaat die te dun is om de scharnieren diep genoeg in te frezen (je hebt immers ook dikte nodig om de bevestigingsschroeven in te draaien), zou je ook een strook hout aan de scharnierzijde van de deur kunnen lijmen. Dus zoals je nu hebt gedaan met de kleine stukjes hout, maar dan een strook die geheel vanaf de bovenkant tot de onderkant loopt, en zo breed als nodig om de hele scharnieren in te laten vallen. Dus eigenlijk opdikken zoals je nu hebt gedaan, maar dan met een groter stuk hout en volledig gelijmd met je deurtje.

Bedenk dat een 35mm forstnerboor een centreerpunt heeft die uitsteekt. Dus als je je pot 13mm wil hebben dan is dat puntje al bijna 15mm door het hout heen. Of je moet een duur exemplaar boor hebben, dan steekt deze maar 1mm uit.
Als je met goedkope boren wilt werken, kan het ook. Dan moet je daar wel een boor voor opofferen.
Boor met een boor (met punt) iets van 10 mm diep. Dan met een boor waar je de punt vanaf hebt gevijld de laatste 3 mm, met het zojuist geboorde gat als geleiding. De centreerpunt heb je dan immers niet meer nodig. Het is niet ideaal, omdat je in 2x moet boren en een 2e boor nodig hebt om de punt af te vijlen, maar het kan het verschil maken tussen net door het hout of net niet.

Qua houtsoort, berken mpx heeft als voordeel dat het uit veel dunnere laagjes bestaat als normaal pmx. Dus het is stabieler/steviger bij gelijke dikte.
MDF kan ook goed als je de deurtjes toch zou willen schilderen, neem dan bij voorkeur geem mdf van de bouwmarkt, maar een meer professionele variant. Het bouwmarkt-mdf is zeker aan de binnenkant vrij zacht wat de stevigheid (en het gemak van afwerken later) niet ten goede komt.
Kijk bij eventueel massief hout uit met risico op kromtrekken bij een dun paneel.
 
  • Leuk
Waarderingen: thommy en jorisvh

thommy

Nieuw lid
17 jan 2022
5
2
Oss
Vandaag de Hettich scharnieren incl dikkere montageplaten geplaatst en het werkt perfect. Wat een verschil!

Iedereen super bedankt! Het meedenken en betrokkenheid wordt zeer gewaardeerd!
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.