Kast voor prullenbak en wasmand

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Voor mijn zwager en schoonzus heb ik een kast voor in de bijkeuken gemaakt waar de prullenbak en wasmand in zitten. Ze wilden beide dingen niet teveel in het zicht hebben, dus zijn we tot het onderstaand ontwerp gekomen. Er zaten wel een paar uitdagingen in, maar dat is gelukkig goed gelukt.

Het moest wel in het geheel passen, dus moest het eikenhout worden, met eenzelfde bovenblad als het aanrecht in de bijkeuken. De binnenkast is gemaakt van 15mm multiplex, omdat dit toch uit het zicht is.

Hier is de opstelling te zien. De rechterkant is van massief eiken. Deze komt in het zicht. De rechterkant komt tegen de muur te staan, en is dus van 15mm multiplex gemaakt.
Links de prullenbak, rechts de wasmand. Deze komt nog iets hoger, zodat er nog een lade onder kan. Hier staat alles even droog in de klemmen.
20210914_200907.jpg

20210914_200915.jpg
20210914_200929.jpg

De fronten had ik een hele tijd geleden al gelijmd, en konden nu eindelijk op maat worden gemaakt.
Hier is ook te zien dat ik op de kopse kanten van het multiplex eiken strips van een cm dik heb gelijmd om het massieve uiterlijk te krijgen. Ook is de ruimte voor de lade eronder gemaakt.
20210916_205433.jpg
20210918_170446.jpg

De eiken afwerkstrip aan de linkerkant is op 25mm breed gehouden. Zo kan straks de plint van de muur eruit gezaagd worden, en kan de kast strak tegen de muur aan komen te staan. Aan de onderkant komt een iets inliggende plint in dezelfde kleur als het keukenblok die er al staat.
20210918_170452.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Uiteraard moeten de prullenbak en wasmand ook bereikbaar zijn. Ik heb gekozen om een zwart pianoscharnier aan de onderkant van de deuren te monteren. De prullenbak en wasmand zijn aan de deur gemonteerd. Om het openen te beperken tot een bepaald punt had ik speciale scharnieren. Deze waren helaas te dik. Ik had aan de zijkanten weinig ruimte. Had de kast dan wat breder gemaakt, hoor ik je denken. Maar ik zat helaas aan een maximale breedte vast, dus daar zat geen speling in.
Ik heb er dus zelf wat voor gemaakt. Ik heb wel van de andere scharnieren de bevestigingspunten gebruikt. De andere delen heb ik van ijzeren strips gemaakt die met een popnagel aan elkaar verbonden zijn om ze te laten scharnieren.

En het werkt ook nog!

20210925_125511.jpg
20210925_125508.jpg
20210925_125503.jpg

Het laadje met front zit er inmiddels ook in, en de knoppen zijn gemonteerd met dezelfde stijl als de rest van de bijkeuken. De deuren en lade heb ik iets verdiept gezet om het kader mooier uit te laten komen.
Alles met 3 lagen skylt lak behandeld.
20210925_145307.jpg
20211002_230745.jpg20211002_230748.jpg

De ijzeren scharnieren heb ik nog zwart gemaakt dmv verwarmen en dompelen in olie. Zo past het beter bij het geheel én zijn ze beter tegen roesten beschermd.20211002_230809.jpg
20211002_230827.jpg
20211002_230843.jpg

Al met al een leuk projectje geweest. Ik zal nog even wat foto's maken als hij op z'n plek staat, mét het blad erop. Dan is ie echt af.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ziet er mooi uit!
Wellicht zou ik ervoor gekozen hebben om het rechterpaneel in eerste instantie wat langer te maken waardoor de nerven van de lade meegaan met die van de kastdeur. Maar dat is een kwestie van smaak denk ik.

Fijn projectje om aan te werken lijkt mij!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Wellicht zou ik ervoor gekozen hebben om het rechterpaneel in eerste instantie wat langer te maken waardoor de nerven van de lade meegaan met die van de kastdeur. Maar dat is een kwestie van smaak denk ik.
Daar heb ik ook over nagedacht om het op die manier te doen. Ik heb toch gekozen voor zoals het nu is. Waarom? Dat hoort zo bij een lade vind ik. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Musicus

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Mooi resultaat! Heb je ook een foto hoe hij uiteindelijk in de ruimte is geworden? Ben wel benieuwd naar dat stukje met die plint die je op overlengte hebt gemaakt.
Speciale reden dat je het zichtpaneel met schroeven heb bevestigt (wel netjes weggewerkt met propjes) en niet onzichtbaar met lamello's oid? Of zou dat te zwak zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Heb je ook een foto hoe hij uiteindelijk in de ruimte is geworden? Ben wel benieuwd naar dat stukje met die plint die je op overlengte hebt gemaakt
Hij staat hier nog in de werkplaats. Morgen of overmorgen gaat het naar de eindbestemming. Fotos komen later dus nog.


Speciale reden dat je het zichtpaneel met schroeven heb bevestigt (wel netjes weggewerkt met propjes) en niet onzichtbaar met lamello's oid? Of zou dat te zwak zijn?
Het moest "hufterproof" worden (3 zonen) dus heb ik het liever iets te stevig en met propjes. Die bijna niet te zien zijn trouwens. Lamellos had inderdaad ook gekund, maar dan ben je meer afhankelijk van een lijmverbinding alleen. Met een paar schroeven extra kan het nooit geen kant op. Al was dat wel mooier geweest, dat ben ik met je eens!
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Mooi gemaakt! Frontje van de lade is een lastige inderdaad, het valt meteen op dat de nerf niet doorloopt dus ik was het eens met het comment van musicus, maar jelmer's antwoord dat bij een lade front de nerf eigenlijk altijd horizontaal is zit ook wat in. Dat is het mooie van zelfbouw, dat je je ineens met dit soort vraagstukken mag bezighouden 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat is het mooie van zelfbouw, dat je je ineens met dit soort vraagstukken mag bezighouden 😁
Precies.. en ik mocht bepalen ;)

Maar het was wel een afweging hoor. Beide zou kunnen.


Nee, het merk zal ik vanavond even nakijken. Maar deze werken wel prettig. Ze zijn in praktisch alle richtingen te verstellen en zijn soft-close.
Om hier even op terug te komen. Het zijn "Rejs slim box" laderails.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Mooie kast geworden. Ik dacht eerst dat de multiplex lagen zichtbaar zouden zijn maar ze vallen mooi onder het blad weg. Een mooie besparing door die niet van eiken te maken.

Ik vraag me altijd af of mensen die zoiets maken ook allemaal de beschikking hebben over een vlak/vandikte bank en de panelen uit schaaldelen gemaakt hebben. Heb jij dat ook gedaan en zo nee,hoe los jij dit dan op?

Zelf heb ik geen vlak/vandikte bank en heb ik niet echt een goed idee hoe ik dan iets van eikenhout op een financieel gunstige manier kan maken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik vraag me altijd af of mensen die zoiets maken ook allemaal de beschikking hebben over een vlak/vandikte bank en de panelen uit schaaldelen gemaakt hebben. Heb jij dat ook gedaan en zo nee,hoe los jij dit dan op?

Zelf heb ik geen vlak/vandikte bank en heb ik niet echt een goed idee hoe ik dan iets van eikenhout op een financieel gunstige manier kan maken.
Ik heb zelf wel alle machines tot mijn beschikking, maar ik koop meestal geschaafd hout. Ik heb een paar adressen waar ik in alle rust het hout mag uitzoeken voor een schappelijke prijs.

Ik heb zelf ook wel ruw hout gekocht, en dit zelf verwerkt, maar dat kost me vaak teveel tijd en teveel uitval. Vaak komen dan na het schaven oneffenheden in het zicht, die ik dan niet kan gebruiken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het meeste hout wat ik gebruik is 20mm, 23mm en 40mm. Dit zijn courante maten in de handel.
Het meubel wat ik hierboven heb gemaakt is van 20mm eiken gemaakt. Dus daar heb ik het hout op ingekocht.

Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een blad voor een tv meubel. Dat moet 30mm dik worden. Ik heb 20mm eiken opgedikt naar 30mm. Ik heb hier bijvoorbeeld gekozen om dan alleen de randen op te dikken, omdat de rest toch niet in het zicht komt.

Ik kon er ook voor kiezen om 40mm terug te schaven naar 30mm, maar dat vind ik dan weer zonde.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.