Kast (olm of populier) terug donker maken

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
235
69
hallo,

(foto's in 2de bericht hieronder)
voor een klant mag ik deze mooie kast opknappen. Ze wil het blad + tot onder de lades in het donkerbruin. Alles er onder wordt geschilderd. Het was al een zotte vieze klus om alle oude boenwas te verwijderen. Ik weet niet wat er ooit allemaal opgesmeerd is, vooral het rode niet. ik heb de kast grondig geschrobt, het blad en de lades met afbijtmiddel behandeld, daarna opnieuw grondig afgewassen en geschuurd (60-100-120).
Ik vermoed dat de houtsoort olm of populieren is, het is in ieder geval erg zacht hout, geen eik. Ik ben een grote fan van Rubio olie en wou er de kleur chocolate opzetten. Maar zoals je ziet, dekt die niet genoeg en geeft het niet het gewenste resultaat. Ik heb Rubio gecontacteerd en zij raden pre-aging aan. Ik twijfel nog tussen dat en precolor. Maar ik heb beide producten nog niet gebruikt en het kost €20/100ml, wat ook niet weinig is.
Daarom eerst graag jullie advies, hoe zou je het blad behandelen zodat die zo egaal mogelijk donkerbruin is maar toch de houtstructuur laat zien?
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
235
69
20240224_151753.jpg
Vooraf

InShot_20240225_150030575.jpg
Het blad voor en na 🤪

20240225_164842.jpg
Rubio chocolate op een hoekje geprobeerd

20231122_111035.jpg
Voorbeeld van een ander project, hoe de klant het graag wilt. Maar dit is eik en was in veel betere staat.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Ik vermoed dat er nog deels was op zat. Was verwijder je door een papje van gelijke delen soda, bruine zeep en bloem. Half uur laten intrekken en dan verwijderen met doekje en water. Met Clou waterbeitsen kan je alle kleuren krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Nova beits. Spijtig genoeg is het echte goede spul op basis van solventen niet meer verkrijgbaar.
Een product op waterbasis gaat alleen werken als je alle restjes olie en was af en uit het hout krijgt.
Ik zou op zoek gaan naar een beits op solventbasis.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
235
69
Ik heb uiteindelijk een gekleurde vernis gekozen, donker eik van V33.
Het blad is verre van perfect maar ik ji d het geslaagd als je ziet hoe de kast er aan toe was.
20240301_085302.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort en mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik vind het wel een vreemde kleuren combinatie. Maar dat is uiteraard mijn mening.
Maar klant is uiteindelijk koning.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
235
69
Klant is superblij! Ik vind het ook echt mooi. Is een leuke kast geworden en tenminste niet op het stort beland 😉

Over 20 jaar komt er vast iemand vragen hoe je de groene verf kan verwijderen 🤣
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: hansth, mathieu en H@ns

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.