Kast meubelplaat

Marq

Nieuw lid
20 jan 2022
5
0
Nederland
Na heel wat gelezen te hebben op dit forum ga ik binnenkort de stoute schoenen aantrekken en wil zelf een kast gaan maken.

Ik wil de kast gaan maken uit gemelamineerde spaanplaat van 18mm voor het corpus en legplanken en 10mm gemelamineerde spaanplaat voor de achterwand.

Nu had ik bedacht om de zijwanden en legplanken met lamello's in elkaar te gaan zetten en voor de achterwand wil ik een 5 - 8mm groef frezen in de zijkanten en bodem/top om daar de achterwand in te verlijmen.

Nu ben ik even benieuwd hoeveel lamello's je per plank gebruikt? Een legplank van 40cm diep lijken mij 2 lamello's afdoende, klopt dat?

Wat is een goede lijm om te gebruiken, voor de lamello's en om de kopse kale spaanplaat tegen de gemelamineerde zijwand te verlijmen? En kan ik deze lijm dan ook gebruiken voor gemelamineerde achterwand in de gefreesde groef?

Ik zie jullie reactie graag tegemoet!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.208
913
Ulvenhout
Ik heb niet direct alle antwoorden voor je maar wel een paar aandachtspunten/vragen om je beter van advies te voorzien.
Wat worden de afmetingen van de kast? Staat deze vrij of wordt het een soort inbouwkast? Gemelamineerd spaanplaat is vaak aan 1 kopse kant afgewerkt met kantenband, ga je de rest zelf afwerken? Of blijven de overige 3 zijdes kaal? Je kan anders wel eens erg onhandig uitkomen met je zaagplan. Een schetsje zou al helpen!

Ik weet niet welke lijm geschikt is voor kopshout op melamine. Ik zou zelf niet kiezen voor slechts een lijmverbinding met lamello's. Bedenk dat lamello's geen sterkte toevoegen zoals domino's dat doen, ze zijn slechts bedoeld om uit te lijnen. Kan je niet beter voor plankdragers kiezen?
 

Marq

Nieuw lid
20 jan 2022
5
0
Nederland
Bedankt voor je reactie, ik heb een tekening bijgevoegd als bestandje.

De kast komt in een hoek in de bijkeuken, wordt vastgezet aan de muur. Een gedeelte aan de achterkant is open omdat dit over een schakelkast van elektra valt.

De platen laat ik op maat zagen en de zichtkanten worden al beplakt met kantenband. Ik hoef dan alleen de lamello's, scharnieren e.d. aan te brengen. (in ieder geval, dat is de bedoeling).

Je opmerking over lamello's zet me wel even aan het denken, ik dacht juist dat die voor dit soort werk bedoeld waren.

Ik hoor graag je opmerkingen!
 

Bijlagen

  • Kast-BK.pdf
    37,4 KB · Weergaven: 52

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
een overspanning van 875 mm is te groot voor melamineplaatdragers
een achterwand van 10 mm in een groef van 8 mm ?
ik zou een achterwand van 18 mm nemen, en de dragers in de helft van die 875 mm ondersteunen
 

Marq

Nieuw lid
20 jan 2022
5
0
Nederland
Ah, dat is een goeie, wat voor overspanning zou je nog vertrouwen zonder ondersteuning?

De achterwand in een 5-8mm diepe groef, breedte uiteraard passend voor de achterwand.
 

jorisvh

Post veel
2550 voor de zijdes is een ongelukkige maat.
een plaat is standaard 2440x1220/2500x1250 (klein) of 3050x1250 (lang) of 2800x2100 (groooot)
als de zijdes uit 1 stuk moeten, dan moet je dus voor een van de 2 laatste gaan. in witte melamine vind je alles maar met decor allicht maar 1 van de maten. en de grootste kan je eigenlijk enkel met een opdeelzaag verwerken.
kan het 5-10cm minder hoog? dmv een sokkel ofzo?
een overspanning van 875 mm is te groot
+1

voor vaste leggers zijn 2 lamellen + lijm (gewone witte houtlijm) oké. goed klemmen, je gaat stevige korpusklemmen nodig hebben.
als de zijde onzichtbaar wordt kan je extra schroeven.
een overspanning van 875 mm is te groot
+1
ik zou een achterwand van 18 mm nemen, en de dragers in de helft van die 875 mm ondersteunen
een 18mm achterwand kan je dan inliggende maken (geen groef) en met lamellen bevestigen aan de zijdes
als je de vaste leggers aan de achterwand bevestigt met lamellen kan je zonder steun in het midden overwegen omdat ze maar 39cm diep zijn.
als je volledige platen moet kopen is 18mm misschien zelfs goedkoper omdat je een 8mm plaat 80% zou verliezen.
 

Marq

Nieuw lid
20 jan 2022
5
0
Nederland
Bedankt voor de tips en het meedenken!

Ik bestel de platen al op maat gezaagd, grote platen zijn daarom niet zo'n probleem. Dikkere achterwand is een goeie. Aan de andere kant, planken door de achterwand van 10mm vast schroeven, moet dat ook niet kunnen? Ik heb nog een stuk van 10mm nodig voor een ander project, dat verlies valt dus wel mee.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik bestel de platen al op maat gezaagd, grote platen zijn daarom niet zo'n probleem. Dikkere achterwand is een goeie. Aan de andere kant, planken door de achterwand van 10mm vast schroeven, moet dat ook niet kunnen? Ik heb nog een stuk van 10mm nodig voor een ander project, dat verlies valt dus wel mee.
wanneer je schroeft & de legplanken op vaste hoogte komen, volstaat een achterwand van 10 mm
die heeft voldoende vertikale draagkracht
ik tipte 18 mm in de veronderstelling dat je een gatenrij zou boren
maar niet iedereen is liefhebber van die ikea-toestanden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.