Kast demonteren voor hout

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Hallo,
ik kan misschien een gebruikte kast krijgen van kersenhout.
ik moet nog checken of het hout massief is, of wellicht gefineerd.

Als het massief hout is, wat zou dan een goede manier van demonteren zijn. Op de houtverbindingen doorzagen? Of kun je verbindingen op een of andere manier lossen?
ik wil het hout hergebruiken voor een eigen nieuw te bouwen kast.

gr.
jan
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als het massief hout is, wat zou dan een goede manier van demonteren zijn.
dus best controleren of het massief of plakhout is
tijd & energie in recuperatie van plakhout steken, is mogelijks paarlen voor de zwijnen gooien
nadien uitzoeken hoe het meubel in mekaar gezet is
indien mechanisch, dan moet het netjes kunnen
begin je met oplosmiddelen, dan is het scheikundige troep + heb je het risico dat je het hout beschadigt
vervelende vraag: is het merisier of cerisier ?
(noord-nederlanders spreken graag een mondje frans . . . :giggle: )
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
tijd & energie in recuperatie van plakhout steken, is mogelijks paarlen voor de zwijnen gooien
Vind je dat nou echt?
Iets wat er nog goed uitziet kan toch nog best iets anders worden?
Heb laats nog van een 30 jaar oude en 3 keer verhuisde Ikea kledingkast een ladeblok gemaakt voor een studentenkamer.

O ja. Nieuw kopen was goedkoper geweest.:)
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb dit ook wel eens overwogen en ik kan mij voorstellen dat het de moeite waard is. Maar het kan ook tegenvallen, omdat de maten net niet uitkomen of omdat het toch best wat werk is om het hout netjes te maken voor hergebruik.

Als het een oude kast is, dan kun je soms de verbindingen loswrikken. In dat geval hoef je het minst te zagen en kun je misschien zelfs sommige verbindingen hergebruiken.
 

jabe

Actieve deelnemer
5 dec 2019
37
4
Deurne (Nl)
Ik heb dit ook wel eens overwogen en ik kan mij voorstellen dat het de moeite waard is. Maar het kan ook tegenvallen, omdat de maten net niet uitkomen of omdat het toch best wat werk is om het hout netjes te maken voor hergebruik.

Als het een oude kast is, dan kun je soms de verbindingen loswrikken. In dat geval hoef je het minst te zagen en kun je misschien zelfs sommige verbindingen hergebruiken.
ik ben op zoek naar een vlak en vandiktebank. Daar zou je dit toch mooi mee op maat kunnen maken? Dat is tenminste mijn argument voor mijn financieel directeur die toevallig mijn achternaam deelt 😊
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
ik haal ook wel vaker oude meubels (massief hout) op bij mensen die er vanaf willen alleen al omdat ik er dan weer andere leuke dingen van kan maken. Zo heb ik meerdere malen al hout in projecten kunnen gebruiken om bijv. een nieuw tv meubel van eiken te kunnen maken. Dat hout kwam uit een oude eikenhouten kasten. Planken van gemaakt en die zelf weer tot panelen gemaakt.

Hout hoeft voor mij zeker niet altijd nieuw te zijn maar kan ook zeker gebruikt zijn, juist leuk om zo mee aan de slag te gaan en dan als je een keer een foutje maakt kost het je ook niet meteen (veel) geld maar vooral gewoon tijd..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Met warmte en een stevig paletmes kom je een heel end bij het demonteren. Als jet gefineerd is zou ik er niet al te veel tijd insteken. Massief kersen is een ander verhaal, natuurlijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Oops, ik neem aan dat dat een variant van kersenhout is?
ik wou even een loopje nemen met de kennis van van het frans van onze noorderburen ;)
die gooien er graag een mondje frans uit . . .
cerisier & merisier zijn beide franse benamingen
cerisier is de (zoete) kers, waarvan de vruchten in de handel komen
er bestaat ook een zure kers, die wij 'kriek' noemen
daarvan maken we (vl) in het pajottenland bier, dat ook 'kriek' heet
in het frans bestaat er geen apart woord voor de zure kers
om het onderscheid te kennen, voegen ze enkel het bijvoeglijk naamwoord 'doux' (zoet) & 'amer' (zuur) toe
merisier is de wilde kers, waarvan eerder het hout gebruikt wordt

1609356749416.png
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
550
157
Zutphen
Ik neem aan dat het een oude kast is. Hoogstwaarschijnlijk is die gelijmd met warme lijm. Deze kan je uit elkaar halen door de lijm verbindingen met spiritus los te maken. Geef de spiritus wel even de tijd om in te dringen, ietsje spanning op de gelijmde verbindingen houden en je hoort hem loslaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.