Kapstok in bijkeuken

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
De verbouwing is klaar, maar er waren nog steeds geen kapstokken aanwezig. Ik liep al een tijdje met het idee om er 1 te maken en na het zien van het topic van Dirk heb ik besloten om hier mijn eigen versie van te maken. Eerst maar eens voor de bijkeuken om het uit te proberen. Dank aan @NRGd voor de inspiratie!!

De plaat multiplex is 190 bij 97cm. Waarom deze maten? Nou, meer kan ik niet kwijt in de auto en bezorgen kost vaak meer dan het materiaal zelf.
Voor de gaten heb ik een mal gemaakt met de kolomboor en met deze mal alle gaten geboord. Dan boor je vrij recht en alles zit op dezelfde plek. Aan de achterzijde zitten stroken met hardhout multiplex voor de stevigheid voor de stokken en tegen het doorbuigen van de plaat zelf.
De onderkant komt op de grond en ik heb een grote french cleat aan de bovenkant.



De stokken zijn voorzien van een inkeping, zwart gemaakt met oostindische inkt en daarna voorzien van 2 lagen 'wipe-on poly' (PU- lak met terpentine) Het multiplex is 3 keer afgelakt met een zijdeglans blanke lak.

Er komt nog een bankje voor met ruimte voor laarzen en schoenen, maar daarvoor moet ik eerst weer een nieuwe plaat hout halen...



thumbnail_20201110_085706.jpgthumbnail_20201110_085732.jpgthumbnail_20201110_085939.jpgthumbnail_20201110_085851.jpgthumbnail_20201110_090146.jpgthumbnail_20201108_151807.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR, NRGd en Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Strak en netjes. Mooi afgewerkt ook, dat kleuren met inkt moet ik ook maar eens proberen.

Aan de achterzijde zitten stroken met hardhout multiplex voor de stevigheid voor de stokken en tegen het doorbuigen van de plaat zelf.
De kapstok heeft 30 gaten, 6 in de breedte en 5 in de hoogte. Ik zie latten liggen met 6 gaten, dat suggereert dat je ze in de breedte hebt gemonteerd. Het zou voor het opvangen van de belasting (nog) beter zijn geweest om ze verticaal te plaatsen. Zolang de kinderen het niet als klimwand gaan gebruiken zal het wel goed komen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Daar heb ik geen moment over nagedacht, maar ik zie nu punt. Omdat ik de mal voor 6 gaten had heb ik deze ook gebruikt voor het maken van deze latten.
Leermomentje!
Volgende kapstok neem ik dat mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Super praktisch en ziet er ook nog eens goed uit.
Hoe heb je de inkepingen in de stokken gemaakt, uit de hand zagen is nog best lastig denk ik?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Hoe heb je de inkepingen in de stokken gemaakt, uit de hand zagen is nog best lastig denk ik?
Dat was nog het makkelijkste van alles.
Stok in de bankschroef (de lange kant), dan een kleine zaagsnede overdwars, ongeveer 4mm. vervolgens met een beitel de schuine zijde maken tot aan de inkeping. Het is vurenhout dus je bent er zo doorheen.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
272
152
Leiden
Ik ben hier gekomen via het kastjes topic, maar vraag me even iets af. Waarom heb je voor inkepingen gekozen en niet bijvoorbeeld de gaten onder een hoek gemaakt zodat ze een beetje omhoog staan? Geen idee of dat beter of slechter is. Maar zou mijn voorkeur hebben vanwege de look denk ik.
Neemt niet weg dat ik dit ontzettend gaaf vind en mooi uitgevoerd. Mogelijk steel ik dit idee nog eens als we onze kapstok zat zijn.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Nou, ik heb een mal en een boormachine gebruikt voor het boren van de gaten. De kans op fouten is veel groter als je dat onder een hoek probeert. En als je dan een aantal stokken in die gaten plaatst terwijl de hoek niet hetzelfde is zie je dat erg goed.
Nu kon ik alles haaks boren...
 
  • Leuk
Waarderingen: Trip

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.