Kantenfrees

Joeri1985

Nieuw lid
14 jan 2024
10
0
Belgie
Goedenavond allen,

Ik volg het forum al een tijdje als hobbyist en zelfbouwer.
mijn materiaal alom is Makita vanwege batterijen, accessoires en zeer grote tevredenheid.
Nu heb ik onlangs de Makita 3711 gekocht om iets handiger te zijn dan met de bovenfrees.
Bij heel veel aanbieders zag ik aansluiting 6 en 6.35mm, blijkt bij ontvangst dat het enkel 6 is en zeer moeilijk hier betaalbare freesjes voor te vinden.
Nu mijn vraag; zou het toestel veel lijden als ik er een spantang/huls van 6.35mm insteek?
Ik snap dat 8 niet gaat met wattage en ook niet nodig want heb ik de bovenfrees voor.
Reden dat ik het zou doen is enkel om freesetjes aan hobbyist prijzen te kunnen kopen ipv €50/frees (overdreven maar bij manier van spreken)

Mocht dit niet gaan, zal ik de rt07 moeten overwegen die ook 8 kan.

Graag jullie bevindingen aub

Alvast dank van een nieuw lid
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
  • Leuk
Waarderingen: Joeri1985

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Op 763608-8 - Spantang 1/4 staat in de titel dat die spantang ook geschikt is voor de 3711. In de beschrijving staat deze dan weer niet vermeld. Maar ik gok dat die 0.35 niet veel uitmaakt. Maar verder zou ik ook gewoon bij 6mm freesjes blijven
 

Joeri1985

Nieuw lid
14 jan 2024
10
0
Belgie
Op 763608-8 - Spantang 1/4 staat in de titel dat die spantang ook geschikt is voor de 3711. In de beschrijving staat deze dan weer niet vermeld. Maar ik gok dat die 0.35 niet veel uitmaakt. Maar verder zou ik ook gewoon bij 6mm freesjes blijven
Ja dit vond ik ook zeer raar, bij vrijwel alle aanbieders staat 6 en 6.35 geadverteerd. Als ik op spantang zocht kwam ik telkens uit op de rt
 

Joeri1985

Nieuw lid
14 jan 2024
10
0
Belgie
Je kan op amazon toch een setje losse spantangen voor zo'n ding kopen voor 10 euro?
Klopt, daarmede mijn vraag of het kwaad kan omdat ik meer setjes van 6.35 en 8 dan 6 vond. D.m.v. van een andere huls was het opgelost maar ik wil ook nog altijd veilig zijn en de motor niet overbelasten, is tenslotte maar 540 watt
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat kan in mijn ogen niet veel kwaad. Dat verschil is nihiel.
Het hangt er meer vanaf wat voor diameter freesjes je erin gaat doen. Bij een 15mm freesje met 6mm schachtmaat zal de machine het zwaarder hebben dan een 10mm freesje bij 6.35mm schachtmaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joeri1985

Joeri1985

Nieuw lid
14 jan 2024
10
0
Belgie
Dat kan in mijn ogen niet veel kwaad. Dat verschil is nihiel.
Het hangt er meer vanaf wat voor diameter freesjes je erin gaat doen. Bij een 15mm freesje met 6mm schachtmaat zal de machine het zwaarder hebben dan een 10mm freesje bij 6.35mm schachtmaat.
Dank je, bijkomend vraagje.
Het zou vooral zijn voor dado’s van 4mm voor achterwanden in kasten.
Stel dat ik bv een legger van 18mm wil monteren, hoe diep frees je dit dan? Kwestie van stevigheid en er gewicht op de plank kan liggen. Zoals je aangeeft kan dit dan met een 6.35 en 10mm freesje in een aantal stappen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ja hoor, dat kan, al zou ik dit met een gewone bovenfrees doen, met name vanwege het gemak van de diepte instelling. Je moet 2 banen frezen en de stelregel voor freesdiepte is maximaal de helft van de diameter van je freesje. Zoals gezegd: 2 banen en voor 4 mm dik met een 10mm freesje kan dat in 1 keer per baan. En of je dat nou met een 6mm schacht of 1/4" doet, maakt geen verschil. Ik weet niet of je 1/4"freesje in de 6mm spantang krijgt. Andersom overigens nooit doen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joeri1985

Joeri1985

Nieuw lid
14 jan 2024
10
0
Belgie
Ja hoor, dat kan, al zou ik dit met een gewone bovenfrees doen, met name vanwege het gemak van de diepte instelling. Je moet 2 banen frezen en de stelregel voor freesdiepte is maximaal de helft van de diameter van je freesje. Zoals gezegd: 2 banen en voor 4 mm dik met een 10mm freesje kan dat in 1 keer per baan. En of je dat nou met een 6mm schacht of 1/4" doet, maakt geen verschil. Ik weet niet of je 1/4"freesje in de 6mm spantang krijgt. Andersom overigens nooit doen!
Dank voor je reactie, duidelijke uitleg.
Om even terug te komen op de dado 18mm doel ik op diepte in materiaal.
Bv een kast waar ik de liggers 18mm mdf of spaanplaat via dado in de zijkant kast/frame inwerk ipv rijboring en steuntjes of deuvels.
Als de frame 18mm dik is, frees ik dado 18mm breed dan 9mm diep in of minder? Vraag is uit interesse omdat mijn logica zegt dat als je de helft van de plaat eruit freest deze zijn sterkte verliest en je dan een kaartenhuisje hebt als je begrijpt wat ik bedoel met deze warrige uitleg ☺️

Volgend project is ingemaakte kasten in voorraadkamer dus denk ik vooral aan gewicht dat de planken verduren van etenswaren en conserven enzo
Vorige kasten had ik schabben gelijmd, deuvels van 6 en 2 of 3 schroeven langs buitenzijde en dan zichtplaat erlangs.
Nu wou ik eens proberen om onzichtbaar in 1 stuk te maken als dit geen eutopie is.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
1/3 diep zou voldoende moeten zijn. Met spaanplaat en zoveel gewicht weet ik het niet, ik weet niet wat je overspanning is. Er zijn kundiger mensen hier die daar beter antwoord op kunnen geven. Maar als je kast niet losstaat (ingeklemd tussen muren), zou ik me over de zijwaartse belasting minder zorgen maken
 
  • Leuk
Waarderingen: Joeri1985

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.