Kantenband strijken

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

Ik wil wat testen doen met kantenband, ik heb geen kantenlijmmachine (groot of klein). Ben ook nog niet van plan om deze aan te schaffen, of hooguit zo'n klein tafel model als iemand daar echt goede ervaringen mee heeft.

Wat heb ik wel.. een strijkbout :D in het verleden heb ik hier al succesvol fineerband 0,8mm mee geplakt.

Nu mijn vraag: kan ik met een strijkbout 1mm of 2mm kunststof (ABS?) kantenband plakken? Ik heb deze vraag aan 3 leveranciers gesteld en kreeg 3 totaal verschillende antwoorden: "nee kan niet, je moet strijkband van de bouwmarkt gebruiken", "ja dit kan prima", "dit kan je beter met houtlijm en/of contactlijm doen en vervolgens aandrukken".

Daar werd ik dus niet veel wijzer van. Wat zeggen de kenners hier op het forum?
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik doe het wel met pur lijm. Nadeel is (veel) klemmen en ik heb het ook wel gedaan met contactlijm. Dat gaat ook goed.

Ik heb wel een paar reststukken waar je mee kunt oefenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

jorisvh

Post veel
Er bestaat voorgelijmde ABS kantenband maar die kan je enkel met een kantenlijmer met hete lucht kleven. Die voegt warmte toe aan de lijmkant.
Met een föhn zou het kunnen maar dan heb je 3 of 4 handen nodig.
Met een strijkbout voeg je warmte toe aan de kant zonder lijm. Dat lukt niet.

Als je geen machine hebt en het zijn geen kilometers zou ik niet voorgelijmde kopen en contactlijm gebruiken. Aandrukken bvb. met
1663525555629.png
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Moet je bij contactlijm ook klemmen of zit dat dan vast na het aandrukken met zo'n roller? Het zijn maar kleine stukjes die ik van plan ben te doen, 1,5m per kastje.

@rinus als je een paar stukjes van 2mm over hebt zou super zijn, dan kan ik eens proberen hoe dat met contactlijm gaat. Hoef ik niet direct 50m af te nemen :) ik stuur je een pb
 

jorisvh

Post veel
Lijm 2-zijdig aanbrengen.
10’ wachten tot het droog aanvoelt.
Dan ‘contact’ maken, aandrukken.
Het zit meteen vast, klemmen niet nodig.
Dat is het grote voordeel (en tegelijk het grote nadeel, geen correctie mogelijk).

Voor lange stukken is het soms handig er bakpapier tussen te leggen en dan stukje voor stukje aan te rollen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy en rinus

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
zelf ook fan van de niet-voorgelijmde kantenband en gewoon contact lijm te gebruiken (rectavit vloeibaar, niet de gel)

als tip best ook je werkstuk afplakken om te verhinderen dat je overal contactlijm krijgt
en aandrukken met een hardrolletje dat ze gebruiken voor daken (EPDM)

borstel kan je reinigen met aceton

succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Klinkt goed, ik had nu nog een stukje heel dun wit melamine band erop gestreken maar dat oogt wel erg minimaal. Rinus stuurt wat stukjes op dus dan kan ik even testen of dat beter gaat :)

Tip van het afplakken is een goede!

Zulke borsteltjes? Of is met een kwast aanbrengen handiger?
1663579124403.png

Ik heb zo'n roller om het band eventueel aan te drukken maar het gele deel is niet super hard, is dat wel noodzakelijk?
1663579170723.png

Maakt het qua contactlijm nog uit of ik bv 1 van deze 2 neem? Ik denk niet dat ik snel 750ml op maak maar als dat een veel betere is dan neem ik die wel. Lijken me allebei de vloeibare variant

Ben erg benieuwd, heb er zin in om het te proberen!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
De Bisonkit is prima.
Denk ook niet dat er veel verschil zit in de diverse merken eerlijk gezegd.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
gebruik zelf gewone verfborstels, van de goedkoopste soort die je kan vinden. Als je ze direct schoonmaakt kan je die wel een paar keer gebruiken. geen idee of die bison lijmkammen vlot werken, is mss eerder als je de gelvorm gebruikt. Maar ik persoonlijk vind de vloeibare contact lijm handiger voor kantenband. Denk dat de gel eerder voor grotere oppervlakken wordt gebruikt.

die aandrukroller is volgens mij voor het lijmen van behangpapier. Een hardere roller is toch beter, evt kan je zelfs met de schacht van een schroevendraaier de kantenband aanduwen. zeker als je een 2de persoon hebt die even kan assisteren.

hou er gewoon rekening mee dat met contactlijm, het contact tussen de 2 delen genoeg is om te lijmen. je kan de 2 delen niet meer lostrekken want dan trek je de lijm van 1 van de 2 onderdelen en moet je opnieuw beginnen.

je zal zien dat de kantenband de neiging heeft om te krullen richting werkstuk dus een 2de set handen (of boterpapier) is echt wel handig om heel stelselmatig de kantenband aan te brengen

geen ervaring met deze contact lijm maar het zijn kwalitatieve merken dus zullen wel voldoen
 

jorisvh

Post veel
Zulke borsteltjes? Of is met een kwast aanbrengen handiger?
die mini lijmkammetjes gebruik ik ook voor kantenband.
Ik heb zo'n roller om het band eventueel aan te drukken maar het gele deel is niet super hard, is dat wel noodzakelijk?
rol moet wel redelijk hard zijn. bij fineer kan je er ook met een blokje hardhout over glijden/drukken maar bij ABS is een roller handiger.
op het einde hou je de rol 10gr schuin en druk je de lijmnaad nog eens extra dun aan de zijkanten zodat die zo onzichtbaar mogelijk wordt na het trimmen.
Maakt het qua contactlijm nog uit of ik bv 1 van deze 2 neem? Ik denk niet dat ik snel 750ml op maak maar als dat een veel betere is dan neem ik die wel. Lijken me allebei de vloeibare variant
best vloeibare, geen gel. ik heb zelf rectavit maar denk niet dat dat veel uitmaakt. Ik heb wel 2 verschillende voor
fineer
ABS
maar ook dat maakt misschien niet zo veel uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: AtelierHQ

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.