kanten halfrond frezen, met kwartrondfrees in bovenfrees?

jorisvh

Post veel
Hallo iedereen,

Ik wil dus kanten halfrond frezen.
Als het een buitencontour was met enkel rechte stukken zou ik dit met de topie doen.
Maar, vermits het te volgen curve gekromd is en er binnen- en buitencontouren te frezen zijn, zou ik dit met een bovenfrees met kwartrondfrees met lager aanpakken.
Vermits het lager ergens tegenaan moet kunnen lopen als ik de 2de kwartcirkel aan de onderzijde frees, zal dit enkel lukken als ik een klein stukje (2mm?) vlak laat staan en dus een radius gebruik die iets kleiner is dan de halve plankdikte.
Ik heb bij CMT en bij Freud gekeken en ik vind enkel kwartrondfrezen met lager met R9,5mm of R12,7mm, niks daartussen (ik heb een Bosch POF 800 ACE met 8mm schacht).
Met een R12,7 zou de plankdikte dan ongeveer 2 x 12,7 + 2 = 27,4 mm moeten zijn (wat tot veel verlies zal leiden vermits ik van 2" hout vertrek).
Met een R9,5 mm zou de plankdikte dan ongeveer 2 x 9,5 + 2 = 21 mm moeten zijn (wat oké zou zijn al hoop ik iets meer uit gedoubleerd 2" hout te krijgen).

Mijn vragen:
  1. Bestaan er wel frezen voor bovenfrees met tussenliggende diameters 10-11-12 mm?
  2. Lukt het om kwartrond - recht - kwartrond manueel bij te schuren naar halfrond?
  3. Is de aanpak oke of zouden jullie dit helemaal anders doen? Met sjabloon en kopieerhuls ipv lager, ...
Alvast bedankt voor de tips!

Joris.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik zou toch een halfronde frees nemen (R=9,5mm) en een sjabloon voor de geleiding. Schuren naar rond lijkt me zo goed als onmogelijk. Trend heeft ze, en CMT zeker ook
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Dank jullie wel!
Ik heb m’n zoektocht uitgebreid naar systemshop24.de en trend-nl.nl en blijkt dat het assortiment van systemshop24 veel ruimer is (en dat Freud, CMT en Trend quasi identiek zijn).
In deze set zit 10 mm:
Ja, inderdaad, en de set bestaat ook met S8mm en de R9,5-10-11-12-12,7mm zijn apart te koop. Ik denk dat dit ‘em wordt. Even afwachten met welke dikte ik eindig na de vandikte en freesje bestellen.

Ik zou toch een halfronde frees nemen (R=9,5mm) en een sjabloon voor de geleiding. Schuren naar rond lijkt me zo goed als onmogelijk. Trend heeft ze, en CMT zeker ook
Ik was sowieso van plan een sjabloon te maken om de contour recht te frezen en dan 2 maal kwart rond met frees met lager.
Maar, door halfrond te frezen met een sjabloon zou dit alles in 1 keer kunnen. Helaas, met S8mm maar max R6,35mm. Meer zou voor mijn 800W machine ook wat veel gevraagd zijn misschien.
Voor R9,5 of R12,7 moet ik naar een bovenfrees met S12mm op zoek. Dat is een optie, maar dan moet ik naar dikte van exact 19 of 25,4 werken en dat lijkt mij resp wat weinig en wat veel.

Een andere optie om te vermijden dat ik voor het lager een stukje recht moet laten staan tussen 2x kwartrond is om dat met kopieerring en sjabloon te doen. Moet het sjabloon dan wel 2x perfect gealigneerd aan boven- & onderkant kunnen bevestigen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.