Jullie mening proces verbeteren

BasDeGoede

Nieuw lid
21 jul 2023
3
0
Alkmaar
Beste allemaal

Ik zit met een vraag en ben benieuwd wat jullie kijk daarop is.

Ik maak de afweging of het zinvol is om mijn huidige proces te optimaliseren of een cnc nesting machines aanschaffen. Ik ben in mijn eentje en moet uiteindelijk toch geplaatst worden

Ik ben nu in het bezit van een gestuurde Formaatzaag en blum minipress top en een kantenlijmer met voorfrees, hoekafronding en spray-installatie. Ik ben nu bezig met palettecad daarmee kan ik de kasten tekenen inclusief alle onderdelen en de kasten kunnen we via palettecad boren op de blum. We zagen de meubelpanelen panelen op de Formaatzaag met een optimalisatie en plakken dan labels die we vervolgens kunnen inscannnen op de blum.

Of

Palletecad dxf laten exporten naar vcarve daar een toolpath template maken gekoppeld aan lagen en dan de onderdelen labelen en kantenlijmen

Ik krijg dan wel alles snel gemaakt maar de werkplaats staat dan ook zo vol
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Je kan je ook de vraag stellen of het rendabel is om zelf te investeren in die machines. Waar verdien je geld? Met het opmeten, uitwerken en plaatsen of met machines in de werkplaats?
Misschien is het interessanter om (CNC) zaagwerk (gedeeltelijk) uit te besteden.
 
  • Leuk
Waarderingen: BasDeGoede en knotwilg

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Beste allemaal

Ik zit met een vraag en ben benieuwd wat jullie kijk daarop is.

Ik maak de afweging of het zinvol is om mijn huidige proces te optimaliseren of een cnc nesting machines aanschaffen. Ik ben in mijn eentje en moet uiteindelijk toch geplaatst worden

Ik ben nu in het bezit van een gestuurde Formaatzaag en blum minipress top en een kantenlijmer met voorfrees, hoekafronding en spray-installatie. Ik ben nu bezig met palettecad daarmee kan ik de kasten tekenen inclusief alle onderdelen en de kasten kunnen we via palettecad boren op de blum. We zagen de meubelpanelen panelen op de Formaatzaag met een optimalisatie en plakken dan labels die we vervolgens kunnen inscannnen op de blum.

Of

Palletecad dxf laten exporten naar vcarve daar een toolpath template maken gekoppeld aan lagen en dan de onderdelen labelen en kantenlijmen

Ik krijg dan wel alles snel gemaakt maar de werkplaats staat dan ook zo vol
Als je het digitale proces goed op orde hebt is cnc nesting echt een goede stap. Die machines nemen ook niet zoveel plek in. Je moet het zo te zien toch al tekenen, dus als je de tijdwinst per paneel tov boren inschat x het aantal panelen weet je de opbrengst en kun je beoordelen wat de terugverdientijd is.
Ik zou die combi zelf gebruiken voor plaat, maar dan liefst ook nog met een concept 350 tbv zagen.
 
Laatst bewerkt:

BasDeGoede

Nieuw lid
21 jul 2023
3
0
Alkmaar
Als je het digitale proces goed op orde hebt is cnc nesting echt een goede stap. Die machines nemen ook niet zoveel plek in. Je moet het zo te zien toch al tekenen, dus als je de tijdwinst per paneel tov boren inschat x het aantal panelen weet je de opbrengst en kun je beoordelen wat de terugverdientijd is.
Ik zou die combi zelf gebruiken voor plaat, maar dan liefst ook nog met een concept 350 tbv zagen.
Hai Emilio

Bedoel je de zaag van fimal, scheelt dat zoveel tijd tenopzichte van een Formaatzaag?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die bedoel ik, alhoewel scm nu ook iets vergelijkbaars heeft als het goed is. Het is veel sneller en handiger om die grote platen melamine te verwerken. Je kunt loslaten bij de zaagbeweging en dan al gelijk de reeds gezaagde stukken handelen. Als je het digitaal goed op orde hebt dan zijn je optimalisatie en de workflow allemaal door de computer aan te geven. Vermindert fouten en gaat sneller. Voor 1 persoon ook een stuk minder belastend, zeker als je met een dalmec oid de platen op kunt leggen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Je kan je ook de vraag stellen of het rendabel is om zelf te investeren in die machines. Waar verdien je geld? Met het opmeten, uitwerken en plaatsen of met machines in de werkplaats?
Misschien is het interessanter om (CNC) zaagwerk (gedeeltelijk) uit te besteden.
Zeer goede vragen. Verder lijkt mij de markt ook van belang. Zal even kort uitleggen wat ik hiermee bedoel. Zit je in het hoge segment waarin je je prijs vrij kunt bepalen of heb je veel concurrentie op de prijs.
In het eerste geval zou ik opteren op het zelf te doen (extra verkoopargument kwaliteit snelheid etc etc)
Anders zou ik eens goed gaan rekenen op het (gedeeltelijk) uitbesteden niet een goede optie is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Vragen die je voor je zelf moet beantwoorden, hoeveel klanten/klussen, hoeveel tijd aquisitie, inmeten en plaatsen, hoeveel uren in de werkplaats, hoeveel uren CAD en inkoop etc.

Inkopen van halffabrikaat kan veel gunstiger uitpakken dan een tweede stel handjes in dienst nemen om de machines de hele week te laten draaien. Zeker als je leverancier "just in time" kan leveren.

Pak een aantal gedane projecten en stap er van achter naar voor doorheen, maak een tijdlijn en kosten/baten-lijn. Dan nog een keer maar vraag je ook iedere keer af bij iedere stap, wat heb ik exact nodig om deze stap uit te voeren. Wat moet ik dan dus exact in de voorgaande stap nodig? Kijk of je niet te veel of te weinig doet. Met zulk inzicht kun je zien wat extra machinecapaciteit toevoegt. In het optimaliseren van de interne logistiek zit veel winst, hoe wel het met maar een paar handen vaak lastig is. Als je een montage dag kunt winnen kan het ruimte voor een extra klant opleveren.

(Een optie die helaas niet vaak overwogen wordt is een samenwerking in een coöperatie opzetten.)
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.