Ik heb een vlak vandiktebank van Elektra beckum, en het werd tijd om de messen te slijpen.
Normaal ging ik altijd naar Ravenstijn , maar daar ik verhuisd ben heb ik een andere slijperij bezocht, ik laat de naam maar even in het midden.
Toen ik het wegbracht deed de persoon al een beetje vreemd, door te zeggen wat een rare messen zijn dat ik ga eerst maar eens vragen of we die wel kunnen slijpen, maar ze besloten het toch te doen.
Ik had 2 gebruikte messen en een set nieuwe ( wel mooi vlak maar niet scherp, zo worden ze denk ik geleverd )
Gisteren alles opgehaald, ook 2 messen van schaven.
Thuisgekomen blijkt het kleine mesje van een schaaf blauw te zijn aan de rand, dus die is sowiezo te heet geworden, het mes van de grote schaaf is ok.
Toen de 4 ( dubbelzijdige messen ) van de schaaf/ vandikte bank uitgepakt. Oeps
De platte kant van de messen hadden over de hele lengte aan beide zijden een streep glimmend metaal, ik neem aan het werkende gedeelte, en die waren over de hele lengte ook even breed ong 1,5 mm. Tot mijn schrik waren die zo goed als weggeslepen en voor zover er nog wat van over was kon je direct zien dat er scheef geslepen is, nameten vanaf de gaatjes welke de messen positioneren op het beitelblok bevestigd dit ook, tot 1 mm schuin. De beitels ook op een stuk geextrudeerd aluminium geplaatst en dan is te zien dat sommige hol en sommige bol zijn.
Ik baal dus verschrikkelijk, wat moet ik hier nu mee ?
Om het weer recht te krijgen zouden ze dus weer gelepen moeten worden, maar ik ben bang dat er dan weinig overblijft, het glimmende randje ( in mijn ogen dus het deel welke pas na meerdere keren slijpen op mag zijn ) is dan zeker weg
Ik denk ik ga eerst maar eens jullie mening vragen voor ik hoog van de toren ga blazen, feit is wel dat een setje messen bij kruis bijna 150 euro kost, en ik heb 2 sets laten slijpen
De prijs was overigens 60 euro, voor goed werk is dat wel ok volgens mij.
Ik heb nog even 3 foto' s bijgevoegd, van 1 en hetzelfde mes en kant daarvan, je kunt duidelijk het glimmende randje zien aan het begin, aan het eind is het weg
Laatst bewerkt: