Zoals bij het zelfbouw project van de Matthias Wandel stijl lintzaag al aangegeven heb ik de lintzaag bij Woodcraft besteld. Het is de JET 14" lintzaag geworden want die ziet er veel degelijker uit dan de Rikon.
En wat is meer: de lintzaag is gearriveerd. Afgelopen dinsdag kreeg ik het bericht en ben naar Woodcraft gegaan om te bespreken hoe die lintzaag in m'n kelder te krijgen. Voor $100 zou de zaag bij mij thuis worden afgeleverd. Ik had al gezien dat de zaag 260 pound, bijna 120 kg, zwaar was dat dat leek me wel een deal.
Maar toen zag ik dat de zaag in twee dozen werd geleverd en dus ging ik terug deze morgen om het eens nader te bezien. Volgens m'n inschatting paste het net in de auto met alle stoelen plat. Ik had inderdaad maar een paar centimeter speling dus m'n timmermansoog werkt nog goed. Met beide dozen in de auto kon ik nog maar net bij de handrem en de pook van de automaat maar de terugweg ging verder probleemloos ondanks de gestage regen.
Maar eenmaal thuis kwam het volgende probleem: hoe krijg ik het in de kelder. De kleinste doos bevatte de matalen voet. Het was dik plaatstaal zodat het wel een brandkast leek. Die was dus snel in huis. De grote doos was een ander verhaal. In de nauwe ruimte van de auto trok ik eerst de doos zoveel mogelijk naar achteren. Ik scheurde de doos zoveel mogelijk open. Er zat een vette hoeveelheid polystyreen om heen dat ik brokje bij brokje ging uitbreken. De gietijzeren tafel lag onder de zaag zodat ik die eerst moest uitgraven door het plastic er onder uit te breken. Toen dit gewicht ook uit de weg was trok ik het geheel verder naar achteren om te zien of ik de motor kon demonteren. Dat was ook een grote brok. Dat ging niet in die positie.
Het geheel was al zo licht (understatement) geworden dat ik het er op waagde het op een licht steekwagentje het huis in te rijden. Nog steeds in de regen trok ik de zaag uit de auto en plaatste het op de straat. Het was nog steeds loeizwaar maar op de steekwagen kreeg ik het de stoeprand op en ook nog enkele treden die ik op m'n pad vond terwijl ik door een nauw steegje (nog geen meter breed) naar de back porch ging en de zaag in de keuken plaatste. De zaag stond droog.
Als eerste ging de motor er af, compleet met bekabeling en schakelaar. Het gietijzeren frame bestond uit twee delen die met 4 bouten op elkaar zaten gebout. Ik zette eerst wat uitlijnstreepjes en begon de bouten los te schroeven. De bouten zaten erg ongelukkig maar het lukte. Ik had nu 3 delen die ik met de hand kon verplaatsen. De voet heb ik in de kelder gebracht en op de voet geplaatst die voor de houten lintzaag was bedoeld.

Nu eerst naar de Home Depot om houtdraadbouten te halen. Als je ze nodig hebt zul je altijd zien dat je net geen passende hebt.
En wat is meer: de lintzaag is gearriveerd. Afgelopen dinsdag kreeg ik het bericht en ben naar Woodcraft gegaan om te bespreken hoe die lintzaag in m'n kelder te krijgen. Voor $100 zou de zaag bij mij thuis worden afgeleverd. Ik had al gezien dat de zaag 260 pound, bijna 120 kg, zwaar was dat dat leek me wel een deal.
Maar toen zag ik dat de zaag in twee dozen werd geleverd en dus ging ik terug deze morgen om het eens nader te bezien. Volgens m'n inschatting paste het net in de auto met alle stoelen plat. Ik had inderdaad maar een paar centimeter speling dus m'n timmermansoog werkt nog goed. Met beide dozen in de auto kon ik nog maar net bij de handrem en de pook van de automaat maar de terugweg ging verder probleemloos ondanks de gestage regen.
Maar eenmaal thuis kwam het volgende probleem: hoe krijg ik het in de kelder. De kleinste doos bevatte de matalen voet. Het was dik plaatstaal zodat het wel een brandkast leek. Die was dus snel in huis. De grote doos was een ander verhaal. In de nauwe ruimte van de auto trok ik eerst de doos zoveel mogelijk naar achteren. Ik scheurde de doos zoveel mogelijk open. Er zat een vette hoeveelheid polystyreen om heen dat ik brokje bij brokje ging uitbreken. De gietijzeren tafel lag onder de zaag zodat ik die eerst moest uitgraven door het plastic er onder uit te breken. Toen dit gewicht ook uit de weg was trok ik het geheel verder naar achteren om te zien of ik de motor kon demonteren. Dat was ook een grote brok. Dat ging niet in die positie.
Het geheel was al zo licht (understatement) geworden dat ik het er op waagde het op een licht steekwagentje het huis in te rijden. Nog steeds in de regen trok ik de zaag uit de auto en plaatste het op de straat. Het was nog steeds loeizwaar maar op de steekwagen kreeg ik het de stoeprand op en ook nog enkele treden die ik op m'n pad vond terwijl ik door een nauw steegje (nog geen meter breed) naar de back porch ging en de zaag in de keuken plaatste. De zaag stond droog.
Als eerste ging de motor er af, compleet met bekabeling en schakelaar. Het gietijzeren frame bestond uit twee delen die met 4 bouten op elkaar zaten gebout. Ik zette eerst wat uitlijnstreepjes en begon de bouten los te schroeven. De bouten zaten erg ongelukkig maar het lukte. Ik had nu 3 delen die ik met de hand kon verplaatsen. De voet heb ik in de kelder gebracht en op de voet geplaatst die voor de houten lintzaag was bedoeld.

Nu eerst naar de Home Depot om houtdraadbouten te halen. Als je ze nodig hebt zul je altijd zien dat je net geen passende hebt.