Japanse ambachtslieden Brithsh Museum, Onishi Isao.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hele dag video calls, forum software moet nog een update, de wedstrijd heeft een duwtje nodig (dank Jelmer voor je post), mail deelnemers ODH moet er uit.. Toch even zitten met de laptop en kom ik dit filmpje tegen uit een serie van het British Museum.

De, dat is wel persoonlijk voor mij, onvoorstelbare schoonheid en vakmanschap, het meditatieve, het vermogen om zo lang zo geconcentreerd van iets simpels zo'n prachtig werkstuk te maken. En dan niet een nieuwe aan het British Museum verkopen maar eentje die al 6 jaar in gebruik is. Want het is gemaakt om te gebruiken, daar wordt het mooier van....
De dag zakt zo van me af en ademloos kijk ik voor de derde keer..

 
Prachtig Jaap,

Ik sta altijd weer versteld van het vakmanschap en de gedrevenheid.
De kwaliteit is niet te beschrijven.
Mensen die op deze wijzen kunstwerken produceren gaan we zeker missen in onze digitale toekomst.
Ik hoop dat er ook in die landen nog toekomst is voor dit vakmanschap, jongeren die willen leren hoe je zoiets kunt maken. Dit soort kunst moet eigenlijk voor eeuwig worden voort gezet als erfgoed.

Gr Edwin
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig Jaap,

Ik sta altijd weer versteld van het vakmanschap en de gedrevenheid.
De kwaliteit is niet te beschrijven.
Mensen die op deze wijzen kunstwerken produceren gaan we zeker missen in onze digitale toekomst.
Ik hoop dat er ook in die landen nog toekomst is voor dit vakmanschap, jongeren die willen leren hoe je zoiets kunt maken. Dit soort kunst moet eigenlijk voor eeuwig worden voort gezet als erfgoed.

Gr Edwin
Het is niet alleen digitaal denk ik Edwin. Het is de wegwerpcultuur en, daar discussieer ik nog wel eens met mijn dochter over, de "mode". Deze japanse vaklieden maken met heel veel aandacht, kennis en ervaring producten die generaties mee gaan.
Wij leven wat meer in een wereld waar een ander de smaak bepaald, waar je dus kleren weggooit die niet versleten of te klein zijn, maar die niet in de mode zijn. Meubelair idem.... Antiek is uit de mode dus de meest mooi friese staartklokken, kasten, tafels en stoelen liggen voor een grijpstuiver bij handelaren. Een aantal van die dingen zijn ook gewoon niet mooi, onder druk van mode wordt er ook veel meuk geproduceerd. Echter een goede schaaf van 100 jaar geleden is nu nog een goede schaaf, maar kostte toen ook 2 of 3 maandsalarissen.

Gelukkig hebben we nog eigenzinnige ambachtslieden die prachtige meubels en accessoires maken van topkwaliteit. Het antiek van de toekomst. Als je zelf, zo als wij hier, met hout knutselen, krijg je ook bewondering voor die toppers die het net wat mooier kunnen maken, die eigenzinnigheid omzetten in design, in iets wat functioneel en tegelijk mooi is.

Of zoals de jonge vrouw in dit filmpje hieronder die van tv presentatrice haar passie vind in houtsnijden van netsuke...En als wij hier iets daar aan kunnen bijdragen is dat de passie voor ambacht, dat een studie om een goede meubelmaker of timmerman te worden minstens zo lang duurt als om advocaat of arts te worden. En in al die vakgebieden ben je nooit uitgeleerd, daar zit de passie en dat hebben de toppers met elkaar gemeen, of je nou meubelmaker, accountant of orthodontist bent.

jaap

 
Wederom een prachtige film Jaap.

Hier kun je mooi zien dat de duim en vinger het mes en de guts ondersteunen/sturen tijdens het gebruik.

Hierdoor wordt de snede controleerbaar, ook het vasthouden van het voorwerp kost enige ervaring.
Toch als ik haar vingers bekijk zie ik dat ze er ook wel eens naast zit :p.

Nu kunnen we ons een beetje indenken hoe Meron zijn prachtige kunstwerken maakt.

Prachtig hout dat Jewel Wood, zou dat zoiets als ons Buxushout zijn ?.

Groet Edwin
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hele dag video calls, forum software moet nog een update, de wedstrijd heeft een duwtje nodig (dank Jelmer voor je post), mail deelnemers ODH moet er uit.. Toch even zitten met de laptop en kom ik dit filmpje tegen uit een serie van het British Museum.
....
De dag zakt zo van me af en ademloos kijk ik voor de derde keer..

En is er iets gekomen van het doen van de dingen die gedaan moesten worden?

Prachtige filmpjes trouwens, maar wat betreft de discussie of je iets voor het leven moet maken of met de intentie dat het niet lang mee hoeft te gaan. Lastig. Ik denk dat je daar, zoals met zo veel zaken, moet zoeken naar de gulden middenweg. Waarbij het wel absolute noodzaak is, met name bij de 'wegwerp' artikelen, om oog te hebben voor circulariteit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.