Jaarringen kopshouten snijplank?

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Ik ben bezig met mijn eerste (kopshouten) snijplank. Uit 1 kersenhouten schaaldeel meerdere balkjes gezaagd (helaas geen foto van) en gevlakt en door de vandiktebank gehaald.
Nu een proefopstelling gemaakt voor het lijmen. Al ga ik het in 2 delen lijmen zodat ze na het lijmen nog een keer door de vandiktebank kunnen.
Mijn vraag is hoe kan ik het beste de jaarringen positioneren?
De balkjes komen dus uit 1 schaaldeel en variëren van kwartiers tot dosse?
Telkens 90 graden gedraaid of beter 180?

Het hout is vrij warrig (of heb ik het mis?)

Dank alvast voor de adviezen
 

Bijlagen

  • IMG_2529.jpeg
    IMG_2529.jpeg
    128,3 KB · Weergaven: 79
  • IMG_2530.jpeg
    IMG_2530.jpeg
    207,9 KB · Weergaven: 91

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Grote kans dat de gang door de vandktebank de snijplank er niet mooier op wordt. De kans is n.l. dat er veel vezels uitgetrokken worden. Mijn ervaring is dat je het beter met een bandschuur machine kan doen.
M.vr.gr. Jan

Ik bedoel enkel na de eerste verlijming. Dus 2x4 balkjes langshout. Geldt het dan ook?
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Uiteindelijk toch in 1 keer gelijmd, met de gedachte ik kan het altijd in tweeen zagen.
Dat heb ik uiteindelijk dan ook gedaan en door de vandiktebank gehaald. Ondanks alle lijmklemmen was het toch nog niet vlak..

De plank ligt nu in de olie.
Al met al tevreden voor een eerste keer

Ps. Op de foto in de klemmen heb ik de overtollige houtlijm al verwijderd. Er was voldoende squeeze out ;)
 

Bijlagen

  • IMG_2594.jpeg
    IMG_2594.jpeg
    114,9 KB · Weergaven: 64
  • IMG_2596.jpeg
    IMG_2596.jpeg
    179,1 KB · Weergaven: 64
  • IMG_2570.jpeg
    IMG_2570.jpeg
    131,2 KB · Weergaven: 59
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.