Isoleren en afdichten met OSB tegen roesten.

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hallo,
ik wil volgend jaar mijn tuinhuisje isoleren. Nu had ik gedacht balkjes te monteren. Maar ik weet nog niet de afstanden die daarvoor gelden. Kan ik daar onbehandelde balkjes voor nemen? Ik neem aan dat isolatie materiaal een standaard dikte heeft. Ik wil dit afdichten met 12 mm OSB plaatmateriaal. Wat ik ook niet weet of dit het juiste materiaal is. Er komt wel geen regen bij maar het is wel vochtig en koud. Een laatste vraag is of ik dan het vocht buiten mijn tuinhuisje houdt want mijn materiaal roest weg.

Wie kan mij een beetje op weg helpen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Om met het antwoord op de 1 na laatste vraag te beginnen, tegen roest helpt isoleren niets...je moet ventileren of verwarmen en ontvochtigen en dan krijg je nog geen garantie.
De theorie is warmer dan de buitenlucht dan kan vocht niet condenseren. Echter overdag warmt de buitenlucht veel sneller op dan binnen en dan is de kans op condensatie groot.
Ik heb geïsoleerd, ik verwarm en ontvochtig en toch is het niet 100%...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Alleen isoleren helpt inderdaad niet. En ventileren helpt om de verhoging in rel. vochtigheid tgv je eigen verblijf te beperken. Ook als er geen vocht condenseert zal roestvorming optreden (wel veel minder, dat is dan wel weer positief). De Rel. luchtvochtigheid mag eigenlijk niet hoger worden dan 50%. Zorg ervoor dat je je ijzeren spullen een beetje vettig houdt. Dat helpt geweldig (maar .... ik zelf kan die discipline niet goed opbrengen. Blijkt :-( ).

Ik heb een poos een soort tuinhuis gehuurd van een dorpsgenoot. Prachtige onderkomen met gasverwarming . In een mum comfortabel warm maar veel last van roest. Die kachel maakte de lucht vochtig en het microklimaat ter plekke was beroerd door de vele bomen rond het huisje .
Wat WEL helpt is heel goed isoleren EN elecr. of centraal verwarmen. This niet anders.

Ik heb nu mijn werkplaats in een afgeschut deel van een vrachtwagengarage. Heeft twee halfsteens buitenmuren, niet geisoleerd. Is door het betere ""microklimaat "" toch wel een flinke verbetering. Maar.... al het heel kwetsbare ""edele"" gereedschap bewaar ik nu thuis. (mijn Starrets o.a). En metaalbewerking doe ik ook thuis in een verwarmde ruimte. (houtbewerking thuis doen is slecht voor mijn relatie).

Over isoleren is al veel geschreven op dit forum. Maar voor een ""beginner"" is het lastig het kaf van het koren te scheiden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Meeste "Tuin huisjes "die Ik gezien heb zijn vooral niet geïsoleerd op de vloer, vocht komt daardoor binnen, dat moet je eerst afdekken en isoleren, gas, propaan en butaan geven veel vocht af waneer het verbrand word, een groot probleem, huisje is veel kans te klein voor een hout kachel, die neemt de vochtige lucht door schoorsteen naar buiten en verwarmt/droogt de lucht, elektrisch brengt geen vocht binnen maar verwijdert het ook niet.
Wij gebruiken een speciaal housewrap "Tyvec" laat vocht door naar buiten, maar stopt vocht naar binnen toe.
Ik heb een Cabin gebouwd van gekocht materiaal, en gebruikte het gewone hout 2X4 50 X 100mm en isoleerde dat met glaswol 4 inches dik, OSB daarover aan de binnenkant en ceder planked aan de buitenkant, de naden tussen het OSB dicht gekit. Ook de deuren dik geïsoleerd.
Vloer van multiplex en glaswol tussen de baken met een 6mm triplex er onder tegen bevestigt en kon het verwarmen met een honderd watt lamp, ook dubbel glas, 2cm tussen de glas platen.

Ik kreeg daar geen roest op mijn materiaal.
cabin.jpg
Cabin end.jpg
Cabin front.jpg
 

Bijlagen

  • cabin3.jpg
    cabin3.jpg
    83 KB · Weergaven: 7

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.