Is verbeterde Deense olie overschilderbaar?

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
69
1
Ik knap hobbymatig wel eens wat meubeltjes op, vooral vintage Deens teak vind ik mooi.
Nu ben ik een vintage Deens highboard aan het opknappen, en ben inmiddels bij de afwerking aangekomen.
Kast heeft onder 2 lades, en er boven 4 vakken waarvan er 2 met klep. De binnenkant van de 4 vakken is een ander soort licht hout, dit wil ik schilderen.

Nu mijn vraag, als ik de buitenkant in de Deense olie zet, kan ik daarna nog veilig de binnenvakken schilderen, ergens zegt mijn brein dat olie naast verf geen lekkere combi is, of klets ik maar wat?
Bij een hoop Deense olieen zie je wel eens staan: na volledige doorharding overschilderbaar, bij de verbeterde Deense olie staat dit niet. Nu wil ik het niet overschilderen, en ik kan het afplakken, maar het geoliede deel komt uiteindelijk wel strak tegen het geschilderde deel.

Gaat dit goed? Of maak ik mij zorgen om niks?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.252
542
Eanske
ingoogni.nl
Een probleem zie ik niet echt zolang je zorgt dat beiden niet met elkaar in contact komen. Als je olieverf gebruikt m.i. helemaal geen probleem, beiden zijn voornamelijk lijnzaadolie.

Een proefstukje is zo gemaakt. Een plankje in twee driehoeken verdelen, een driehoek in de tung en laten uitharden. Dan het hele plankje overschilderen met de gekozen verf.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Wat is dat precies?
Een stijl van meubels en andere zaken die ook wel Mid Century Modern genoemd wordt. De Scandinavische ontwerpen in die stijl zijn hedentendage zeer gezocht. Een kenmerk dat veel van het 'casework' (kasten) hebben is dat ze uitgevoerd zijn in met teak gefineerd plaatmateriaal, wat een exclusieve uitstraling oplevert tegen relatief gunstige prijzen, toen deze meubels op de markt kwamen.

De Deense Mid Century Modern meubels worden vaak apart van de andere Scandi-landen gewaardeerd als zijnde vernieuwend en verfijnd.

In NL had deze stijl ook de nodige navolgers (waaronder Pastoe), een ontwikkeling die voortvloeide uit het concept van 'Beter Wonen' dat in de vijftiger jaren opkwam.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns en knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.