Is mijn onderstel wel stevig genoeg?

jdruwe

Actieve deelnemer
30 jul 2021
35
1
Mol
Enkele weken geleden ben ik begonnen met het bouwen van een kippenhok volgens een plan dat ik online had gekocht. Zo ziet het er momenteel uit:

1693342720957.png

Ik gebruik betonblokken in combinatie met verstelbare kolomvoeten (Paalhouder Verstelbaar M20 Verzinkt Kopen? Paaldrager/ kolomvoet) omdat ik de palen niet op de grond wil laten rusten. In mijn vrije tijd ben ik uit interesse nog wat timmerwerk blogs gaan volgen, 1 van de dingen die ik VEEL voorbij zie komen is de verbinding tussen een paal en een balk. Kortom: je kan een balk beter bovenop een paal laten rusten (zij het met inkeping of zonder). Zoals je kunt zien in de afbeelding hierboven, maar ook in het onderstaande plan, heb ik dat niet zo gedaan:

1693343169786.png
Aan het begin van mijn build had ik geen idee dat er een andere manier was, maar nu ik zo ver ben gekomen vraag ik me af of het een risico is om het zo te laten of kan ik het best veranderen en zo ja, hoe? Ik heb in plaats van houtdraadbouten, houtconstructieschroeven (3 per paal) gebruikt, Dynaplus | Houtbouwschroeven Tellerkop AR-coating TX-drive:
De bronskleurige Dynaplus houtbouwschroeven met Anti-Roest-coating zijn gemaakt van gehard carbonstaal en speciaal ontwikkeld voor het verbinden van houten balken in de directe buitenatmosfeer. Denk bijvoorbeeld aan veranda’s, (terras)overkappingen en andere dragende houtconstructies. Dankzij de grote TX-aandrijving heb je een optimale krachtoverbrenging van de (slag)schroefmachine op de schroef en kun je deze schroeven gemakkelijk verwerken. De houtbouwschroef is een perfect alternatief voor de 'ouderwetse' houtdraadbout. Houtbouwschroeven zijn vele malen sterker en hebben een veel hogere uittrekwaarde.

Dankzij het grote draagvlak en klembereik als gevolg van de grote Tellerkop (Ø 14 mm bij 6,0 mm schroeven / Ø 21 mm bij 8,0 mm schroeven) zijn de schroeven zwaarder te belasten waardoor er minder bevestigingspunten nodig zijn in een houtconstructie. Vanaf 18 mm zijn deze lange schroeven voorzien van een deeldraad die het aantrekeffect bij hout-op-hout verbindingen bevordert.
Wat denken jullie? Alvast bedankt voor de hulp!
 

Bijlagen

  • 1693342690816.png
    1693342690816.png
    844 KB · Weergaven: 26

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou het rustig zo laten.
De balk ondersteund ook de plaat op het frame.
Voor mijn gevoel, prima hok:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Puur gevoelsmatig, ik zou aan ieder poot nog een diagonaal maken, zodat ook voor-achter bewegingen stabieler zijn. Aan de andere kant ... kippen als bewoners.
 
  • Leuk
Waarderingen: jdruwe

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.