Is dit wat of zal het een miskoop zijn?

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ik ben eens aan het kijken of ik een lintzaag kwijt kan en of ik hem ook daadwerkelijk zou gaan gebruiken. Om deze reden wil ik niet gelijk een dure kopen maar ook geen machine waar ik aan zal gaan irriteren. Die fout heb ik al eens gemaakt met mijn eerste zaagtafel van einfell. Deze is na 1 week de opslag in gegaan en heb ik een Dewalt gekocht.
ik heb 2 lintzagen gezien bij baptist namelijk https://www.baptist.nl/houtbewerker...s-en-lintzagen/record-bs250-lintzaagmachine-1 en https://www.baptist.nl/houtbewerker...n-lintzagen/proxxon-mbs-240-e-lintzaagmachine .
Zou dit iets zijn? Mijn gevoel zegt eerder de Record.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De Record is qua afmetingen een normale tafellintzaag. De Proxxon is een modelbouw/miniatuur apparaat (lint lengte 1.7 m vs 1 m). Voor 'normale' houtbewerkingen is de Record al aan de kleine kant, laat staan de Proxxon.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik heb hetzelfde model als de record maar dan van hbm. Als ik de foto’s van de record vergelijk met de mijne zijn ze eigenlijk identiek. In elk geval vind ik hem qua vermogen te licht en daarbij aan de kleine kant.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Die record zou ik meteen kopen als mijn zaag van 35 jaar oud definitief de geest geeft! Ik gebruik mijn lintzaag al 35 jaar regelmatig en wil nooit meer zonder.
Ik heb een driewieler van Shopmaster. Dat is weer een kloon van een Huvema. En dat was weer een Chinees....Zie foto Huvema. Bij mij zat er niet zo'n schuurschijf op, die heb ik er dus zelf op gemaakt.
Huvema.jpg
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.657
708
Antwerpen
Na een zaagtafel en een freesmachine, was een lintzaag voor mij de derde grote aankoop.
Tot nu toe is de BS250 een goede aankoop geweest voor mij, weliswaar met zijn beperkingen maar voor die prijs is dat ok. Als je voor de BS250 gaat, koop dan wel direct goede linten, bv bij Tuffsaws (als hij weer naar EU verkoopt)
vanuit Belgie: Willy
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pascal,


Ik denk dat het een en ander afhankelijk is van waar voor je hem gaat gebruiken en hoe accuraat het eind resultaat moet zijn.

Ik gebruik zo af en toe mijn lintzaag.
Ook accepteer ik dat hij waarschijnlijk nooit de kwaliteit van een dure professionele machine zal halen.
Onderstaande link geef ik mijn oordeel van de Parkside lintzaag van Lidl, deze was een jaar geleden te koop voor nog geen 100 euro.


https://www.woodworking.nl/showthread.php?26966-Parkside-lintzaag-(Lidl)


Groet Edwin
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ik ben geen professionele hout bewerker maar een beginneling. Dat gezegd wil ik wel graag accuraat werken want ik kan mezelf erg storen als iets niet haaks is of scheef zaagt. Mijn zaagtafel heb ik ook nu zover dat hij op de millimeter nauwkeurig en haaks zaagt. Ik ben niet van plan om grote stukken te zagen ermee. Het gaat mij meer om bochten werk en ik wil graag kleine artikelen maken zoals heften en vape mods.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.184
355
Etten-Leur
Een lintzaag is een erg fijn apparaat voor houtbewerking en als je plek hebt zeker doen. De uitlading / zaagbreedte klopt uiteraard wel met de fabrikant-gegevens, de zaaghoogte wordt vrijwel zeker wat rooskleurig voorgesteld (professionele machines daargelaten). De Proxxon zou ik rangschikken onder modelbouw, de Record Power kan wel geschikt zijn maar is dan afhankelijk van je gewenste zaaghoogte. HBM ken ik niet en die zou ik zeker eens bekijken.
Als je eigenlijk een figuurzaagmachine zoekt zijn er merken zoals Heger (of Pegasus) beter geschikt.

Ik ben geen professionele hout bewerker maar een beginneling. Dat gezegd wil ik wel graag accuraat werken want ik kan mezelf erg storen als iets niet haaks is of scheef zaagt. Mijn zaagtafel heb ik ook nu zover dat hij op de millimeter nauwkeurig en haaks zaagt. Ik ben niet van plan om grote stukken te zagen ermee. Het gaat mij meer om bochten werk en ik wil graag kleine artikelen maken zoals heften en vape mods.
 
Ik ben geen professionele hout bewerker maar een beginneling. Dat gezegd wil ik wel graag accuraat werken want ik kan mezelf erg storen als iets niet haaks is of scheef zaagt. Mijn zaagtafel heb ik ook nu zover dat hij op de millimeter nauwkeurig en haaks zaagt. Ik ben niet van plan om grote stukken te zagen ermee. Het gaat mij meer om bochten werk en ik wil graag kleine artikelen maken zoals heften en vape mods.

Hoi Pascal, Als je inderdaad voor het bochten werk gaat zou ik eerder kiezen voor een goede figuurzaag machine zoals Hans meld.
De bochten radius ( en natuurlijk hout dikte / soort ) is dus een beetje bepalend voor wat je kiest. Wil je fijn en klein werk met kleine bochten is een figuurzaag machine een betere keuze.
Bij lintzagen is het zaaglint breder waardoor de bochten radius altijd groter zal zijn als van een figuurzaag machine.

Edwin
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
HBM werd ook al genoemd. Ik ben zelf tevreden over hun spullen. Ik kom er toch al meer dan 25 jaar. Ja... er is wel eens wat, maar waar niét???
Ze lossen het wel altijd goed op. nooit wat te klagen gehad.
Momenteel is wegens corona wel hun fysieke winkel dicht. En ze hebben de policy ingevoerd dat ze niet telefonisch bereikbaar zijn. Alleen per mail.
Dat ervaar ik persoonlijk als lastig. Maar een ander maalt er niet om misschien...
https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/lintzaagmachines
Oja, dat vergat ik nog: Ik heb bij HBM een freestafel gekocht van Scheppach, Die heb ik zelf geheel moeten herbouwen en een nieuwe geleider moeten maken.
Scheppach is niet meer de Scheppach van vroeger, zo is mij gebleken.
 
Laatst bewerkt:

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Twijfelgeval dus nu of een figuurzaag machine beter is voor mij. Ik wil toch ook mijn decoupeerzaag andersom monteren dus dat komt dan in de richting van een lintzaag qua zaagdikte en radius vermoed ik.
Een Heger is een prijzige merk zeker? Mijn budget voor zoiets is toch echt max 250-300 want er komt ook nog een extra prijzige 50l compressor. Wat is een goede vervanger buiten Heger om?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Af en toe wordt er een Hegner tweede hands aangeboden. Zelf ook een 2de hands Hegner gekocht en ben er tevreden over; ik zaag er tot 35 mm hardhout mee hoewel je dan wel veel geduld moet hebben. Maar eigenlijk heb je zowel een figuurzaag en lingtzaag nodig. Ze zijn complementair. Maar ik kan me goed voorstellen dat een andersom gemonteerde decoupeerzaag een deel van de functie van een lintzaag kan invullen.

mvg
Klaas
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Ik ben ook begonnen met een decoupeerzaag ondersteboven gebruiken.
Kan je er mee zagen? ja
Gaat dat lekker? Nee.
Het probleem met een decoupeerzaag is de naar bovengaande beweging. indien ondersteboven gemonteerd
Daardoor word bij elke zaagbeweging je werkstuk opgetild.
Vooral bij kleinere werkstukken is dit heel lastig.
Soms blijft het zaagblad ook klemmen en klappert je werkstuk zo uit je handen.
Ik vond het vooral lastig dat je je werkstuk hard naar beneden moet duwen om het een beetje werkbaar te maken.
Wellicht helpt een bovengeleider welke op je werkstuk drukt maar ideaal is het niet.
Een lintzaag heeft hier geen last van omdat die altijd je werkstuk op tafel drukt.
Als je de mogelijkheid hebt kies dan een lintzaag te kopen boven een decoupeerzaag zeg ik ,Doen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Klopt maar toch duwen die je werkstuk naar boven als het blad klemt bij bijvoorbeeld een bocht.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Ik zou in dat geval zaagjes gebruiken met gezette in plaats van geslepen tanden, die ruimen zijdelings een beetje. Het is ook in normaal bedrijf mijn favoriet. Nooit omhoog stuiterende machine :) Festool heeft ze in goudkleur...
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
De bovenzijde van je zaagje kun je ook met geleide rollletjes/lagers stabiliseren, zodat het zaag stabieler blijft. Het werkt wel, maar is niet ideaal. Ik heb het een tijdje gebruikt maar toch ook een lintzing gekocht, omdat dit toch fijner werkt en je meer zaaghoogte hebt. Ik heb van mijn project geen foto meer, maar op internet staan voorbeelden. Wacht ff
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.