Is dit nou notenhout of kersenhout?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb gisteren een plaat gefineerd MDF binnengekregen, maar ik twijfel of het wel de juiste is. Ik heb Amerikaans noten besteld, maar volgens mij is dit kersen? Het is heel erg licht van kleur, maar ook met een laag verbeterde houtolie krijgt het nog steeds niet de kleur die ik verwacht van noten.

Wat denken jullie? Het grote stuk is onbehandelde plaat, het kleine stukje is met verbeterde houtolie en 1 kant met lijnzaadolie. Daarnaast nog een plank noten.... thumbnail_20210219_144811.jpgthumbnail_20210219_144831.jpgthumbnail_20210219_144924.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Is id kersen, donkert wel nog mooi na. Zit je mooi mee als dit verkocht is als noten, terug naar de leverancier dus. Als je het op papier als notenfineer hebt is er geen vuiltje aan de lucht en krijg je een nieuwe plaat en heel misschien mag deze plaat zo houden of tegen een heel zacht prijsje overnemen.

Groetnis,

Roeland
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Kan ook noten zijn dat niet van het kernhout afkomstig is. (ik herken er eigenlijk ook niet direkt kers in)
Europees noten heeft een behoorlijke dikke spintlaag die geleidelijk van bijna wit naar bruin over gaat

maar ben het overigens helemaal met je eens dat je dit niet verwacht als je noten besteld
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.774
743
Enschede, Twente
Amerikaans noten is veel bruiner. Ik beschik tot mijn vreugde over een mooie map met samples van fineer (gekregen van Kuiper) & dat maakt het snel duidelijk. Ik denk dat de verwisseling is ontstaan doordat de namen "Amerikaans Kersen" en "Amerikaans noten" dicht op elkaar zitten : ))
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Contact gehad met de leverancier. Zij geven hun fout toe, maar omdat de plaat niet meer heel is (stukje gezaagd om te olieën) willen ze hem niet meer terug nemen..... Ik mag een nieuwe plaat kopen à €140,-

Net een half uur kwaad aan de telefoon gehangen en uiteindelijk zijn we uitgekomen dat ik €70 betaal.....

Wel weer zonde van al dat extra geld.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Contact gehad met de leverancier. Zij geven hun fout toe, maar omdat de plaat niet meer heel is (stukje gezaagd om te olieën) willen ze hem niet meer terug nemen..... Ik mag een nieuwe plaat kopen à €140,-

Net een half uur kwaad aan de telefoon gehangen en uiteindelijk zijn we uitgekomen dat ik €70 betaal.....

Wel weer zonde van al dat extra geld.

Misschien kan je de andere plaat in de verkoophoek plaatsen voor 70 euro? Daar heeft vast iemand wel baat bij!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja zoals je nu weet dat het Kersen (Black Cherry) is en geen Noten (Black Walnut) Ik heb foto's van Black Walnut en Black Cherry, waar enkele van de stukken kersen al verschillende dagen in de zon hadden gelegen en donker verkleurd zijn en de andere stukken vers gezaagd zijn, de donkere Kers is helemaal niet zo donker als het Nooten, een duidelijk verschil, Kers moet in de zon of zonlicht hebben (UV) on te verkleuren.

Ook kun je geen plank spinthout van Black Walnut sapwood zagen, daar zit niet genoeg spinhout aan om dat te doen, lijkt wel wat als je een dunnere jonge stam ziet, maar dat sapwood/spint word minder als de boom groeit en dikker word.

Black Walnut.jpeg
Black Cherry logs.jpeg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
klopt maar het is fineer en dat kan je wel schillen van het spint.
verder heeft europees noten een dikkere spitlaag als Amerikaans noten
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Misschien kan je de andere plaat in de verkoophoek plaatsen voor 70 euro? Daar heeft vast iemand wel baat bij!
Tja, ik heb al een deel verzaagd voor de kast. Het is dus geen hele plaat meer.
Ik ben nu in dubio of ik het project niet af ga maken met deze plaat kersenfineer ipv noten. Het zal niet misstaan en ik kan het beitsen voor een wat donkerdere kleur. Morgen maar eens proberen.
En op zoek naar een stukje massief kersen om de kopse kanten af te werken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
klopt maar het is fineer en dat kan je wel schillen van het spint.
verder heeft europees noten een dikkere spitlaag als Amerikaans noten
Fineer logs are valuable, and the sawyers are not going to make light-coloured Black Walnut fineer that no-one will buy, for that reason the logs are steamed for weeks, to make the whole log equally dark in color, before it is peeled into fineer.

Even if this was not done to this piece, and if they were able to keep that sapwood clean and clear (hard to do with Black Walnut) the grain of Black Walnut is not like the grain of Black Cherry.

Black Walnut has large open grain and Black Cherry has closed grain, colors of the sapwood are also quite different.

Here are two pictures that do show the difference in the grain and color.

Black Cherry bowl.jpeg Black Walnut bowl.jpeg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Hier een goed voorbeeld van een flinke stam Europees noten waarop je goed kan zien hoe dik het spint daarvan is.
(hele mooie schaal in wording overigens)

Als er fineer geschild wordt moet die laag er toch af.
het is typisch Nederland om zoiets dan toch als notenhout te verkopen
net zoiets als het kernhout van red cedar dat vol noesten en kwasten zit dat is ook niet wat je verwacht als je voor red cedar gaat
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier een goed voorbeeld van een flinke stam Europees noten waarop je goed kan zien hoe dik het spint daarvan is.
(hele mooie schaal in wording overigens)

Als er fineer geschild wordt moet die laag er toch af.
het is typisch Nederland om zoiets dan toch als notenhout te verkopen
net zoiets als het kernhout van red cedar dat vol noesten en kwasten zit dat is ook niet wat je verwacht als je voor red cedar gaat
Ook als je dat zou doen, (spint hout schillen) dan heb je nog steeds de grote poriën van Noten hout.
Ik heb Carpathian Noten hout dus het Nederlandse noten (aka Persian of zelfs Engelse noten hout genoemd :rolleyes:) gedraaid en je kunt daar duidelijk die openingen zien, zo Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het geen Noten is wat de OP laat zien.

Carpathian Walnut.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.