Is dit normaal gedrag van Kersenhout?

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Ik kreeg zaterdag een vers gezaagde plank kersenhout.
Deze even geschaafd om de tekening te bekijken en daarna weggelegd op een droge plek.
Vandaag kreeg ik een o_O momentje. Zie foto's.
Is dit normaal bij kersen (morellen) hout?
IMG-20210308-WA0012.jpgIMG-20210308-WA0013.jpgIMG-20210308-WA0010.jpgIMG-20210308-WA0011.jpg
Het witte kleurt fel oranje. Komt dit door inwerking van zuurstof ?

Fred
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Dit lijkt meer op bloeden. De kleurstof die in de bast zat lijkt in het hout getrokken te zijn.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb het verkleuren van vers/nat hout enkele keren meegemaakt, het is heel oppervlakkig, en sos verdwijnt het in enkele uren, volgens my is het oxidatie van de sappen/suikers die in het saphout zitten, plus een fungus.

Ik heb een foto gemaakt (maar een keer) van een Appelhout block die Ik aan het draaien was, maar by de tijd dat Ik de camera had gehaald ws de kleur all minder dan eerst.

Al de keren dat Ik dit heb gehad was de verkleuring alleen aan de oppervlakte en niet van het hele saphout verkleuring, zoals did gebeurd met het light Black Walnut naar donker.

het verkleuren gebeurd niet elke keer, meer als zeldzaam

wood coloration.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.