Is dit Meranti?

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Hallo,

Ik heb recentelijk enkele balken ruw meranti gekocht en verzaagd/geschaafd in planken, maar de kleur van het hout komt niet overeen met mijn verwachting. Het is behoorlijk licht van kleur en er zitten behoorlijk wat groene/gele stukken doorheen (moeilijk te zien op de foto).
Nu had ik op basis van wat plaatjes op internet de keuze laten vallen op meranti omdat dit enigszins zou lijken op mahonie, maar dit is voor het bewuste stuk hout zeker niet het geval (zie laatste foto).

Kan iemand we vertellen wat er mis gaat? Is mijn verwachting verkeerd, is er veel verschil in de kleurtonen van verschillende soorten Meranti? Is het geschaafde hout geen Meranti maar iets anders?

Help! :)

Dit is één van de betreffende planken:
IMG_20200608_140120805.jpg

Detailfoto:
IMG_20200608_140148188.jpg

Rechts het stuk mahonie op basis waarvan ik gehoopt dat het een enigszins overeen zou komen.
IMG_20200608_140244263.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Er zit vaak zo'n kleurverschil tussen verschillende planken meranti, in het verleden ook al gemerkt. Ik heb onlangs ook gezien dat AF.nl geen meranti meer verkoopt omdat de kwaliteit tegenwoordig niet meer vergelijkbaar is met vroeger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Richard81

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Meranti is eerder een commerciële naam, het komt niet echt overeen met een botanische soort. Meranti is afkomstig van bomen uit het genus Shorea. Daar bestaan ongeveer 200 soorten van. Je begrijpt dus wel dat de ene meranti de andere niet is. De "oude" meranti is inderdaad veel donkerder en zwaarder. Die vind je nu enkel nog uit afbraak van oude vensters en deuren.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Bedankt voor de uitleg allen.
Ik zal in dit geval het hout dan maar voor iets anders gebruiken dan ik van plan was en ga op zoek naar mahonie :).
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Dat hardhout van de bouwhandel is volgens mij hetzelfde spul, zelf gebruik ik dat regelmatig vanwege de verkrijgbaarheid. Als ik het per se mahonie achtig wil hebben gebruik ik poederbeits in mahonie kleur van Clou.
 
  • Leuk
Waarderingen: RedWoodWorking

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Laatste keer heb ik volgens mij een aantal verschillende in Duitsland besteld bij de Clou shop. Verzending was wel duur volgens mij. Volgens mij heb ik nog wel een zakje maar dat is wel donker mahonie, en de gewone mahonie is al diep roodbruin. Als je die donkere wil proberen kan ik hem wel naar je opsturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RedWoodWorking

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Laatste keer heb ik volgens mij een aantal verschillende in Duitsland besteld bij de Clou shop. Verzending was wel duur volgens mij. Volgens mij heb ik nog wel een zakje maar dat is wel donker mahonie, en de gewone mahonie is al diep roodbruin. Als je die donkere wil proberen kan ik hem wel naar je opsturen.
Dat is een mooi aanbod, maar ik zou het liever niet te donker willen hebben. Ik ga eerst eens één zakje bestellen van de gewone bij Bol ofzo en mocht het bevallen, dan kan ik altijd nog eens een grotere bestelling plaatsen in Duitsland.

Toch bedankt LFlab!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Sigarenkistjes meranti. Daar maken ze ook die gevingerlaste deurkozijnen van. Vroeger werd het gebruikt als stophout. De dark red meranti komt inderdaad vooral uit de sloop beschikbaar. Hardhouten kozijnen uit de jaren 60 en begin 70. Koeken, gebakken vis en bier doen wonderen. Wordt het er netjes voor je uitgehaald en apart gezet.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Dat is een mooi aanbod, maar ik zou het liever niet te donker willen hebben. Ik ga eerst eens één zakje bestellen van de gewone bij Bol ofzo en mocht het bevallen, dan kan ik altijd nog eens een grotere bestelling plaatsen in Duitsland.

Toch bedankt LFlab!

A-OK
Overigens heb ik ook zwart en blauw, van Zweihorn, misschien is dat beter verkrijgbaar. Ik zou wel poederbeits nemen, en niet die zooi van de bouwmarkt.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ooit voor een klus ook hardhout bij een bouwmarkt gehaald, maar er was niet genoeg, dus extra bijbesteld. Toen ik de bestelling ging afhalen was die ook donkerder dan de eerder gehaalde exemplaren, het leek wel een verschil als met meranti en merbau. De kleur was voor mij geen probleem want er ging later verf overheen..
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Bij de bouwmarkt zoek ik altijd de wat donkerdere stukken uit, want die lichte stukken zijn vaak wel heel zacht. Bij timmerpanelen heb je uiteraard geen keus, en toen ik een dekenkist maakte zat zo'n zacht stuk mij aardig in de weg, zat op de hoek en was erg kwetsbaar (uiteindelijk eruit gezaagd en er een nieuw stuk ingelijmd).
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Als het goed is, wordt vandaag een zakje Clou Mahonie bezorgd.
Indien ik dit weekend tijd heb, zal ik wel eens wat gaan proberen en de resultaten posten :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Duller & Co verkoopt ook Clou. Fijn bedrijf.
NB Dat Clou ik geloof twee varianten Mahonie heeft. Het resultaat verschilt veel. Mengen van de twee kan ook mooi resultaat opleveren.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Ik heb er zelf drie varianten van gevonden; Mahonie normaal, Mahonie licht en - je raadt het nooit - mahonie donker!

Dat ziet er uit als een leuke winkel, maar wel een tikkie ver rijden om even een zakje te halen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Je hebt ruw meranti gekocht en er inmiddels al wat energie in gestoken. Waar wil je het hout eigenlijk voor gebruiken?

Met mahoniebeits wijzig je de kleur, niet de duurzaamheid. Gele meranti is niet erg duurzaam. De mindere kwaliteit valt in klasse IV, vergelijkbaar met vuren... Donkerrode meranti wisselt in kwaliteit maar is doorgaans een stuk duurzamer. Dat geldt dan helaas weer niet voor rood gemaakt meranti. Als je van plan bent om er hoogwaardige tuinmeubelen o.i.d. van te maken zou ik mijn energie liever in ander materiaal steken of in ieder geval voor een goede bescherming zorgen.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Waar wil je het hout eigenlijk voor gebruiken?
Goed punt van de duurzaamheid, maar dat zal niet zo'n probleem zijn; het zou een kruidenrekje voor in de keuken moeten worden. Omdat we een combinatie van antraciet en eiken in de keuken hebben wilde ik graag een houtsoort/kleur die daar mooi bij past en daarom kwam ik op het roodbruine mahonie/meranti uit.

Overigens is de poederbeits gisteren binnengekomen, maar hebben ze de verkeerde kleur gestuurd (Mahonie donker... oh, de ironie! :LOL:), dus moet nog wat langer wachten voordat mijn experiment kan beginnen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Een kruidenrekje, daar gaat niet veel hout in zitten. Waarom haal je niet een passende hoeveelheid sipo of sapeli, dan heb je direct de goede kleur, door-en-door. Laat zich prima ver- en afwerken. Wel de schaaf goed scherp houden i.v.m. kruisdraad. Die kruisdraad zorgt voor fraaie lichteffecten die je met meranti niet kunt nabootsen, wel de schaaf goed scherp houden. Bijkomend voordeel: bij ieder compliment voor je mooie kruidenrek mompel je "Ja he, is mahonie" :cool:.
Bij binnengebruik blijft het ook mooi op kleur. Je hoeft het dus niet onder de lak te beitsen zoals botenbouwers wel doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.