Is deze rijschaaf nog goed genoeg?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
420
69
Hoi allemaal,

ik had vorig jaar een oude rijschaaf voor een tientje op marktplaats gekocht en hersteld: de zool heb ik weer zo vlak mogelijk geschuurd en de schaafbeitel is scherp.

Wat mij wel opviel tijdens het schuren / vlakken van de zool was dat er in 1 hoek van de zool een subtiele holling zit. (en rondom de schaafbeitel ook) De is denk ik 1/10 a 2/10 mm diep, maar omdat de zool zo'n groot oppervlak heeft is het niet zo dat je dat er met de hand zo even uithaalt. Ik wil ook niet onnodig veel materiaal van de zool afschuren. Dus besloot ik het eerst zo te houden.

Terwijl ik met een winkelhaak de vlakheid van de zool controleerde, bedacht ik mij dat ik ook de haaksheid van de zijkanten t.o.v. de zool kon bekijken. En deze bleek niet haaks! Het hout is, als je van de achterkant van de schaaf langs de schaaf naar voren kijkt, wat getordeerd: beide zijkanten hellen iets naar dezelfde zijde.

Ter verduidelijking heb ik hier wat foto's van gemaakt. Nu is mijn vraag, of dit een probleen is? Zelf zou ik denken dat de tordering geen probleem is, zolang je de zijkanten niet als zool gebruikt bij bijv. een shooting board. En hoe problematisch is de kuil op de zool? Ook hiervan zou ik zelf denken, gezien het effect op het totale oppervlak, dat het geen noemenswaardig probleem is. Wat zeggen jullie?

PC232962_resultaat.jpg
foto boven: rondom de schaafbeitel zit een subtiele kuil

PC232963_resultaat.jpg
foto boven: in 1 hoek van de schaafbeitel zit een subtiele kuil

PC232964_resultaat.jpg

PC232965_resultaat.jpg
foto boven: je kijkt hier tegen de zool van de schaaf aan, links onder de winkelhaak zie je een kier

PC232966_resultaat.jpg
foto boven: je kijkt hier tegen de zool van de schaaf aan, rechts boven de winkelhaak zie je een kier

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.155
1.053
Enschede
ingoogni.nl
Haaks is niet belangrijk zolang je de schaaf niet op de zijkant gebruikt (futselplank).

De holte na het ijzer is niet heel erg, er vlak voor zou ik kwijt willen.

De holte bij de neus zou ik niets aan doen, kwestie van er daar geen druk op zetten tijdens het schaven. Heel rigoureus zou inkorten zijn.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.585
726
Prov. Groningen
Als het maar 1/10e of 2/10e mm is zou ik hem over de hele lengte vlak maken.
Blijft genoeg materiaal over.
Of op de betreffende plaatsen hout wegnemen en nieuw hout in plaatsen.
De schaaf is hoe dan ook bruikbaar.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.201
749
‘s-Hertogenbosch
Het belangrijkste lijkt mij persoonlijk het resultaat wat je er mee bereikt..
Als je de zool helemaal 100% zuiver vlak hebt, is mooi voor het oog. De beitel steekt er minimaal 1/10 mm onder uit, anders schaaft hij niet, lijkt mij.
Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
420
69
Dank voor de reacties! Ik ga even nadenken of ik er nog wat aan ga doen dan, ik laat het even met rust (maar gebruik de schaaf natuurlijk wel)

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
420
69
hoi allemaal,

het is even geleden dat ik in dit topic schreef, maar inmiddels heb ik ook een tweedehands houten voorloper. Ik denk dat het goed is om deze ook vlak te schuren, hoewel ik niet denk dat de zool erg onvlak is.

Nu heb ik bij mijn reischaaf uit de foto's hierboven toendertijd een granieten plaat gebruikt die tamelijk lang is, iets meer dan de 80 cm lengte van de reischaaf.

Nu zou ik het liefst dezelfde granieten plaat voor de voorloper gebruiken om hem vlak te schuren mbv schuurpapier. Maar ik las op dit forum in een bericht dat glazen en granieten platen niet altijd vlak genoeg zijn en dat je beter een speciaal hiervoor bestemde vlakke plaat gebruikt speciaal voor dit doel. Het punt is, dat dergelijke granieten platen niet langer zijn dan bijv. 45 cm. Hiermee lijken ze mij ongeschikt voor een grote houten reischaaf.

Hebben jullie nog een idee of de granieten plaat die ik nu heb (maar niet speciaal voor het doel gemaakt is) afdoende nauwkeurig is voor vlak schuren? Als ik er een stalen liniaal op leg zie ik wel licht erdoor schijnen, maar mijn indruk is dat de steen redelijk vlak is. Maar zeker weten doe ik dat niet.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.871
1.349
Omgeving Leiden
Je neemt een stalen rei/liniaal en een voelermaatje.
De liniaal op zijn kant op de plaat en op verschillende plekken onder de liniaal 0,05 of 0,1 mm leggen.
Trek aan het voelermaatje: gaat je liniaal mee dan is het daar vlak. Zo kan je bepalen of de steen vlak genoeg is.
Licht is nl heel dun, gaat overal tussendoor :)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hans81

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
420
69
@thomasz Dank voor je reactie en tip! Ik neem dan maar aan dat de liniaal wel vlak genoeg is, maar daar kan ik niets over vinden voor mijn exemplaar, een Shinwa RVS 1000 mm liniaal.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.391
753
Als vorig jaar je reischaaf goed vlak is geworden kan je de opmerking dat niet iedere granieten plaat vlak genoeg is voor dat doel gewoon ter kennisgeving aannemen. Jouw eigen granieten plaat voldoet dan blijkbaar wél.

Die speciale vlakplaten zijn voor toepassingen waarbij toleranties in µm per meter worden uitgedrukt. Dat is voor een heel andere tak van sport, en voor houtbewerking overkill.
Dus die voorloper even bijwerken op dezelfde vensterbank(?) en dan lekker schaven!

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.871
1.349
Omgeving Leiden
Wil je weten of je liniaal recht is?
Leg hem op een vel papier en trek er een lijn langs met een scherp potlood.
Draai de liniaal om ( ondersteboven) en leg hem op de getrokken lijn.
Zo kan je zie of je liniaal hol is: je ziet ruimte tussen je liniaal en de lijn.
Of bol: de lijn verdwijnt onder de liniaal.
Of recht :)
En, we zijn bezig met houtbewerking, dat komt niet op 1 of 2 tienden. Al heb je natuurlijk gelijk dat alle fouten bij elkaar kunnen optellen.

• Leuk
Waarderingen: hans81

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
420
69
hoi iedereen, dank weer voor alle reacties, en de tip van @thomasz om rechtheid van liniaal te controleren vind ik ook een goede!

Ik ga toch zo'n voelermaatje kopen, wat mij sowieso wel een handig gereedschap lijkt, ook voor andere dingen. En ik zal dan voorlopig gewoon de marmeren plaat gebruiken als blijkt dat die vlak genoeg is.

• Leuk
Waarderingen: thomasz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.758
3.951
Als de schaafzool niet getordeerd is en niet over de gehele lengte hol of bol, dan kun je hem gewoon gebruiken. Kleine imperfecties hebben geen invloed op het schaafresultaat.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.906
271
Rotterdam
En ik zou nog willen opmerken dat hout gevoelig is voor vocht. Zo’n schaaf kan nu wel heel vlak zijn, maar in de zomer iets vervormen.
Uiteraard is het altijd goed het te controleren en te verbeteren, maar het is geen hoog precisie instrument.
Vooral die lange houten schaven zijn voor het voorwerk. Het uiteindelijke mooie eindresultaat komt van de zoetschaaf.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
1.079
1.282
de buurt van den bosch
Ik heb een klein tafeltje van berken multiplex die perfect vlak is.
Daar leg ik een stuk schuurpapier om eventueel te vlakken.Van de rol.
Ik maak het binnenwerk van mijn schaven uit 2 delen.(Weinig kans op werking)
Vlak is vlak.Mee eens wat @Kor hierboven verteld.

Zoals hier al geschreven een vlaakplaat hoort bij het verwerken van metaal heb je weinig aan met vlaken van hout. Ik zou toch het vlakken van een rijschaaf niet onderschatten en Waarom een apart hulpmiddel naar voor brengen als je gewoon op de tafel zaag of vlakbank blad een oppervlakte heb die doelbewust vlak is vervaardigd Wat niet gaat meestal voor een glasplaat of marmer laat staan houtachtig vervaardigd plaatmateriaal? Hou je glas en marmer platten maar dan voor het mengen van verf oid.
Een rijschaaf heeft wat bijzonder eigenschappen zoals een lange voorkant - vergelijk hem met je voorloper. Dat is nodig voor een stabiel begin op het uiteinde van een plank te maken. Uitrijen van langer planken gaat meestal in meerder stappen dwz een lengte schaven stoppen en naar voeren schuiven verder een lengte schaven enzovoorts enzovoorts tot en met het eind. Die schaaf moet stabiel op de kant staan als je en stap naar voeren schuift. Ik kan niet zeggen als dat holing bij die jouw gaat dat stabiliteit in de weg gaat staan maar het gaat niet hulpen. Je hoef ook niet zo zuinig bij het vlakken. Als je mondopening eens te groot wordt zet je een stuk hout in, dat is gewoon En gaat een keer geburen. Zoals Sun het aangeeft, een houten schaaf heeft onderhoud nodig.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.