Is deze kolomboor zwaar/goed genoeg?

Dnaleor

Actieve deelnemer
18 jan 2020
28
1
Den Haag
Hallo allen,


Ik ben al enige tijd op zoek naar een kolomboor. Ik kan nu een Contimac CH-6 voor ca 100 eur op de kop tikken. Geen slecht merk lijkt me (ook te koop bij Baptist), maar wel het lichtste model.
Ik maak vooral meubels en wil ook graag in wat hardere houtsoorten kunnen boren.
Gaat dat lukken met deze machine?
Ervaringen en tips zeer welkom. Bedankt alvast!
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Met beleid kom je een heel eind.
Maar als je met een forstnerboor erin aan de hendel gaat hangen (bij wijze van spreken) dan stopt ie vrijwel gelijk.

Daar is deze machine te licht voor vind ik.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Met beleid kom je een heel eind.
Maar als je met een forstnerboor erin aan de hendel gaat hangen (bij wijze van spreken) dan stopt ie vrijwel gelijk.

Daar is deze machine te licht voor vind ik.
Je moet ook niet aan de hendel gaan hangen. Gewoon de boor het werk laten doen. Met lichte druk.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb een vergelijkbare machine. In alles wat beperkt, maar ik ben er zeer content mee. Belangrijk is dat er geen speling op de boor zit. Dat is makkelijk te testen door een gat te boren in een stuk hout en dan kijken hoe makkelijk/moeilijk je het losse boortje in het hout steekt.

Met beleid kom je inderdaad een heel eind. Met een goede kwaliteit boren ook. Met name bij grote (forstner) boren gaat dat een verschil maken. De goedkope varianten snijden minder goed, maar hebben vaak ook te veel afwijking.
 

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
74
39
Velserbroek
www.ssrp.nl
Hallo allen,


Ik ben al enige tijd op zoek naar een kolomboor. Ik kan nu een Contimac CH-6 voor ca 100 eur op de kop tikken. Geen slecht merk lijkt me (ook te koop bij Baptist), maar wel het lichtste model.
Ik maak vooral meubels en wil ook graag in wat hardere houtsoorten kunnen boren.
Gaat dat lukken met deze machine?
Ervaringen en tips zeer welkom. Bedankt alvast!
Ik heb een hagelnieuwe sterke HBM 16 kolomboormachine te koop.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
iets te hard drukken en hij staat stil, vind het een barrel.(n)
Gisteren geboord met een boortje van Stanley. Toch nog wel een merk, zou je denken. Een gat van 6 mm in staal. Wat een drama. uiteindelijk maar weer een 5 mm boortje gepakt die ik elders had gekocht. Het verschil is echt enorm.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ja, goede en scherpe boren maken een wereld van verschil. En in metaal als het kan olie gebruiken, dan blijven je boren beter scherp.
Stanley is inderdaad niet meer het merk dat het ooit was. Ikzelf koop mijn metaalboren meestal bij VerspaningOnline. Ik heb daar ooit een assortimentskoffer gekocht en vul deze, als de boren bot/versleten/kwijt zijn, aan met deze losse.
Maar ook de Borenset HSS Model 2 van HBM is goed. Hun 170-delige set in de groene koffer daarintegen is waardeloos...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.