Is deze Kity 635 vlakvandiktebank veilig?

Paul123

Nieuw lid
10 mrt 2018
21
3
Drenthe
Hallo allemaal,
Ik overweeg om een oudere Kity 635 te kopen. Maar ik twijfel of de montage van de messen wel veilig is. Ik zie bij nieuwere machines vaak bouten die anders zitten dan op deze machine. Wie kan mij adviseren of dit een veilige machine is?
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200830-143002.jpg
    Screenshot_20200830-143002.jpg
    245,1 KB · Weergaven: 155
  • Screenshot_20200830-143156.png
    Screenshot_20200830-143156.png
    1,5 MB · Weergaven: 151
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik denk dat ie veilig is (of gemaakt kan worden). In principe zitten de tandwielen/kettingen niet aan de werkzijde van de machine en is de kans dat je erin grijpt klein.

Datgezegd zou ik er zeker een schermkap voor maken (beter geen kans op ongelukken dan een kleine kans).

Wat maakt dat je eraan twijfelt?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Kity heeft het zo ontworpen en misschien zijn er betere systemen/methoden in de markt maar dat maakt de machine niet per definitie onveilig. Hooguit bewerkelijk om de messen te vervangen.
 

Paul123

Nieuw lid
10 mrt 2018
21
3
Drenthe
Ik denk dat ie veilig is (of gemaakt kan worden). In principe zitten de tandwielen/kettingen niet aan de werkzijde van de machine en is de kans dat je erin grijpt klein.

Datgezegd zou ik er zeker een schermkap voor maken (beter geen kans op ongelukken dan een kleine kans).

Wat maakt dat je eraan twijfelt?
Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik bedoel niet de tandwielen aan de zijkant, daar hoort inderdaad gewoon een afschermkap omheen.
Ik bedoel dat de messen vastgezet worden met bouten die het mes alleen vast lijken te klemmen. Meestal zie ik bouten die in een gleuf in de mes-as zitten. Dan lijkt mij dat de messen beter vastklemmen als de as snel ronddraait. Bij de foto zie je echter bouten die aan de buitenkant van de as zitten. Als die net niet goed vastzitten kan het mes eruit schieten lijkt mij. Dat is het risico wat ik bedoel.
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik bedoel niet de tandwielen aan de zijkant, daar hoort inderdaad gewoon een afschermkap omheen.
Ik bedoel dat de messen vastgezet worden met bouten die het mes alleen vast lijken te klemmen. Meestal zie ik bouten die in een gleuf in de mes-as zitten. Dan lijkt mij dat de messen beter vastklemmen als de as snel ronddraait. Bij de foto zie je echter bouten die aan de buitenkant van de as zitten. Als die net niet goed vastzitten kan het mes eruit schieten lijkt mij. Dat is het risico wat ik bedoel.
Ik heb dezelfde uitvoering van deze 635. Ik heb de messen net afgesteld (wat een ongelooflijke k-klus is). Ik heb me geen enkele zorgen gemaakt over het feit dat de messen niet goed vast zitten. Elk mes zit met 5 bouten vast. Zelfs met licht aandraaien van de bouten, zitten de messen al muurvast laat staan dat je ze echt goed aandraait.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ik heb ook deze variant. Ik moet de messen nog laten slijpen en dan opnieuw stellen. Het grootste nadeel is dat je niet makkelijk vervangende messen kunt krijgen, vanwege de inkepingen.

De bouten zitten dwars door de beitelas heen. Eén mes wordt met drie bouten en twee moeren vast gezet en het andere mes met twee bouten en drie moeren. De bouten zitten met schroefdraad in het blok. Dus eerst stellen met de bouten en eenmaal gesteld, de moeren er op.
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik heb ook deze variant. Ik moet de messen nog laten slijpen en dan opnieuw stellen. Het grootste nadeel is dat je niet makkelijk vervangende messen kunt krijgen, vanwege de inkepingen.

De bouten zitten dwars door de beitelas heen. Eén mes wordt met drie bouten en twee moeren vast gezet en het andere mes met twee bouten en drie moeren. De bouten zitten met schroefdraad in het blok. Dus eerst stellen met de bouten en eenmaal gesteld, de moeren er op.
Hou ons op de hoogte hoe je je messen gaat stellen. Ik sta op het punt via Aliexpress zo'n setje met magneten te kopen.

Ik heb wat verkopers van messen gezien waarbij de dimensies van de messen ok waren maar dat ze de sleuven misten. Misschien moeten we met een paar man eens een set of wat kopen en laten frezen en slijpen.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
223
95
Omgeving Alkmaar
Vervangende messen zijn (o.a.) te krijgen bij woodford tooling (link) in UK.
Ik heb er zelf ooit eens nieuwe messen besteld voor mijn inca. Keurig verpakt, prima prijs en volgens mij ook vlot ontvangen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Geen zorgen maken over de manier hoe de messen vast zitten, die zitten wel vast als je de bouten hebt aangedraaid :)
Zorg wel voor een kap over de messen wel zo fijn en vooral veilig als je er mee werkt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Vervangende messen zijn (o.a.) te krijgen bij woodford tooling (link) in UK.
Ik heb er zelf ooit eens nieuwe messen besteld voor mijn inca. Keurig verpakt, prima prijs en volgens mij ook vlot ontvangen.
Ik zie daar zo niet de messen met de sparing er in. De normale messen zijn overal wel verkrijgbaar. Zou je zelf die sparing er in kunnen slijpen en boren?
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
He inderdaad, je hebt gelijk. Ik zou er een een mailtje aan vragen of ze ze ook met de sparingen kunnen leveren.
Ok, inenen is dit actueel geworden. Door mijn beschermbeugel niet goed te fixeren, heeft de beitel em te pakken genomen. De beugels is mooi bijgeschaafd en de beitel is over een cm of twee bot geworden. Ik zal eens rondvragen en de bevindingen hier delen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Ik heb dit type 635 zelf gehad en trilliwilly heeft nog geholpen de messen te stellen, hierna kon ik een 636 overnemen :) dus de mijne verkocht. Let wel op dat je de juiste hardheid/treksterkte aan bouten/moeren erbij koopt. Die zijn lastig te krijgen. Maar de messen zitten muurvast. 3 bouten ene richting 2 andere richting en borgen met de moeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.