Is deze guts/beitel te slijpen?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik snap dat dit niet echt bij het houtdraaier hoort, maar wellicht kunnen jullie mij helpen. Ik heb een zogenoemde uitsteekmachine voor het maken van hoborieten en 1 beitel heeft een beschadiging en is bot. Nu zou het mogelijk moeten zijn om deze weer te slijpen, maar ik wil daarbij de radius niet veranderen. Dit is namelijk van belang voor het gelijkmatig afnemen van het hout.
Als ik het zo bekijk lijkt het me het beste om de vlakke kant af te slijpen op wetstenen tot de beschadiging is weggenomen? Moet ik daarna de schuine kant nog wetten of stroppen oid?

Zo'n uitsteekmachine is vrij precies, om een indruk te geven, het midden van het rietenhout heeft bij mij een dikte van 0.49mm

thumbnail_20210316_195954.jpg
thumbnail_20210316_200021.jpg

thumbnail_20210316_200033.jpg

thumbnail_20210316_200115.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Op de foto lijkt het of er ook een stukje van het snijvlak mist. Dan moet er best wat materiaal weggehaald worden. Het profiel ziet er uit als het vingernagel profiel van een houtdraaiersguts.

In dit filmpje van Ronald Kanne laat hij zien met welke machines dat allemaal kan. Een hulpstukje om dit kleine beiteltje op vast te zetten lijkt met niet een probleem om te bedenken.


Kun je hier wat mee?

jaap
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ja, zoiets zou te slijpen moeten zijn. Het grote voordeel is dat er een gat in zit, dus je kunt hem allicht op een hulpstuk monteren waardoor je hem veel gemakkelijker vasthoudt.

Als je hem aan de bovenkant slijpt, ben je dan juist niet bang voor de kwaliteit van je riet? Bij houtschaven is de opening voor de beitel toch ook kritisch?

Als ik zo naar de vorm kijk, is het cylindrisch, maar dan schuin, correct? dus als je hem schuin op een rond iets vast zou kunnen maken, zou je hem daarmee op een vlak iets (vlakke slijpsteen, Sorby ProEdge, zijkant van de steen van een slijpmachine) moeten kunnen slijpen.

Als het gewoon staal is, staat niets je in de weg om het gewoon met een vlakke slijpsteen te doen, denk ik.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou het laten doen ;-)

De vlakke kant 'polijsten' tot de beschadiging weg is lijkt me een heilloze weg; het mes wordt erg dun, en komt wellicht ook anders in het apparaat te liggen. Ik zou toch de vouw slijpen, en dan idd, zoals jaap ook aangeeft, een houder maken die precies de vorm van de huidige vouw 'volgt'. Hetzij een Oneway Wolverine Varigrind systeem, maar daarbij moet je nog steeds zelf zorgen dat je de vorm van de vouw behoudt (is niet heel moeilijk, maar gaat niet puur vanzelf), of een houder die echt maar 1 enkele baan toelaat - dat wordt dan wel wat meer knutselen...
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.025
367
Alphen aan den Rijn
Een interessant stukje gereedschap heb je , is dit zelf gebouwd ?
Wat zijn hoborieten en wat doe je er mee ?
Slijpen zal je dmv een houder moeten doen lijkt me .

Succes Willem
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
als de snede een 'cilinder' is, zoals Jurriaan suggereert (feitelijk een kegelsnede, maar dan uit een cilinder - denk aan een buis die je onder 45 graden doorzaagt), dan zou je een houder kunnen maken door een metalen buis (messing, aluminium, koper, staal) van de juiste diameter onder de juiste hoek door te zagen en op die zaagsnede een houder te maken, zodat het mes ook onder die hoek wordt vastgehouden. Je kunt dan de buis verticaal over een rondhout (dat precies past) schuiven zodat hij alleen concentrisch kan draaien. Zet dat tegen een slijpsteen of band aan en slijpen maar.

Dit gaat wel denk ik veel beter met een slijpband dan een draaiende steen omdat het snijvlak (de vouw) niet op 1 hoogte de steen raakt, en daarmee dus de slijphoek varieert. Bij een band, die in principe in een vlak beweegt, zou dat geen probleem moeten zijn...
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Wow, bedankt al voor alle reacties. Als ik dit zo lees vraag ik me af of ik er zelf aan moet beginnen. Ik denk dat ik het antwoord al weet!
Ik heb namelijk ook geen slijpband of draaiende steen. Alleen een stapel wetstenen voor de schaven en beitels.

Een interessant stukje gereedschap heb je , is dit zelf gebouwd ?
Wat zijn hoborieten en wat doe je er mee ?

Nee dit is niet zelf gebouwd, het is een stuk gereedschap voor het maken van hoborieten. Ik ben hoboïst van beroep (speel het instrument hobo in een beroepsorkest) en het geluid ontstaat door het trillen van een dubbelriet. Het maken daarvan is handwerk en doet iedere hoboïst voor zichzelf. Daar gaan best wat uurtjes inzitten kan ik je zeggen.
Ook houtbewerking, maar dan op een heel ander vlak!
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Bij de Tormek machine is een hulpstuk voor de schalenguts, waarmee ook een rond snijmes geslepen kan worden, misschien kan het daarmee. Het is een ronddraaiende beweging die je zelf stuurt, dus ovaal moet ook kunnen, en halfrond.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb even de stoute schoenen aangetrokken en vandaag uit de hand even geprobeerd om de achterkant wat te vlakken en de snede te polijsten met 2000 en 5000 grit. Hij glimt weer mooi, maar ik kwam er al snel achter dat de beschadiging te diep is om dit zelf te doen.
Heb even bij m'n vaste reparateur gevraagd en een vervangende beitel kost €45,- Daar ga ik dus niet voor lopen klooien!

Ik heb de beitel die nog wel goed is teruggezet en alles weer opnieuw afgesteld. Staat weer mooi op 0.49 à 0.48mm

thumbnail_20210317_150149.jpgthumbnail_20210317_150135.jpgthumbnail_20210317_150229.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik woon in Etten-Leur en heb een SorbyProEdge. Als je wilt kun je langskomen en kijken of we het herstellen kunnen. Evt als reserve mes. Stuur een PB als je wilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.