Inwatering mahonie stuurhuis hoe aan te pakken?

badduh

Nieuw lid
1 mrt 2013
2
0
Ik heb een motorvlet gekocht met een mahoniehouten stuurhuis. Bij de naden is er spraken van verkleuring/vlekken van het hout. Ik neem aan dat er vocht onder de lak is gekomen.

Mijn vraag is hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Zelf overweeg ik om het hout kaal te halen, in te smeren met ontweringswater, te kleuren met mahoniekleurige beits en af te werken met een paar lagen blanke hoogglans beits.
  • Is er enige kans dat deze vlekken enigszins verdwijnen met ontweringswater of is dat bij voorbaat een kansloze missie?
  • Het kleuren met mahonie beits, maakt het daarvoor uit wat voor beits ik daarvoor gebruik. Is bijvoorbeeld een Rambo/Ceta Bever/Huismerk interieurbeits hiervoor geschikt of loont het de moeite om bij een speciaal zaak een waterbeits te kopen? Suggesties zijn welkom.
  • I.p.v. van een 1 of 2k jachtlak overweeg ik hem in een blanke beits te zetten. Ik heb hier in het verleden goede ervaring mee gehad op een boot waar een houten voetlijst steeds weer vocht onder de lak kreeg. Als test heb ik deze eens een keer in een beits gezet en tot mijn verbazing bleef dit veel langer mooi. Is dit een onzinnige gedachte of zou dit toch niet zo'n raar idee zijn? Ik overweeg hiervoor Ceta Bever Meesterbeits Deur & Kozijn Transparant Glans te gebruiken, zijn er nog betere alternatieven?
Mochten jullie nog andere suggesties te hebben dan hoor ik dat uiteraard ook graag. Hoe er rekening mee dat deze boot het gehele jaar buiten ligt(het hout is tegen UV beschermd met tentdoek).

Algemeen stuurhuis.jpeg
PXL_20240323_104818014.jpgPXL_20240323_104808041.jpg

Alvast bedankt,
Bas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ik zou beginnen met die latten er af te halen, om te kijken of daar nog wel hout achter zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Eens met chevy, en ik zou wat experimenteren met de kleur van de beits. Mahonie beits is om vuren een mahonie achtige rode kleur te geven. Ik zou mahonie en een donkerder, b.v. noten, beits, gebruiken en dan mengen. Als de zwarte vlekken er niet uitgaan, zou ik je ze met verdunde acrylverf, die voor kunstschilderes gebruikt wordt, wat kleuren kunnen mengen en het zwarte wat meer bij de mahonie kleur te brengen (b.v. rood, bruin en zwart)

Ik zou het wel grondig aanpakken. Een alternatief is de lijsten vervangen door iets hogere, zo werk je het ergste ook weg.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je kan het rot gewoon wegsteken en er nieuw hout in zetten met epoxy. Als je water onder je 2-K in het hout krijgt, is er niet sluitend geschilderd en of gekit. Eerste laag met de 2-K, daarna bijhouden met de 1-K. Voor de kit eerst primer.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Je mahonie opbouw staat op een flens van een, zo te zien, polyester opbouw. Zorg dus voor elastische kitnaden. Het moet kunnen werken en vervormen zonder dat de afdichting breekt.
 

badduh

Nieuw lid
1 mrt 2013
2
0
Allemaal hartelijk dank voor het delen van jullie inzichten.

Ik zal om te beginnen de plekken eens kaal halen en kijken of het hout nog hard is. Mocht dit het geval zijn dan zal ik een poging doen met ontweringswater onder het motto, niet geschoten is altijd mis.

Blijkt het hout te slecht te zijn, dan zal ik dat stuk uitkappen en er een nieuw stuk inlijmen met epoxy. De vorige eigenaar heeft dat aan de andere zijde al gedaan en dat ziet er in mijn ogen netjes uit en stoort me niet.

Dan blijft voor nu de vraag over, wat jullie ervaring is met het kleuren van mahonie hout? Is het aan te raden om hier een in de vakhandel verkrijgbare waterbeits voor te gebruiken, of volstaat een acryl interieurbeits van de bouwmarkt hier ook voor?

Qua aflakken begrijp ik de argumenten voor een 2k systeem i.c.m. met een 1k jachtlak als laatste lagen. Probleem is echter dat de boot buiten ligt en op meer dan een uur reisafstand. Ik zal dus praktisch niet in staat zijn om 8 aan te te gaan brengen. Vandaar mij neiging om naar een beitsachtig product te gaan. Uiteraard zal ik hem dan niet als een spiegel krijgen, maar het is wel een vergevingsgezinder systeem en bij mijn weten volstaat het ook om minder lagen op te brengen dan met vernis. Of klopt deze redenatie of sla ik hier de plank mis?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Is het niet veel makkelijker om de complete latten te vervangen ipv stukken erin te lijmen. Bij de kozijnen begrijp ik het. Voordeel als de latten verwijderd is dat je de constructie beter kan beoordelen. Oude kit houd ook niet eeuwig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.