Invalzaag: zwarte zaagsnede en rafelig aan de onderkant

An Net

Nieuw lid
14 mei 2022
15
4
Leiden
Ik heb mijn tweedehands Scheppach invalzaag voor het eerst uitgeprobeerd, op 18mm spaanplaat (met plasticfolie, het is van een Ikea Pax kast). Dat ging niet vlekkeloos, ik heb al wat meegelezen op het forum hier en ik vermoed dat de problemen sowieso deels te wijten zijn aan de staat van het zaagblad (ik heb het niet gewisseld, noch de vorige eigenaar heeft dat gedaan). Er zitten wel nog een aantal splinternieuwe zaagbladen bij dus (een deel van) de oplossing is binen handbereik. Toch kan ik niet alles helemaal verklaren, vandaar mijn vragen. Ben benieuwd naar tips en adviezen!

Ik heb eerst een paar mm diep gezaagd, als voorrits en daarna door de hele plank (zaagblad stak paar mm onder de plank uit). Resultaat: best acceptabel aan de bovenkant, nauwelijks rafels:
IMG_20220527_124359.jpg

Maar aan de onderkant ziet het er minder mooi uit. Daar snap ik geen hout van, ik dacht dat een invalzaag juist aan de bovenkant rafels/splinters gaf en aan de onderkant niet. Enig idee hoe dit komt?
IMG_20220527_124443.jpg

Dan de zaagsnede zelf. Aan de kant van het reststrookje (rechts vd zaag) is het spaanplaat nog mooi blank. Aan de kant wat ik wil houden (links vd zaag) is het nogal zwartgeblakerd:
IMG_20220525_194758.jpg

Er is een deel niet zwart, daar heb ik een pauze gehad. Ik heb namelijk eerst de helft vd lengte gezaagd, en toen de rest. Wilde halverwege stoppen omdat ik eerst het resultaat wilde bekijken, gewoon uit nieuwsgierigheid. Bij het blanke stuk heb ik de zaag uitgezet en laten uitdraaien nog in de plank, toen hij stilstond weer naar boven gehaald. Verder is de zaagsnede over de hele lengte even zwart.

Het zaagblad dat ik heb gebruikt is de 40 tands uit dit setje:
hbm-009-135.jpg-1200x600-72ce5ebc88.jpg

Nu vraag ik me af met welk zaagblad ik minder rafels kan krijgen, is dat een nieuwe van 40 tanden, of toch beter 60 tanden? En hoe voorkom ik het zwartblakeren?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
op deze foto zie je dat de stand van je zaag/zaagblad veranderd is (gekanteld ?)
dat op zich zorgt voor brandsporen
je zaagt best een paar mm te breed, en nadien op de nettomaat
wanneer je zaagblad te lang op dezelfde plaats blijft staan, krijg je zelfs met de beste machines brandsporen
afbrokkelen hangt van de zaag af + van de kwaliteit van de plaat + de manier van zagen

1653650461505.png
 
J

j1eke

Guest
Staat de zaag wel zonder speling op de rail? Lijkt alsof hij erg hard moet werken waardoor je harder gaat duwen en vaker stopt en start om kracht te kunnen zetten en dan zulke zijdelingse bewegingen krijgt.
Een invalzaag moet hier zonder al teveel weerstand door moeten komen. Als dat niet zo is moet het zaagblad vervangen worden.
Als je dat hebt gedaan en de zaag weer stevig op de rail hebt staan moet het goed komen. Hij moet zo vast staan dat hij niet kan roteren, maar nog wel net soepel kan schuiven op de rail.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
ik heb ook een Scheppach gehad, deze had een kleine speling in het invalmechanisme. Dit zorgde er soms voor dat je deze zaagsporen ook had. Bijvoorbeeld bij twee keer invallen zonder de liniaal te verleggen. normaliter zou dit zonder een spoor te laten zien moeten kunnen, maar ik had meestal dat je de nieuwe aanzet kon zien. je kon de motor ook een beetje bewegen en de speling voelen. Het was niet veel, halve mm ofzo, maar bij een rechte snee wel zichtbaar.

De brandplekken zou je moeten kunnen verhelpen door er een nieuw blad op te zetten.
Let er bij het nieuwe blad wel op dat je dezelfde dikte zaagsnede pakt. Dan hoef je geen nieuwe splinterstrip te bevestigen, anders wel.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
213
87
Rijswijk
Ik heb mijn tweedehands Scheppach invalzaag voor het eerst uitgeprobeerd, op 18mm spaanplaat (met plasticfolie, het is van een Ikea Pax kast). Dat ging niet vlekkeloos, ik heb al wat meegelezen op het forum hier en ik vermoed dat de problemen sowieso deels te wijten zijn aan de staat van het zaagblad (ik heb het niet gewisseld, noch de vorige eigenaar heeft dat gedaan). Er zitten wel nog een aantal splinternieuwe zaagbladen bij dus (een deel van) de oplossing is binen handbereik. Toch kan ik niet alles helemaal verklaren, vandaar mijn vragen. Ben benieuwd naar tips en adviezen!

Ik heb eerst een paar mm diep gezaagd, als voorrits en daarna door de hele plank (zaagblad stak paar mm onder de plank uit). Resultaat: best acceptabel aan de bovenkant, nauwelijks rafels:
Bekijk bijlage 119725

Maar aan de onderkant ziet het er minder mooi uit. Daar snap ik geen hout van, ik dacht dat een invalzaag juist aan de bovenkant rafels/splinters gaf en aan de onderkant niet. Enig idee hoe dit komt?
Bekijk bijlage 119726

Dan de zaagsnede zelf. Aan de kant van het reststrookje (rechts vd zaag) is het spaanplaat nog mooi blank. Aan de kant wat ik wil houden (links vd zaag) is het nogal zwartgeblakerd:
Bekijk bijlage 119727

Er is een deel niet zwart, daar heb ik een pauze gehad. Ik heb namelijk eerst de helft vd lengte gezaagd, en toen de rest. Wilde halverwege stoppen omdat ik eerst het resultaat wilde bekijken, gewoon uit nieuwsgierigheid. Bij het blanke stuk heb ik de zaag uitgezet en laten uitdraaien nog in de plank, toen hij stilstond weer naar boven gehaald. Verder is de zaagsnede over de hele lengte even zwart.

Het zaagblad dat ik heb gebruikt is de 40 tands uit dit setje:
Bekijk bijlage 119728

Nu vraag ik me af met welk zaagblad ik minder rafels kan krijgen, is dat een nieuwe van 40 tanden, of toch beter 60 tanden? En hoe voorkom ik het zwartblakeren?
voor wat betreft zaagbladen is men hier over het algemeen tevreden over de Ecotools zaagbladen, de industriele lijn. aantal tanden:
met de nerf mee zagen = weinig (12 tanden bijvoorbeeld)
dwars door de nerf zagen = veel (42 tanden bijvoorbeeld)

voor de middenweg een universeel blad (28 tanden).
De middenweg hoef je dus niet te wisselen, maar geeft ook niet het 'beste' resultaat, al moet ik zeggen dan ik zelf al het plaatmateriaal en zachthout hiermee zaag. (Heb nog geen hardhout gezaagd met de invalzaag)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.580
Gaanderen
Er valt heel veel te vertellen over goede zaagbladen. Dat zijn die van mannesmann niet. Zaagbladen moeten na het hardsolderen van de tanden ook nog een laatste keer gericht worden. Dat kan niet voor die prijs. Er is dus een grote kans dat dit blad niet zuiver is. Zoals al verteld kan er ook wat speling op de as zitten. en er kan spanning in het materiaal zitten. Dit alles kan de oorzaak zijn van de brandsporen. Je moet ze stuk voor stuk elimineren. Ik zou beginnen met een beter zaagblad. Neem de ecotools industrie lijn. Is dit zaagblad iets dikker dat is dan geen probleem voor de strip op je rail. Je zaagt er de eerste keer wat van het rubber af. Zou die dunner zijn dan "moet" je we de strip vervangen. Succes
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Wat betreft je rafels: dit kan je denk ik ook (enigszins) voorkomen als je een 2e plaat (goedkoop materiaal/restmateriaal) onder je zaagsnede legt. Of even met (schilders)tape de zaagsnede afplakken. Voorkom je iig dat er je er grote stukken afslaat met je zaag.

Overigens is een scherpe zaag vast nog belangrijker ;)
 

Venfrenk

Nieuw lid
15 mei 2022
7
9
Den Haag
Een lekker scherp blad zal zeker helpen. Met inval zagen heb ik altijd materiaal onder de plaat die ik ga zagen. Als je die plank heb gezaagd op die workmate die ik zie op de foto dan kan ik me voorstellen dat het gewicht van het stuk hout wat je afzaagt tegen je blad aan gaat drukken en dit zorgt voor extra wrijving. Ik heb altijd een plaat piepschuim onder mijn plaat die ik ga zagen. Als het gelamineerd is dan zaag ik eerst 2 millimeter achteruit en dan de hele diepte zoals het vooruit voor een strak resultaat.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Hier een eerdere vraag er over :
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
554
133
@An Net,

Probeer eerst eens hetzelfde of soortgelijk materiaal te zagen met je nieuwe blad met 60 tanden, dan weet je of het aan je zaag ligt of aan je zaagblad.
 

An Net

Nieuw lid
14 mei 2022
15
4
Leiden
Bedankt voor al jullie tips en adviezen! Vandaag weer eens naar de zaag gekeken. De machine lijkt mooi recht over de rails te lopen, ik heb de stelschroeven losgemaakt en wat zitten proberen met losser/vaster afstellen maar denk dat ik uiteindelijk in dezelfde positie weer ben uitgekomen. Het zaagblad lijkt zo op het oog ook recht te zitten.

Toen het zaagblad eruit gehaald. Tot mijn verbazing zat er geen ring in het oude zaagblad (rechts op de foto), terwijl het zaagblad dat origineel bij de machine zat (links) toch echt een kleiner asgat heeft.
IMG_20220531_203330.jpg

Bij het setje zaagbladen zat ook een hele set ringen, dus daarvan de goede maat eruit gepikt en die met het nieuwe 60-tands blad in de machine gezet. Ik ben geen expert, maar mét ring lijkt het mij dat de boel beter past. En ik vraag me ook een beetje af hoe stevig dat oude zaagblad nou in de machine heeft gezeten...
IMG_20220531_203958.jpg

Morgen eens het nieuwe blad uitproberen, met tape op de zaagsnee en een plank eronder. Ik hoop neatuurlijk op een wereld van verschil! Zo niet, dan maar in de buidel tasten en een goed zaagblad kopen.
 
J

j1eke

Guest
Dat klinkt wel een beetje vreemd inderdaad. Misschien was het blad dan ook niet heel goed gecentreerd op de as, dat zal de kwaliteit van de zaagsnede niet ten goede komen. Waarschijnlijk breekt het nu dan een stuk minder uit.

Voor een 165mm blad hoef je geen grote buidel te hebben hoor. Voor 15 euro heb je al een prima blaadje.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Als die donkere bout op de afbeelding met die ringen niet groter is als de ring en niet op het zaagblad komt dan gaat het ook niet goed, wil je dat wel eerst goed controleren?
Mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
J

j1eke

Guest
Wel goed om even te kijken natuurlijk, maar daar houden ze bij het ontwerp doorgaans wel rekening mee. Als het een origineel onderdeel is moet het net gaan, hoewel het soms ook maar een millimeter of 2 scheelt.
 

An Net

Nieuw lid
14 mei 2022
15
4
Leiden
Als die donkere bout op de afbeelding met die ringen niet groter is als de ring en niet op het zaagblad komt dan gaat het ook niet goed, wil je dat wel eerst goed controleren?
Bedankt voor het vragen:) Ik heb het nog even nagekeken en de zwarte bout is inderdaad groter.

Net het nieuwe zaagblad geprobeerd en ben er helemaal tevreden mee!!! Nagenoeg geen rafels en 99% minder zwartigheid. Hier een foto van het resultaat, oud vs nieuw:
IMG_20220601_122854.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: j1eke, JuulvH en jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.