Invalzaag verbrandt hout

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
243
90
Noordwolde (Fr)
Bij het gebruik van mijn Makita invalzaag krijg ik verbrande plekken in het hout. Heeft iemand een idee hoe dat te verhelpen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.934
2.490
Klein-Brabant, Vlaanderen
welke soort hout / plaat zaag je ?
dikte daarvan ?
schulpen of afkorten ?
zit er een spouwmes op je invalzaag ?
trekt het hout desalniettemin de zaagsnede dicht ?
mogelijk alternatief: 1ste zaagsnede op netto-breedte + een paar mm zagen & nadien 2de zaagsnede op netto-breedte

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.355
512
vies blad kan ook een oorzaak zijn
als de zaagsnede dichttrek een wig er in slaan om deze open te houden

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Wat ik zelf doe als ik geen tijd heb om de echte oorzaak te vinden en op te lossen is wat ZotVanHout volgens mij ook voorstelt: eerst net te ruim zagen zodat je bij de definitieve zaagsnede nog maar een zaagblad dikte afneemt. Dan kan je hout niet dicht knijpen, hangt er geen gewicht aan en kan je met een hogere snelheid door het hout. Geeft wel veel meer stof in mijn beleving omdat je zaagsel "opzij" kan ontsnappen en niet onder het hout wordt gedrukt.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.165
442
Het hangt er wel vanaf wat je zaagt. Multiplex trekt niet zo snel krom dat je verbrande plekken krijgt. Dan moet je het toch in het zaagblad zelf zoeken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.934
2.490
Multiplex trekt niet zo snel krom dat je verbrande plekken krijgt. Dan moet je het toch in het zaagblad zelf zoeken.
JanPr vermeldt 'hout' zonder verder detail
met mijn zaag diameter 350 snelheid 400 m/s heb ik met een mpx berk op de wagen nog regelmatig schroeivlekken
aanslag op de tanden + doorvoersnelheid zullen meespelen
maar praktijk leert mij dat eerst bruto zagen op 'netto + een paar mm' de zuiverste aanpak is

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.165
442
JanPr heeft het over een invalzaag, met een blad van 160 of 165 mm en geen regelbare snelheid. Niets mis met je aanpak, maar als zijn blad bot of vies is, is het geen oplossing.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.934
2.490
JanPr heeft het over een invalzaag, met een blad van 160 of 165 mm en geen regelbare snelheid. Niets mis met je aanpak, maar als zijn blad bot of vies is, is het geen oplossing.
dat het een invalzaag is, heeft hij inderdaad vermeld
dat het aan het blad kan liggen, sluit ik niet uit
wat ik wenste toe te voegen, is dat dit zelfs mij met mijn meer 'comfortabele' zaagmogelijkheden overkomt
het is aan JanPr om alle door ons opgesomde mogelijke oorzaken in volgorde van oplosbaarheid of vaststelbaarheid op te lijsten & ze 1 voor 1 af te lopen + uit te schakelen

dacht net nog aan een andere mogelijke oorzaak
invalzaag is prima, maar hoe recht/vast ligt de geleiding ?
gebruikt hij daarvoor een houten lat of een geleider (van makita) met opstaande geleidingsprofielen ?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.355
512
het kan ook nog zijn dat er wordt geschulpt rechtstreeks op een opoffer plaat.
dan kan het stof niet goed weg en verbrand je hout daardoor sneller

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.652
303
Bij diepere zaagsneden kan je soms (ook) beter de zaagdiepte in stappen doen. Bijvoorbeeld bij een dikte van 4 cm in twee stappen van 2 cm.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.396
1.155
Ulvenhout
Laten we nou even rustig wachten op een antwoord van de topic starter. Daar schieten we veel meer mee op.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
827
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ikzelf heb ook een Makita invalzaag al een jaartje of 10. Het eerste wat ik deed het makita zaagblad eraf en een goed zaagblad erop.Kon met het bijgeleverde makita zaagblad niet zagen zonder verbranding ook in plaatmateriaal! Ligt dus stof te happen op de plank. Deze invalzagen worden standaard met een beroert zaagblad geleverd voor plaatmateriaal.
Wil je massief hout met een invalzaag gaan zagen monteer dan een schulpblad met maximaal 24 tanden vind je invalzaag ook wel prettig(18 tanden gaat als een speer)

groetnis,

Roeland

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.114
366
Het land van Maas en Waal
Hi Roeland, wat voor blad was dat? Die van mij werd toen (11 jaar geleden) geleverd met een Makita mforce (geloof ik) blad en ik heb dat altijd juist als een erg fijn blad ervaren, meermaals laten slijpen.

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
490
4
Ik gebruik al jaaaaaren de 40-tands 'standaard' Makita bladen: EAN 0088381173681 (Als ik het goed begrijp naderen deze wel hun end-of-life :( ). Keuze gebaseerd op prijs - of wat dacht je - en aantal tanden op 'ik moet er ook regelmatig meubelpaneel/melamine' mee zagen. Nooit brandschade gehad, behalve wanneer het blad 'op' is. En voor de prijs ga ik niet reinigen, laat staan slijpen.

Onlangs met zo'n blad een meter of 40 eik geschulpt en afgekort, en ook dat was brandvrij, maar a) het eik was "slechts" een mm of 18 dik en b) je voelde dat de zaag er moeite mee had dus ik ga het zeker niet voor deze taak aanbevelen, ik geef enkel mee dat het blad, indien proper en scherp, waarscihijnlijk niet de dader is.

Iets waar je mogelijk op moet letten:
1) loopt de zaag parallel aan de geleider? De fijnstelling v.d. railnokken komt nauw.
2) Heb je wel een stabiele, niet vervormbare ondergrond bij het zagen? Dat deed ik eerst fout: een veel te dunne verliesplaat op schragen: die boog dus door bij het zagen, waardoor ik de zaagsnede derhalve 'dichtduwde'. Dat gaf brandsporen aan het einde, want daar was de buiging uiteraard het meest uitgesproken. Ik kon er zelfs de terugslagbescherming mee triggeren als ik echt te hard drukte op de zaag

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
243
90
Noordwolde (Fr)
O wat veel antwoorden, heb ze nog niet allemaal gelezen maar wel bedankt. Ik heb een simpele Makita, zaagblad dia 150 mm volgens mij, zonder spouwmes. Dat kan er volgens mij ook niet op. Niet al te veel gebruikt, maar dan vooral bij underlayment en multiplex.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.396
1.155
Ulvenhout
Ik kreeg ook een verbrande zaagsnede bij multiplex. Na overstap op een zaagblad met minder tanden heb ik nergens meer last van gehad. Ik heb er 1 opgezet van Ecotools. Kijk even goed voor je bestelt want mijn Makita invalzaag heeft een diameter van 165mm

• Leuk
Waarderingen: David De Cooman

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
243
90
Noordwolde (Fr)
Bedankt allemaal. Ik heb de zaag (Makita HS6601) nooit met geleider gebruikt (altijd langs een houten lat), dus dat zou best het euvel kunnen zijn. Die ga ik in elk geval kopen. Verder zit er gewoon het er bij geleverde 10-T zaagblad op, dia 165 mm, dikte 2 mm. Zou het de moeite zijn dat te vervangen? Ik moet er 40 mm essen mee afkorten en schulpen. Dat is een keukenblad, het moet dus netjes.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.396
1.155
Ulvenhout
Ik zie nu dat het geen invalzaag is maar een cirkelzaag. Ik weet niet zo uit m'n hoofd of je dit met de rail kan gebruiken. Ik denk het eigenlijk niet.

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
243
90
Noordwolde (Fr)
Ja, je kunt hem met de makita geleiderails gebruiken, maar voor dit type is er alleen een adapter nodig. Was toch al een tijd van plan deze te kopen aangezien houten latten lang niet altijd recht zijn......

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.