Blog: Flier gereedschappen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Die beitel is bedoeld voor fijn werk, dat is specifiek overeengekomen met diegene die de beitel gaat gebruiken. Meer zoals je een Engelse 'paring' beitel gebruikt. Het handvat dat erop komt is er ook naar gemaakt.
Het is dan ook een fijn klein beiteltje ;) Gek genoeg gebruik ik mijn zware 50 mm beitel steeds vaker voor fijn en klein werk. Dat had ik vroeger nooit gedaan. De massa maakt dat het ding ook prima werkt bij fijn werk.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is dan ook een fijn klein beiteltje ;) Gek genoeg gebruik ik mijn zware 50 mm beitel steeds vaker voor fijn en klein werk. Dat had ik vroeger nooit gedaan. De massa maakt dat het ding ook prima werkt bij fijn werk.
Precies dat was de reden waarom een van mijn 'houtvrienden' het zo wilde. Ik had ook zoiets, waarom zo'n grote beitel voor dergelijk werk? Voor hem was het ook massa en vooral de snijbreedte, die moest zo groot mogelijk.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Een plat kops einde van de arend zal het hout doen splijten.


Zonder enig verstand hiervan te hebben...
Vroeger, maar ook nu nog, werd er een axiale klap met een hamer op de punt van een spijker gegeven zodat daarna het hout niet zou splijten.Dat is wat ik weleens gelezen heb. Is dan jouw opmerking niet tegenstijdig? Nogmaals.. ik heb er geen verstand van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Met wat je citeerde bedoelde ik een volledig stompe (haakse) kopse kant. De waarheid ligt ergens daartussen en tussen een vlijmscherpe punt. Het bevestigen van een handvat aan een gereedschap is geen exacte wetenschap, er zijn vele wegen naar Rome ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Weer een nieuw setje: 25, 20 en 12mm met taxushouten handvatten.
Bekijk bijlage 117818

Bekijk bijlage 117819

Bekijk bijlage 117821
Bekijk bijlage 117822

En hier nog een kort filmpje over het maken van de handvatten, een uitprobeersel voor het maken van filmpjes voor instagram met het programma Movavi:


Voor meer foto's zie hieronder in mijn handtekening mijn website en instagram adres.
Prachtige stukjes gereedschap hoor, zal een plezier zijn om er mee te werken!!
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.232
535
Eanske
ingoogni.nl
Mooie elegante beitels.

En hier nog een kort filmpje over het maken van de handvatten,
Het filmpje heeft een mooi tempo, de overgangen zijn goed qua timing. Ik ben niet gek op die effecten, maar het werkt hier. Ook goed is de aankondiging. Hierdoor weet ik wat ik kan verwachten. en dat is belangrijk.

Te veel filmpjes laten alleen maar een "click bait" titel zien en 30 minuten zagende mannen met baarden. De laatste 10 sec besef je pas wat ze maken. Denk b.v. aan het verschil tussen een Amerikaanse Crime serie en een ouderwetse Duitse Krimi. Bij die laatste krijg je gewoon de daad en dader te zien, je weet wie het is en toch wordt het spannend als de inspecteur op onderzoek gaat.

Wat ik heel erg jammer, zelfs storend vind is de afwezigheid van geluid. Al was het maar doorgaand "draai-geluid". Waarom die te de koptelefoon het nou weer niet???

Commentaar op wat je doet is ook zeer welkom. Dat kan gewoon als "voice over" over de draai-geluiden heen. Gewoon in het Nederlands, al dan niet met een smeuïg accent (en ondertitels in de talen). Het hoeft geen lang verhaal te zijn. Bijvoorbeeld in het laatste shot laat je duidelijk de nerf structuur/richting zien, je zou kort kunnen toelichten waarom het zo moet.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Mooi filmpje inderdaad.
Ook ik vind het altijd erg storend als je die youtube filmpjes kijkt dat ze dan uren zitten te kletsen om niks en zelf te veel in de picture willen staan!
Geluid zou wel mooi zijn maar in dit geval is het erg duidelijk en niet iedereen is een geweldige spreker.
maar wat dit, betreft sluit ik me bij knotwilg aan.
Trouwens, het zou wel mooi zijn een filmpje in het kampens dialect...:D:ROFLMAO:
Ik kan me ook wel indenken als je gereedschap voor het gootste gedeelte over de grens gaat, dat het dan in het engels moet.
Verder lees ik je berichten altijd graag!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dankje Eric,

Ik heb me voor dit filmpje vooral gefocused op het visuele. De audio was even stap twee, maar ook dat gaat komen. Het maken van (goede) filmpjes is een vak apart, wat met vallen en opstaan gaat en de nodige tijd kost :) maar het klopt wat je zegt, als er bij gesproken gaat worden zal dat in het Engels zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik houd heel erg van de filmpjes van Ishitani Furniture. Geen geauwehoer, heel rustgevend en heel mooi beeld en geluid. Maar goed, z'n vrouw maakt echt mooie shots, als je dat allemaal zelf moet doen ben je wel ff zoet...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is ondertussen alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb. Ondertussen is er al wel weer het een en ander gebeurd. In juli dit jaar heb ik de hobby omgezet naar een een officieel (bij)bedrijfje genaamd Wilco Flier Toolworks, met de bedoeling om het uit te laten groeien tot een klein assortiment gereedschappen zoals beitels, haalmessen, afschrijfmessen en wie weet al nog meer. Verkoop zal voornamelijk gaan via een nog te ontwikkelen webshop. Dit alles moet gebeuren naast de al lopende orders, mijn gewone voltijdbaan en een recent gestarte studie, dus de tijd is nog wel een dingentje ;-).

Via Instagram kreeg ik van een Amerikaanse Kumiko-maker en verkoper van Kumiko mallen de vraag of ik in samenwerking met hem speciale Kumiko beitels kon maken. Specifiek volgens zijn wensen, in kleine series van 20 stuks zodat hij completere setjes Kumiko-spullen kon verkopen via zijn website. Na eerst een prototype te hebben gemaakt, zie de foto hieronder, ben ik nu bezig met de eerste serie van 20 stuks beitels die eind dit jaar naar de VS vertrekken.
kumiko-chisel-custom-butt-chisel-bespoke-kumiko-chisel_orig.jpg

Druk aan het handvatten draaien.
wilco-flier-toolworks-kumiko-chisels-chisel-custom-made-handles-handle-2_orig.jpg

Voor een andere klant heb ik een "fishtail' beitel mogen maken, 9mm breed met ijzerhouten handvat.
custom-fishtail-chisel-fish-tail-chisel-wilco-flier-toolworks-o1-toolsteel_orig.jpg

Van Jaap had ik een stukje geïmpregneerd hout gekregen in mooi blauw. Zie hieronder. Het rode hout is padoek. Ik vind de twee kleuren mooi bij elkaar passen :) .
custom-custom-made-bench-bench-chisel-butt-chisel-stabilized-wood-padouk-handle-wilco-flier-wi...jpg

En verder ben ik nog bezig met het aanmaken van een webshop om daarin m'n beitels, afschrijfmessen en haalmessen te gaan verkopen. Ook uiteraard tussen de bedrijven aan het proberen om de voorraad omhoog te schroeven. Op mijn werk heb ik een aantal haalmessen uit een plaat gereedschapsstaal laten snijden, die de komende tijd worden gehard, geslepen en moeten worden voorzien van een handvat.
custom-made-drawknife-bespoke-greenwoodworking-spooncarvers_orig.jpg

Het zijn kleine haalmessen, mesbreedte is 100mm, bedoeld voor onder andere lepelsnijden en ander kleiner werk. Zie hieronder een foto van een eerder gemaakt haalmes.
custom-made-drawknife-haalmes-op-maat-gemaakt-pau-amarillo-pau-amarillo-paring-chisel-bespoke-...jpg

Wordt uiteraard weer vervolgd ;-).
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Wauw! Je bent echt goed bezig. Super ook dat je aanvragen van over de hele wereld krijgt om een samenwerking aan te gaan. Dat zegt wel wat over je vakmanschap!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Die schuine kanten kan je mooi voor frezen, als je je freesbank aan de praat hebt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Kan je geen kleine wisselplaat frees monteren? Vol koeling er op . Als je series moet gaan maken, lijkt een hss vingerfrees me een tijdrovende keuze. Als je een sinusklem monteert, kan je ook gewoon op de automatische voeding langs frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Goed bezig Wilco! Helaas zitten er maar 24 uur in een dag. Soms wil je dat het er meer zijn.

Mooi gereedschap maak je, daar is zeker een goede markt voor. Zelfs de fotos die je maakt zijn erg goed! Dat maakt ook al een heel verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.