Blog: Flier gereedschappen

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Velen van jullie zullen het misschien al wel weten dat de afgelopen jaren mijn hobby verschoven is van het meubelmaken en algemeen houtbewerken naar een heel andere tak van de sport, namelijk gereedschapmaken!

1.jpg

Ondanks dat ik daar nu al bijna twee jaar mee bezig ben en ondertussen al een flink aantal gereedschappen heb gemaakt, heb ik dat eigenlijk nog nooit als zodanig op dit forum specifiek verteld. Het leek me daarom eens tijd om daar een speciale post aan te wijden en om zo wat meer te vertellen over de gereedschappen die ik maak en soms ook verkoop. En natuurlijk ook om zo mijn gereedschappen wat meer te promoten ;-).

Ik heb zitten twijfelen waar ik deze posting neer zou zetten op het forum, maar het handgereedschap gedeelte leek me toch het best.

Toevallig ben ik vorig jaar net geïnterviewd over mijn hobby, voor het boek “Man en werkplaats” over deze hobby. Ik kan nu weer het hele verhaal gaan overtypen maar omdat dat interview exact weergeeft waarom ik zelf gereedschappen maak, heb ik hieronder stukjes geciteerd:

“Ik denk dat elke hobbyist wel iets met gereedschappen heeft. Voor mij geld dat zeker. Met mooi kwaliteitsgereedschap gaat alles beter. Aan een fijne beitel of mes kun je zelfs gehecht raken. Je hebt het ten slotte uur na uur in je hand. Het moet lekker aanvoelen, goed scherp zijn, niet te snel bot worden of breken. Mijn voorliefde voor mooi gereedschap is de reden dat ik mijn eigen messen en beitels maakt. Fabrieksgereedschap biedt me niet precies wat ik zoek qua kwaliteit, gebruik, grip of uiterlijk.
(…)
Dat doe ik al lang niet meer alleen voor mezelf. Andere houtbewerkers vinden het mooi wat ik doe. Ze willen ook graag een beitel of mes die met zoveel zorg en aandacht speciaal voor hen is gemaakt. Ik leg er dan ook veel eer en werk in om een goed en mooi stuk gereedschap af te leveren.”
(…)
“Bij het maken van beitels en messen komen mijn interesses in hout, staal en gereedschappen mooi samen. Ik begon met een setje van 5 beitels (zie foto hieronder), in verschillende breedten. De smalste 6 mm, de breedste 25 mm. Voor de handvatten gebruikte ik kersen, walnoten en gouden regen hout , waarvoor ik de bomen zelf heb gekapt en gedroogd. Dat maakt zo’n stuk gereedschap heel persoonlijk.”

2.jpg
Het setje beitels waar alles mee begon.

3.jpg
Voordat definitief aan een stuk gereedschap begonnen wordt, worden er eerst op de computer tekeningen gemaakt en in de werkplaats houten modellen gemaakt…

4.jpg
Ik ben wat het ontwerp betreft lichtelijk kritisch tot aan het perfectionistisch toe en een ontwerp moet gewoon kloppen! Zowel op het oog, in de hand als tijdens het werk.

5.jpg
Beitels en afschrijfmesjes in wording. Op de achtergrond een setje korte beitels met appelhouten handvaten in esdoornen beitelblok.

Welke gereedschappen maak ik?

Voornamelijk beitels, waarvan de ‘paring’ beitels het belangrijkste type vormen. Mijn paringbeitels typeren zich door het druppelvormige handvat dat voeliend overgaat in een taps messing gedeelte. Het messing gedeelte fungeert ook gedeeltelijk als een ‘socket’ verbinding, zoals in het Engels de socket chisels. De beitel zit tevens in het handvat gefixeerd door de arend. Zie hieronder wat foto’s.

6.jpg

7.jpg

8.jpg
Een set paring beitels met rechts een speciaal gemaakte beitels voor het maken van gitaarhalzen.

Andere gereedschappen:
9.jpg
Haalmessen (onder), standaard beitels (midden), timber framing beitels (rechts)…

10.jpg
Beitels voor het vormen van gitaarhalzen…

11.jpg
Standaard beitel en timberframing beitel…

12.jpg
Afschrijfmes en een set haalmessen…

13.jpg
Standaard messen…

14.jpg
De handvatten worden door mij zelf gedraaid…


Ik hoop dat jullie zo op deze manier een beter beeld krijgen bij dit deel van mijn hobby. Mochten aan de hand van deze post nog vragen naar voren komen, dan hoor ik ze graag!

Zie voor meer info ook de Facebook en weblog links hieronder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Prachtig hoor!
Zag op Lumberjocks ook al dat je positief commentaar kreeg. Geheel op zijn plaats, wat een prachtige stukken gereedschap.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Idd, erg mooi! FB geliked en privébericht(en) gestuurd.. Wil daar zelf ook wel 's wat van vasthouden.. :)
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
ziet er goed uit, heel veel succes. ik heb geen facebook (zei de barbaar) dus een like daar wordt lastig. Dan maar virtueel ;)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
En het boek is zeker ook de moeite waard met mooie foto's
Ik heb hem zelf ook
En Wilco ga zo door met gereedschap maken ziet er echt top uit Mvg Leroy
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wat ik nog een beetje mis in het verhaal zijn wat details over het staal dat je gebruikt en het hardingsproces en het resultaat daarvan?

Volgens zijn site http://wilcoflier-toolworks.blogspot.nl/p/about-us_13.html

I use O1 steel for all my tools, and all the steel parts are machined manually out of flat bar. The brass rings are or made by myself, or are sourced locally by a third party.
Heat treatment is done by a professional heat treatment shop for ensuring the best quality. The tools are fully hardened at 59HRC, so the full length of the chisel can be used.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.