Instelling vlak vandiktebank

Doehetzelf

Actieve deelnemer
5 jan 2020
40
2
Kootstertille, Friesland
Goedemorgen,
Ik heb een vraag over mijn vlak vandiktebank.
Bij de machine heb je de instelbare en de vaste tafel. Nu heb ik ondervonden dat ook de vaste tafel kan bewegen. Het is niet veel maar met de knop (zie foto)
kan je de tafel een paar milimeter heen en weer bewegen. Is dit op al de machines mogelijk? en weet iemand waarvoor dit dient. Het staat niet beschreven in de handleiding. Ook ben ik nog een leek op dit gebied maar dit wil ik wel weten natuurlijk.
Gr.





1602ACE8-74C8-4A6A-B83E-FDDD221E28E1.jpeg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Hiermee verstel je de uitgaande of ingaande tafelhoogte om zo de afname van materiaal groter of kleiner te maken.

Ik zou zeggen:
Je versteld de ingaande tafelhoogte om zo de afname te regelen. Van de uitgaande tafel blijf je (grotendeels) af)

Uitgaande tafel kun je verstellen om gelijk te komen met de met de messen in de beitel as.
Maar meestal doe je het andersom. Je stelt de messen naar de hoogte van het uitgaande blad.
Alleen als je bijv tersa messen hebt (dan kun je de hoogte van de messen niet instellen) dan moet je het doen met het (uitgaande)tafelblad
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Doehetzelf

Actieve deelnemer
5 jan 2020
40
2
Kootstertille, Friesland
Oke, maar ik heb er geen schaafmessen in. Hoe moet ik nu de nieuwe messen instellen?
Het uitgaande blad in de hoogste stand zetten en dan instellen? Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Sorry late reactie maar kon even niet anders.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Oke, maar ik heb er geen schaafmessen in. Hoe moet ik nu de nieuwe messen instellen?
Het uitgaande blad in de hoogste stand zetten en dan instellen? Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Sorry late reactie maar kon even niet anders.
Daar heb je instelhulpjes voor, maar volgens mij is de vuistregel dat de messen goed staan als ze op hun hoogste stand _net_ worden meegenomen door een (vlak) stuk hout dat op de uitgaande tafel ligt en naar 'achteren' wordt bewogen. Dat stuk hout moet dan wel goed vlak zijn en een flink eind op de tafel liggen. Hoe je de uitgaande tafel precies instelt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je m helemaal omhoog zet. Onze vlakbank heeft een vaste (niet instelbare) uitgaande tafel...
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Ik zou het uitgaande blad misschien net iets onder de hoogste stand zetten. Heb je (mocht dat later ooit nodig zijn) nog een beetje instel ruimte over.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Misschien moet je het nog iets anders doen.

Monteer de schaafmessen zo dat de achterkant (= de niet snijdende kant) net een heel klein beetje boven de schaafas uit komt. Zie foto hieronder. Des te minder de schaafmessen uitsteken, des te veiliger en des te minder herrie de schaafas maakt (minder lucht verplaatsing)
schaafas-01.jpg

Nu stel je het uitgaande blad op de juiste hoogte in.
Zie berichtje #6 over hoe je dat kunt instellen/controleren.

Als je wat vaker de messen wilt wisselen, dan koop op marktplaats een set Panhans 1533 instel blokken.
(zijn NIET degene op de foto) Werken perfect. Eenmaal deze blokken op de juiste hoogte ingesteld, is het wisselen van messen, zeg 5 minuten werk.
De handigste 1533 versie is de uitvoering met een "palletje" welke uit het messing steekt. Controleer wel of het messing afstelvlak niet te veel beschadigd is.
 

Doehetzelf

Actieve deelnemer
5 jan 2020
40
2
Kootstertille, Friesland
Nu heb ik nog een vraag. De afmeting van mijn schaafmes, het zijn er twee, is 260 x 20 x 2 mm.
Kan ik ook messen plaatsen die iets dikker zijn bijv. 2,5 of 3 mm. Verder zijn de afmetingen wel hetzelfde. Zou dat kunnen of geeft dat problemen. En wat zijn goede messen die je ook voor een hardere houtsoort kunt gebruiken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu heb ik nog een vraag. De afmeting van mijn schaafmes, het zijn er twee, is 260 x 20 x 2 mm.
Kan ik ook messen plaatsen die iets dikker zijn bijv. 2,5 of 3 mm. Verder zijn de afmetingen wel hetzelfde. Zou dat kunnen of geeft dat problemen. En wat zijn goede messen die je ook voor een hardere houtsoort kunt gebruiken.
2 mm komt mij wel héél dun over
de mijne zijn op 310 of 410 mm 3 mm dik
als je 3 mm kan klemmen, dan zie ik geen pb
mijn messen zijn hss
die gaan moeiteloos een hele eiken trap mee
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Als er ruimte is voor iets dikkere messen, denk ik niet dat 3 mm dik probleem zal geven.

Voor de schaafmessen heb je grofweg de keuze tussen HSS (gehard/gelegeerd staal) en HM (hardmetaal). Hard metaal is kostbaarder. (factor 4 a 5x zo kostbaar). Gaat wel veel langer mee.(10x ??)

Als voorbeeld:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Peter de B als aanvulling. Als het een combi vlak van dikte bank is, kan je beter de messen zo ver uit laten steken dat ze ook bij het vandikte schaven het hout raken. De uitstekende lengte is voor elke machine anders en afhankelijk van de dikte van de messen en de hoek waaronder ze in de messenwals zijn geplaatst. Veelal heeft de fabrikant hier al een aanbeveling voor gedaan. Als er geen gegevens bekent zijn moet je het uitproberen. Meestal zie je dat de schuine kant net boven de messenwals ligt.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Chevy : Veelal heeft de fabrikant hier al een aanbeveling voor gedaan.
Dat lijkt me altijd het beste ;-)

Als het een combi vlak van dikte bank is, kan je beter de messen zo ver uit laten steken dat ze ook bij het vandikte schaven het hout raken.
Probleem (bij mijn machines) is dat alle rollen/balken in het vandikte gedeelte verend zijn opgehangen. Dus bij het vandikte gedeelte is er niet een echte referentie. Of anders gezegd (bij mij) maakt de stand van de beitels in de schaaf-as niet zo heel veel uit. Ik kan de beitels rustig wat verder uit laten steken zonder (in het vandikte gedeelte) in de problemen te komen. Bij mijn gecombineerde machine zou ik daarna het afvoerblad op de andere hoogte moeten bijstellen.

Maar misschien heb je helemaal gelijk, dat het afvoerblad juist instelbaar is, zodat je eerst de messen/beitels vanuit het vandikte gedeelte kunt instellen en je daarna het vlakbank gedeelte goed krijgt, door het afvoerblad op de juiste hoogte in te stellen.
 

Doehetzelf

Actieve deelnemer
5 jan 2020
40
2
Kootstertille, Friesland
Ja het is een combi en geen referentie. Wel een handleiding maar geen maat wat betreft het uitsteken van de schaafmessen. Alleen een illustratie met een hulpstuk om de messen goed te zetten. Foto toegevoegd. 1E483B0B-EF12-46A5-823C-60930BC81BC7.png
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Dan zou ik de messen met de achterkant van de schuine kant (de niet snijdende kant) een heel klein beetje boven de schaaf-as laten uitsteken en vandaar uit verder werken. De afvoertafel zo instellen dat een houtje liggend op de afvoertafel net een paar mm wordt meegenomen (als je de schaaf-as een beetje draait)
De afvoertafel zet je nu vast en je komt er niet meer aan. Voor een volgende keer is het de afvoertafel die je de maat geeft om de messen in te stellen.
(en misschien staat de afvoer tafel nu wel op de goede hoogte)

Wat wel belangrijk is om te controleren is of de afvoertafel parallel staat met de schaaf as. Draai de schaaf-as juist zo dat je de messen NIET ziet. Schuif de afvoertafel een paar mm terug totdat een latje liggend op de afvoertafel de schaafas net raakt. Een latje aan de "voorkant (daar waar je staat) en een latje aan de achterkant (waar de geleider vast zit) zouden precies hetzelfde moeten laten zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.