De Felder 510 staat nu een tijdje in de werkplaats. Laatst het zaaglint verandert en het leek alsof ik ineens een figuurzaagmachine had met compleet eigen wil.... Je kunt je voorstellen dat ik niet erg blij was met de vrije keuze van de lintzaag. Waar ik zocht naar een rechte lijn zaagde hij wel enigzins recht maar diagonaal over het blok. Ik had wel gehoord over "bandsaw drift " en besloot dit eens te onderzoeken. Op een vrije vrijdagmiddag heb ik 3 verschillende zaaglinten van hetzelfde soort op de machine gezet en het bleek dat ieder zaaglint zijn eigen voorkeur had.
Fons(athanor) had me al eens een methode laten zien of deze afwijking te corrigeren en deze methode werkt uitstekend.
Men neme een recht stukje plaatmateriaal en je zet een een lijn op die evenwijzig loopt aan de zijkanten. Deze zaag je tot aan de helft in en je zult merken dat je het plankje enigzins schuin voor de machine hebt liggen. Deze afwijking kan je op diverse manieren meten.

Van een goede houtvriend kreeg ik eens deze mooie zwaaihaak. Hoek dus bepaald en nu kan de aanslag in de juiste hoek worden gezet.
Resultaat : Allemaal strakke plankjes !!
Er zijn 1001 meningen over de afwijking van lintzagen en wat de oorzaak is. Deze manier werkt voor mij persoonlijk goed en misschien ook wel voor jou !!