Inslagduim

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Goedemorgen,

Ik moet voor een opdracht gebruik maken van een inslagduim. Heeft iemand een idee hoe ik de voorbewerking moet doen, of waar ik het zou kunnen vinden? Ik denk zelf aan een te klein gat maken en daarna de (heetgestookte?) duim er in slaan.
1683875719241.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Heet stoken laat het ijzer uit zetten, waarna het na afkoelen te los zit. Eerder in de vriezer leggen dus. En voor de rest vooraf zoveel materiaal als nodig is om splijten te voorkomen, lijkt me.

Maar als ik de plaatjes op internet zo zie, wordt deze normaliter ingemetseld in een stenen muur en niet in hout gebruikt. Zeker de variant op jouw plaatje. Er zijn ook wel vierkante varianten. Die lijken me meer geschikt in een nauw rond gat te slaan.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Heet stoken laat het ijzer uit zetten, waarna het na afkoelen te los zit. Eerder in de vriezer leggen dus. En voor de rest vooraf zoveel materiaal als nodig is om splijten te voorkomen, lijkt me.

Maar als ik de plaatjes op internet zo zie, wordt deze normaliter ingemetseld in een stenen muur en niet in hout gebruikt. Zeker de variant op jouw plaatje. Er zijn ook wel vierkante varianten. Die lijken me meer geschikt in een nauw rond gat te slaan.
Deze zitten/zaten toch echt in een houten kozijn van een veeschuur. Volgens de huidige eigenaar 150 jaar oud.
We kunnen het dus niet meer vragen aan de originele bouwer.

Stoken dus niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik vermoed dat er een gat voor de duim in het kozijn werd gehakt. Waarna de duim er werd ingeslagen. Ze zitten meestal in hout met een behoorlijke maat. Je zou de lokale monumentenwacht kunnen benaderen. Daar is dat soort kennis vaak nog aanwezig. De vierkante pennen worden volgens mij, gebruikt in bestaand metselwerk of natuursteen. Er gaat eerst een houten plug in het gat en daarna wordt de duim daar in geslagen. Metselduimen hebben vaak een soort v vorm met aan het einde een opstaand kantje. Je hebt ze voor liggende montage en voor staande montage.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze zitten/zaten toch echt in een houten kozijn van een veeschuur. Volgens de huidige eigenaar 150 jaar oud.
we moeten dikwijls nederig onze hoed af zetten voor de kennis en vaardigheden van toen
met mijn huidige ervaring zou ik het gat te groot maken, daar epoxy in gieten + de duim plaatsen zoals nodig vooraleer de epoxy uithardt
positionering door de deur enz die op de duim moet draaien als test te plaatsen
met test doel ik op een imitatieplaatsing
bv om de juiste positite van scharnieren te controleren, neem ik dikwijls een strook van 10 cm breed uit resthout ipv ineens de definitieve deur uit te boren
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rinus

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik vermoed dat er een gat voor de duim in het kozijn werd gehakt. Waarna de duim er werd ingeslagen. Ze zitten meestal in hout met een behoorlijke maat. Je zou de lokale monumentenwacht kunnen benaderen. Daar is dat soort kennis vaak nog aanwezig. De vierkante pennen worden volgens mij, gebruikt in bestaand metselwerk of natuursteen. Er gaat eerst een houten plug in het gat en daarna wordt de duim daar in geslagen. Metselduimen hebben vaak een soort v vorm met aan het einde een opstaand kantje. Je hebt ze voor liggende montage en voor staande montage.
Klopt. Het kozijnhout is 6X16
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Die duimen zitten in goed hout. Wat ik tegenkom heel fijn geringd grenen. Ze roesten er in vast. Ik heb wel eens pennen vernieuwd, die te ver waren weggesleten. Ze durfden de duimen niet uit het kozijnhout te trekken, omdat ze bang waren dat het kozijn te veel zou splijten.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Die dingen gaan het verse zachthout in net zo als wat de Amerikanen "cut nails" noemen. De platte punt en het conische platte deel voorkomen het splijten van het hout. Je zou het in een proefbalk kunnen slaan.

In oud hout zal het minder makkelijk zijn. Misschien onder en boven de hoogte een gat boren dat het splijten opvangt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Voor scharnieren die je erin slaat bestaat er een knierbeitel. Deze zijn nog steeds te koop. Voor deze duimen ken ik geen beitel. En ik weet niet of je deze knierbeitel er ook voor kunt gebruiken. Maar dit soort gereedschap is van voor mijn tijd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Omdat een knier taps loopt in de dikte heb je daar een speciale beitel voor. Voor deze duimen heb je genoeg aan een schietbeitel. Door de wigvorm zet hij zich vast tegen de bovenkant van het gat. Bovenkant gat is dan een vaste maat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
1683965961194.png
Deze kom ik ook wel eens los zittend tegen, de onderste duim bedoel ik. Meestal is het gat te groot geboord. Meestal buig ik dan een bocht er in en dan mep ik ze er weer in. Zit dan als een huis.

Zou een scharnier p[an als ik die tegen kwam gewoon even zoals al gezegd de bovenkant als vast maat in boren met een metaal boortje of een houtboortje met voorsnijders. En dan een paar gaatjes er onder boren dat het ijzer er bijna in kan zonder spanning. Dan een paar ferme meppen en dan zit het vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Uiteindelijk heb ik in overleg met de opdrachtgever er bouten aangelast en dwars door het kozijn "gestoken".

Aan de deurzijde iets in de hoogte opgeruimd en aan de binnenkant de zaak stevig aangetrokken met een moer. Zodra ik foto's heb zal ik ze plaatsen.

Opdrachtgever tevreden. Ze had ook op de site van weijntjes gekeken denk ik:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.