Inschakelautomaat

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Hoi,

Ik heb een inschakelautomaat gekocht maar als ik me zaag inschakel doet me afzuiging het niet. zou dit eraan liggen dat me afzuiging een nullastschakelaar heeft?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
295
119
Heb je de afzuiger wel op "aan" staan.
(want dat is mij een keer overkomen).

zou dit eraan liggen dat me afzuiging een nullastschakelaar heeft?
Dat kan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Eigenlijk zou me het verwonderen dat op een afzuiging een nullastschakelaar zit. Die dingen zijn gemaakt om automatisch te kunnen starten samen met een andere machine.
Bij een afzuiging heeft een nullastschakelaar ook weinig toegevoegde waarde. Een afzuiging die opstart na stroomonderbreking creëert geen gevaarlijke situatie, zeker niet als ze gekoppeld is aan een machine die wel beveiligd is.
Maar met de info die TS geeft is er eigenlijk geen zinnig antwoord te geven.
 

jorisvh

Post veel
Dat is zeer goed mogelijk. Ik heb hetzelfde probleem gehad.

Die NVR verhindert dat je de afzuiging “aan” kan laten zodat de inschakelautomaat die kan inschakelen.
ofwel sloop je de NVR er uit, ofwel laat je de inschakelautomaat het relais in de NVR schakelen.

verslag van mijn zoektocht nr een oplossing hier
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Dat is zeer goed mogelijk. Ik heb hetzelfde probleem gehad.

Die NVR verhindert dat je de afzuiging “aan” kan laten zodat de inschakelautomaat die kan inschakelen.
ofwel sloop je de NVR er uit, ofwel laat je de inschakelautomaat het relais in de NVR schakelen.

verslag van mijn zoektocht nr een oplossing hier
Ik heb dus precies de zelfde robland. Is snap echter niet precies wat je nu hebt gedaan om het werkend te krijgen. Heb je toevallig een foto van wat je hebt aangepast?
 

jorisvh

Post veel
helaas geen foto want ondertussen heb ik de opstelling veranderd.

oorspronkelijk:
1654325748423.jpeg1654325619300.jpeg
1-3-5 = zwart-blauw-bruin van net/inschakelautomaat
2-4-6 = zwart-rood-blauw naar de motor
de witte op 4 en A1 heb ik groen bijgetekend. dat is de thermische beveiliging die “open” gaat als die te warm wordt.

aangepast:
1654329590061.jpeg
de spoel zit nu tussen 1 en 3 met de thermische beveiliging in de motor ertussen. om de ene kant van de spoel van 2 ->1 te veranderen moet je de schakelaar openen.

het was natuurlijk veel eenvoudiger geweest de schakelaar volledig te elimineren want mijn inschakelautomaat heeft al een nullastschakelaar, maar ik wilde de thermische beveiliging houden voor het geval de impeller geblokkeerd zou raken door een groot brokstuk.

ondertussen heb ik de Robland helemaal uit mekaar gesmeten en vast opgebouwd met een cycloon ervoor en een fijnstoffilter er achter.
1654332461706.jpeg
zie Stofafzuiging upgrade met cycloon en fijnstoffilter
hierdoor kunnen grote brokstukken onmogelijk tot bij de impeller geraken en heb ik besloten de hele KJD er tussenuit te halen.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Dank je het is gelukt! Ik heb je topic opgeslagen van je afzuiginrichting. Dit wil ik groot en deels na gaan maken. Bedankt voor de nuttige hulp!
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.