Ingemaakte kast in nis

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Proefprojectje, want ik wil soortgelijk materiaal gebruiken voor ooit eens mijn bureau te maken.
IMG_20200511_141450038.jpg
Dit moet verborgen worden + kast met legplanken voor oa speelgoed

IMG_20200511_141456181.jpg
Sokkel

IMG_20200511_143353292.jpg
Multiplex berken 18mm. Achterwand ook 18mm, ik heb dat graag omv stevigheid en het gemakkelijk verlijmen met lamello's.

IMG_20200514_145002197.jpg
Met restmateriaal de zijkanten opgevuld. Zowel het plafond als de linker- en rechtermuur zijn niet haaks of waterpas.

IMG_20200522_170814029.jpg
Overschot van isolatie om geluid wc-afvoer wat te dempen (rotswol of dergelijke waarschijnlijk beter, maar dat had ik niet meer liggen). Handvat zelf gemaakt van eik. Ook is er al een plint geplaatst voor de sokkel, want ook de vloer was allesbehalve recht.

IMG_20200524_190700918.jpg
Legplanken erin.

IMG_20200524_190709105.jpg
Detailfoto

IMG_20200531_131023_324.jpg
Eindresultaat.

Het multiplex is behandeld met Boss 2componenten vernis. Zelfde systeem als Trae Lyx en zelfde resultaat. Als frontjes is groene mdf gebruikt. 1 keer grondlaag, 2 keer matte muurverf (zelfde als muur ernaast). 1 laag matte Bona Novia 1componentvernis erop. Dit omwille van de vele kinderhandjes die deze kast gaan opendoen. De randen zijn afgekit met schilderskit en geverfd. Scharnieren zijn Blum Inserta Bluemotion.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Mooie strakke kast geworden!

Ik sta wellicht ook op het punt een kast van 18 mm berken multiplex te maken, af te werken met transparante lak. Welke kwaliteit multiplex heb je gebruikt? B/BB?

Grt. Rene
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Netjes en leuk om te zien! Ik zie al gelijk dingen waarvan ik zeg, ow, dus zo los je dat op, zoals bijv. een muur die niet waterpas is en de kast wel :geek:. Dank voor het delen!
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Dankjewel allemaal! Ik werk veel liever met massieve dingen, maar van deze creatie ben ik zelf echt super tevreden.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Mooi mooi. Die strakke witte lijnen afgewisseld met het houten handvat en plint vind ik erg goed geslaagd.

Ik vroeg me nog wel af hoe je dat restmateriaal en de vaste frontjes bevestigd hebt. Op de foto zie je nergens schroeven of nagels.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
De muliplex kader links is gevezen langs de linkerkant. Het multiplex latje rechts is gevezen langs de corpuskant, maar op de plaatsen waar scharnieren zitten. Multiplex boven en de sokkel beneden zijn wel langs binnen gevezen.
De mdf vaste fronten zijn telkens met tec7 en nagels (ik heb jammer genoeg geen bradpistool ofzo) bevestigd. Ze zijn amper zichtbaar, enkel als je met scheerlicht langs de zijkant kijkt.
Misschien een betere oplossing was om ze dieper te nagelen, dan met plamuur opvullen, schuren en meeverven, maar dat leek me niet nodig.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.159
866
Ulvenhout
Mag ik nog wat vragen? Ik lees dat je de MDF fronten geschilderd hebt met muurverf. Bedoel je daar dan latex mee? Wat zijn de voor of nadelen van het schilderen van MDF met latex ipv een matte acryl lak? En gebruik je dan wel een normale grondverf?
Voor een nieuw project maak ik een dressoir van MDF V313 die ik mat wil lakken.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
MDF is gegrond met het juiste product van Boss (elastoprim hydro). De binnenmuurverven van boss hebben tegenwoordig andere namen, waardoor ik het juiste niet meer weet. Wij hadden nog meer dan 10L over van heel het huis te verven. Voordeel is dat het exact dezelfde kleur en matheid is als de muur ernaast.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Ik heb in het verleden ongelakt mdf direct met latex geschilderd. Best wel veel m2 en ik kan het je niet aanraden. De eerste keer is het echt zwaar, trekt aan je roller. De tweede keer gaat alles normaal.
Dus gronden met het juiste product en dan verder afwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.