Indisch palissander afwerken

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
250
54
Amsterdam
Ik wil een rond stuk Indisch palissander in de draaibank afwerken. Bij voorkeur met tung-olie, daar werk ik graag mee.
Maar het hout is wat vettig, dus ik ben erover gaan lezen en het lijkt dat je een sealer nodig hebt om de inhoudstoffen in het hout te op te sluiten. Ik heb shellac sanding sealer van Chestnut al jaren staan, nog nooit gebruikt. Na de shellac sealer van Chestnut lijkt het beter te zijn om te lakken dan om het met een drogende olie zoals Tung af te werken.
Is er nog een andere manier om de inhoudstoffen op te sluiten en dat ik daarna wel met Tungolie het verder af kan werken?
Of weet iemand een andere oplossing?

Ik wil het stuk hout daarna ook verlijmen, lukt dat ook wanneer het hout is behandeld met de shellac sealer? Ik ga lijmen met twee componenten epoxy. Dat lijkt me sowieso beter dan met titebond in deze.

Alvast mijn dank!
 

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.550
835
Moordrecht
Goed ontvetten en lijmen met titebond gaat meer dan prima. als het een gitaarrug en zijkanten bij elkaar kan houden, dan lukt dit ook wel, oppervlakken dienen wel goed op elkaar aan te sluiten, maar dat geldt voor alles.

Mijn begrip van sealers is dat je het oppervlak dus ook dichtzet, olie moet er over het algemeen intrekken en dat kan dan niet. Heb je al een proefstukje gemaakt om te kijken of het al dan niet werkt? Alleen olie dan
 
  • Leuk
Waarderingen: Koos en henkverhaar

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
250
54
Amsterdam
Goed ontvetten en lijmen met titebond gaat meer dan prima. als het een gitaarrug en zijkanten bij elkaar kan houden, dan lukt dit ook wel, oppervlakken dienen wel goed op elkaar aan te sluiten, maar dat geldt voor alles.

Mijn begrip van sealers is dat je het oppervlak dus ook dichtzet, olie moet er over het algemeen intrekken en dat kan dan niet. Heb je al een proefstukje gemaakt om te kijken of het al dan niet werkt? Alleen olie dan
Proefje maken is een goed idee. Dank! Ik ga eerst het hout afnemen met 96% alcohol voor ik het in de olie zet.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
250
54
Amsterdam
Om verwarring te voorkomen, dit Indisch palissander is de Dalbergia Latifolia, ook wel Sonokling, Indian blackwood, Indian rosewood genoemd. Dus niet de Dalbergia Sissoo.
Voor het hout in de draaibank te spannen zag ik bij het priemen van het middelpunt de olie-achtige inhoudstoffen rond de punt van de priem opwellen uit het kopse hout.
Ik had al eens eerder met coromandel door de inhoudstoffen doffe plekken op het hout gekregen na het afwerken met tung-olie. Zoiets zou er ook weleens met dit hout kunnen gebeuren.

Vandaar mijn vraag waarmee ik dit draadje begon.

De shellac om de inhoudstoffen op de te sluiten kan niet in combinatie met tung-olie. Vandaar dat ik online ben gaan zoeken naar oplossingen met tung-olie.
Ergens stond er ook nog iets dat niet al dit hout met drogende olie bewerkt kan worden omdat het hout te olierijk kan zijn. Een testje daarvoor zou zijn , het hout met pastawas in te smeren , dan te schuren met zeer fijn staalwol en daarna het behandelen met 2 lagen tungolie. Na 24 olie even kijken of een tissue blijft pakken, eventueel herhalen na nog eens 24 uur, als de tissue dan nog blijft plakken dan is afwerken met olie niet mogelijk. Overigens heb ik dit testje overgeslagen.

Een andere optie die ik tegenkwam is een combinatie van tung-olie met een citrusverdunner.
Aquamarijn linotyn, een natuurlijke verdunner op basis van Portugese gomterpentijn en citrusolie
Bij de omschrijving stond eerst afnemen met alcohol, vervolgens 6 lagen met een verhouding van 4 delen tung en 1 deel citrusterpentijn.
Begonnen met het afnemen met alcohol, 96%.
Ik vond het hout dermate olie-achtig dat ik ben begonnen met 60% citrusterpentijn en 40% tung.
na een kwartier/20 min. de overtollige olie verwijderd met een pluisvrije doek.
Vierentwing uur laten drogen, in de tussentijd regelmatig het hout afgenomen met een pluisvrije doek omdat de olie omhoog kwam.
De volgende verhouding was 30% citrusterpentijn en 70% tung. Weer na een kwartier de overtollige olie afgenomen en 24 uur laten drogen, tussendoor weer regelmatig het hout afgenomen.
Volgende verhouding was 20% citrusterpentijn, weer 24 uur laten drogen met bijbehorende stappen.
De 20% verhouding heb ik 3 herhaald.
Na de laatste keer met de 20% verhouding heb ik na de afname van de overtollige olie heb ik een laatste laag tung 100% opgebracht en na een kwartier daar ook natuurlijk de overtollige olie verwijderd.

Nu na 4 dagen vind ik het resultaat goed. Afgelopen dagen nog regelmatig de opkomende olievlekjes uitgewreven. Het is een stuk bewerkelijker dan met 2 of drie lagen tung werken waarvan de eerste verdund zijn met peut of terpentijn.
Maar het kan dus ook met Indisch palissander, daar was ik met name benieuwd naar.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
250
54
Amsterdam
Wil je misschien een foto van het afgewerkte werkstuk plaatsen, IK ben wel benieuwd 🤩
Groetjes van John
Ik heb foto's van het proefstuk gemaakt met mijn smartphone. Maar het resultaat zie je niet echt op die foto's. Ik vrees dat daar een beter toestel voor nodig is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.272
1.191
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb geen ervaring met sonokeling, maar veel Dalbergia-soorten zijn slecht af te werken - een combinatie van de grote hoeveelheid hars-, olie- en wasachtige inhoudsstoffen en de dichtheid van het hout - weinig tot geen porien die oplosmiddel-gedragen afwerkproducten kunnen opnemen. Cocobolo is een goed voorbeeld daarvan.

Over het algemeen is de beste aanpak van dit soort houtsoorten om er een afwerking OP te zetten - een vernis - na eerst het oppervlak goed ontvet te hebben. Wat ook meestal wel werkt is een schuurfinish: het oppervlak, bijvoorbeeld op de draaibank, met een middelfijn schuurpapier opschuren waarbij je op een gegeven moment een snel reactieve afwerking toevoegt - je creeert daarbij een slurrie van 'lak' en schuurstof waarmee je op vrijwel elke houtsoort een acceptabele afwerklaag creeert. Werkt vooral goed met CA lijm (superlijm, vingertjeslijm), maar ook met bruislijm - die door de hitte die je met het schuren genereert ook snel uithardt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.