Inca vandiktebank eigenaars gezocht

karamba

Actieve deelnemer
13 sep 2019
33
1
Beste,

Ik ben op zoek naar mensen die een inca vandiktebank hebben om kennis te delen ...
Heb je er eentje en willen jullie wat kennis delen, laat hier maar iets weten in deze post.

Merci!

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Heb nu het nieuwere model (570) en daarvoor heb ik het oude model gehad. Ik vind de vandikte aandrijving met de rond riem een zwak gedeelte, bij teveel afname (1mm eiken volle breedte) of als het even zwaar word kan het snel stuk. Goed oppassen dus.
De oude vlakvandikte heb ik zelf voorzien van een separate aandrijving die nooit een krimp gaf als het even zwaar werd.

karamba

Actieve deelnemer
13 sep 2019
33
1
Wat wil je weten? Ik heb er 1 op krachtstroom en die bevalt prima.
Ik ben bezig met het plaatsen van nieuwe messen. Ik zie regelmatig filmpjes van andere merken vandikte banken waarop de fixed gedeelte van de tafel hoger staat zodat je met een stukje hout de messen kunt afstellen zodat de messen het stukje hout aanraakt ...
Bij mijn machine is het vast gedeelte van de tafel lager dan de beitelas ? Is dat bij jullie ook en hoe gaan jullie tewerk?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.561
1.157
Omgeving Leiden
Heb geen inca van dikte bank, maar misschien heb je wat Machineatlas

Het vaste gedeelte van een vlak (vandikte) bank, de uitvoertafel, staat een fractie lager dan de bovenkant van de messen in hun bovenste stand.
Wanneer de tafel lager staat dan de beitels, dan lijkt me dat er wat verkeerd is gemonteerd. Foto's helpen altijd.

karamba

Actieve deelnemer
13 sep 2019
33
1

Het vaste gedeelte van een vlak (vandikte) bank, de uitvoertafel, staat een fractie lager dan de bovenkant van de messen in hun bovenste stand.
Wanneer de tafel lager staat dan de beitels, dan lijkt me dat er wat verkeerd is gemonteerd. Foto's helpen altijd.

Zoals op de foto te zien , rust de linkerkant op de rol en komt er een kleine opening waar ik de rode streep heb geplaatst, dit lijkt me niet correct? Hebben jullie die ook?

Bijlagen

• inca rol.jpg
    inca rol.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 19

karamba

Actieve deelnemer
13 sep 2019
33
1

Blijkbaar kan je de fixed tafel ook regelen, zo vast is hij blijkbaar niet.
Iemand nog een tip/adresje voor de aankoop van een V snaar/riem voor de motor te laten draaien?

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.786
1.061
Emst
V-snaar, ga met de oude naar een automaterialenzaak.
Daar hebben ze hem of ze bestellen er één.

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
262
140
Omgeving Alkmaar
Je zult inderdaad eerst de uitvoertafel moeten stellen en vervolgens moeten controleren of de invoertafel nog parralel staat met de uitvoertafel. Daarna kun je de messen stellen.

De uitvoertafel stel je met behulp van de twee beugeltjes die elk met twee boutjes vastzitten aan de zijkant van de uitvoertafel.

20210624_224719.jpg
20210624_224707.jpg

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
262
140
Omgeving Alkmaar
Ik heb erg veel gehad aan bijgevoegd documentje van Garret Wade. Het beschrijft precies welke stappen je moet zetten en in welke volgorde.

Bijlagen

• INCA Planer Jointer tuning.pdf
    7,8 MB · Weergaven: 54
  • Leuk
Waarderingen: karamba

Kimbo

Nieuw lid
8 mrt 2017
19
0
Hallo mensen,

ik heb al een tijdje ruzie met mijn Inca van diktebank en zoek iemand die tegen betaling mijn machine kan afstellen. kennen jullie iemand die dit goed beheerst? Ik hoor het graag! Groet, KIm

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.712
108
Utrecht
Ik heb erg veel gehad aan bijgevoegd documentje van Garret Wade. Het beschrijft precies welke stappen je moet zetten en in welke volgorde.
@Joseph, zou je dat documentje nog eens willen delen, ik krijg nu een blank page ipv het document, gok dat het niet meer op de server staat.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.