Inca Universal Compact motorcondensator en bekabeling

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Nou, vandaag maar eens de zaagtafel (Inca Universal Compact) uit elkaar gehaald, de hoogteverstelling ging nogal erg zwaar. Nu alles gesmeerd en een zaagblad gemonteerd (met adapterring). Hoogteverstelling werkt nu weer mooi soepel.
Maarrr, toen ik hem wilde proberen deed de motor het niet, hij bromt alleen maar en komt niet vooruit. Zaagblad loopt wel mooi soepel. Dus morgen het onderste deel maar eens uit elkaar halen.
Heeft iemand een schema van hoe dat in elkaar steekt? Ik hoor ook een relais tikken als ik hem inplug, is dat een nullast circuit waarbij alles in de schakelaar zit?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Alleen brommen van de motor doet me denken aan de startcondensator, dat die het begeven heeft.
Wat heb je allemaal losgehaald, ook iets van de bekabeling wat verkeerd terug aangesloten kan zijn?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Dat is het merkwaardige, het motorgedeelte niet aangeweest, aandrijfriem zelfs laten zitten (want het liep allemaal mooi).
Toen ik de zaag kocht thuis even getest, en toen liep ie goed. Denk dat het idd de condensator is, maar als iemand hier toevallig de waarde wist, dan had ik hem meteen even besteld, nog voor ik het onder compartiment van de machine open haal :)
Misschien dat ik hem nu nog even open haal, eens kijken of ik hier in de buurt (Rosmalen) morgen een condensator kan kopen.

Edit:
Wasdanou, Brigatti in Eindhoven op zaterdag dicht?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Morgen eens even kijken, niet mee gegooid of gesmeten. Heeft heel zijn leven denk ik in een verwarmde ruimte gestaan, en mijn schuurtje is dat niet, misschien is dat het (zou'k niet denken na twee weken). Ik heb zelfs nog van die units met nuldoorgang en noodstop liggen, misschien goede gelegenheid om te moderniseren (zag dat op een gereviseerde universal compact bij inca-machines dat ze dat ook hadden gedaan).
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Nou, originele condensator zat er nog in:
1000012873.jpg

Week 7 1979, dus daar mocht wel een nieuwe in.
1000012971.jpg

De kabels stonden ook met de originele nogal strak, dus met een korte stelschroef, en een m8 koppelmoer hem iets meer ruimte gegeven.
Maarrrr, probleem nog niet opgelost.
Bij inpluggen tikt het relais, en als je de schakelaar bedient beweegt het blad een klein beetje, een schokje, en dan staat ie te brommen....
Morgen nog eens wat verder speuren, hoop vurig dat het niet de motor is, maar ik ben er bang voor..
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Zulke "klachten" had mijn compact ook. De bedrading in motor bleek sluiting te maken. Motor heb ik vervangen en een verslag daarvan op het forum gezet.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Aaarrgghhh!
Da's niet fijn.
Morgen eerst eens een gewone schakelaar eraan, en eens kijken wat ie dan doet.
Misschien ook eens voorzichtig informeren wat opnieuw wikkelen kost.

Zoveel geld ik heb bespaard met mijn 50 euro Inca lintzaag, zo veel gaat deze kosten, lijkt het....

Arjen, ik zag dat draadje, welke motor was dat, die je erin gezet had, heb je een link?
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Aaarrgghhh!
Da's niet fijn.
Morgen eerst eens een gewone schakelaar eraan, en eens kijken wat ie dan doet.
Misschien ook eens voorzichtig informeren wat opnieuw wikkelen kost.

Zoveel geld ik heb bespaard met mijn 50 euro Inca lintzaag, zo veel gaat deze kosten, lijkt het....

Arjen, ik zag dat draadje, welke motor was dat, die je erin gezet had, heb je een link?
Ook heel vaak in de Inca lintzagen de bedrading slecht,vooral in de machines met de draaibare A/U.schakelaar.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Aaarrgghhh!
Da's niet fijn.
Morgen eerst eens een gewone schakelaar eraan, en eens kijken wat ie dan doet.
Misschien ook eens voorzichtig informeren wat opnieuw wikkelen kost.

Zoveel geld ik heb bespaard met mijn 50 euro Inca lintzaag, zo veel gaat deze kosten, lijkt het....

Arjen, ik zag dat draadje, welke motor was dat, die je erin gezet had, heb je een link?
Ik kan de link niet meer vinden. Mocht je de ruimte hebben zo ik hem gewoon met een normale motor op een tafel monteren zoals de gewone Universal. Het is nogal een gepriegel om de motor er in te krijgen. En 750 watt is nog steeds niet heel sterk. Als je hem op een tafel zet kan je er een wat zwaardere onder zetten. Maar de motor die ik er in heb gezet is redelijk universeel en op diverse grote internationale websites te vinden.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
En ik wilde juist een compact :)
Eerst nog eens met andere projecten verder, even broeden wat ik met de zaag doe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.