INCA MAJOR: onder 45° loopt moer zaagblad tegen zaagtafelplateau aan.... Dus kan geen 45° zagen.

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
68
Midden Gelderland
Beste houtbewerkers,

Eindelijk heb ik wat missende onderdelen voor de Major in Zwitserland kunnen bestellen. Ik wil nu planken onder 45° gaan zagen, de tafel moet daarvoor gekanteld worden.
Maar ik krijg hem maar tot 42° gekanteld, want de moer van het zaagblad loopt tegen de onderkant van het zaagtafelplateau aan. Heel bijzonder, ik heb van alles bekeken maar kom er niet uit. Doe ik iets verkeerd? En zo nee, wat is dan een oplossing?

Ik hoop graag op advies!

Groeten,
René

IMG_0863.jpg
IMG_0866.jpg

IMG_0867.jpg

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
In ben niet bekend met Inca, maar kan het zaagblad niet zakken, zodat je wel tot 45 graden komt?

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
68
Midden Gelderland
In ben niet bekend met Inca, maar kan het zaagblad niet zakken, zodat je wel tot 45 graden komt?
Ik ben net weer uit de schuur terug, en daar zit inderdaad de oplossing. Maar..... Ik heb 23 mm. Bubinga hout en dat gaat nét. Alleen steekt de zaag dan net even te weinig uit boven het hout uit.

Een andere oplossing is denk ik om een veel groter zaagblad te kopen (ik heb net deze 190mm. versie aangeschaft...), maar dan past het spouwmes niet meer, daar moet ik dan een andere voor kopen en dat gaat niet echt soepel bij zo'n oud apparaat. Ik zal hier eens vragen of iemand er eentje heeft liggen....

Dank voor je antwoord Bobmartin!

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
68
Midden Gelderland
Teststukje:

IMG_0870.jpg

IMG_0871.jpg

Nog niet met volle concentratie en ga hem nog bijstellen. Ik moet denk ik nog een graad terugjusteren om hem goed 45° te krijgen....

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
68
Midden Gelderland
Even kijken of je tijdelijk die kleine ring tussen moer en flens door een dunnere kunt vervangen? En anders de scherpe kantjes van de moer afslijpen? Voor de houdkracht maakt dat niet uit, ten slotte.
Ja, ik heb ook zitten denken om die flens die tegen het zaagblad aan zit te vervangen door een schijf, daar heb ik er twee van liggen. Alleen zit er geloof ik niet zoveel draad op de as. En die dunnere ring heeft juist zo'n conisch verloop aan de binnenkant... Ik heb me al suf zitten piekeren :cool:. Dat afslijpen is niet bij mij opgekomen, maar levert iets te weinig op denk ik.....

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
163
40
66
Groningen, stad
Je kunt de flens vervangen, er zijn nog lagere moeren te koop, maar volgens mij gaat dat niets helpen, want de draad van de as komt al bijna tegen het plateau aan. Het meeste zul je winnen met een groter zaagblad

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
68
Midden Gelderland
Je kunt de flens vervangen, er zijn nog lagere moeren te koop, maar volgens mij gaat dat niets helpen, want de draad van de as komt al bijna tegen het plateau aan. Het meeste zul je winnen met een groter zaagblad
Dank voor de bevestiging, ik zal dan toch dáár maar aan moeten.... Eerst maar zo'n groter spouwmes zien te vinden....

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Ik vind hier op het forum terug dat er 240mm op zou kunnen.
Op marktplaats biedt iemand losse onderdelen aan. Ook een spouwmes.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.808
1.094
Emst
Als het werkblad horizontaal ligt kan ik 7 cm dik doorzagen.
Hoe is dat bij jouw?
Ik kan morgen wel kijken hoe groot mijn zaagblad is.

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
68
Midden Gelderland
Ik vind hier op het forum terug dat er 240mm op zou kunnen.
Op marktplaats biedt iemand losse onderdelen aan. Ook een spouwmes.
Ik ga zo even naar Marktplaats, even kijken. In mijn "gevraagd" topic bij te koop heb ik een tekening gezet, daar geeft Inca in de beschrijving aan dat die kleine van 130 tot 190 mm kan, maar ik zal dat van die 240mm hier even gaan opzoeken. Er zit nu een 190mm zaagblad in.

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
68
Midden Gelderland
vlg de manual kan er een 254mm zaagblad op een Major
Hoe is dat bij jouw?
Ik haal denk ik de 7cm niet met mijn zaagblad, ik denk dat je haast wel een groter zaagblad moet hebben....:cool:. En met die 45 graden wordt het echt een stuk dunner. Ik haal dus nét die 23mm...

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.922
911
Antwerpen
maar de dikte van je spouwmes moet wel afgestemd zijn op dr dikte van je eigen specifiek zaagblad of heb je een originele Inca zaagblad ?

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
68
Midden Gelderland
maar de dikte van je spouwmes moet wel afgestemd zijn op dr dikte van je eigen specifiek zaagblad of heb je een originele Inca zaagblad ?
Hmmmm, nee. Tenminste, niet die ik nu gekocht heb. Die is 2,6mm dik...... Dat wist ik ("natuurlijk") niet, maar klinkt wel héél logisch. Anders helpt dat waarschijnlijk nog niet zoveel tegen kickback....?

ReneN2020

Actieve deelnemer
16 okt 2020
51
5
68
Midden Gelderland
Hoe is dat bij jouw?
Ik heb even gemeten, in de hoogste stand kom ik niet verder dan 48mm. Dus ik ga een groter zaagblad kopen. Heeft geen nadelen ten opzichte van een kleinere, tóch?

Trouwens, daar waar ik met het oude zaagblad nogal wat rookontwikkeling had (....), fluit deze nieuwe (Bosch Optiline Wood HM/CT) er gewoon doorheen. Ik was er wel bang voor dat ik niet door dit hardhout kon zagen, maar dat was ongegrond.

Mooie zaagsnedes gemaakt vandaag. Hoewel ik dan ook wel weer het idee heb dat de geleider niet helemaal haaks op het werkblad en daarmee ook op het zaagblad staat. Als ik de gezaagde planken op de zijkant zet voel en zie ik een halve mm of zo verschil.... Nou ja, dat is hopelijk met schaven of schuren goed te krijgen, ik hoopte dat dat toch behoorlijk gelijk zou zijn na het zaagwerk.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.922
911
Antwerpen
Als ik de gezaagde planken op de zijkant zet voel en zie ik een halve mm of zo verschil.... Nou ja, dat is hopelijk met schaven of schuren goed te krijgen, ik hoopte dat dat toch behoorlijk gelijk zou zijn na het zaagwerk.
dat moet normaal gesproken toch beter kunnen met een detailmachine als een INCA, toch proberen beter af te stellen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.