Inca 260 motor - Kortsluiting oude draden

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Mijn lintzaag heeft het begeven, door oude bedrading is er kortsluiting ontstaan in de ruimte achter de schakelaar.
De draden die naar de condensator lopen zijn op het punt waar ze naar buiten lopen gestript geraakt.

Na verdere inspectie zie ik dat alle bedrading erg oud is, ook de draden die van de motor af komen zijn kapot en ze zijn te kort om nog iets aan te solderen (zie foto), deze zouden dus ook vervangen moeten worden.

Nu heb ik geprobeerd de motor open te maken, de kap heb ik los gekregen maar krijg die er niet af.
Ik vraag me ook af of dit niet te ingewikkeld is voor mijn beperkte kennis van electronica.

Ik zal op een ander topic wat foto's van de binnenkant en zie dat de draden helemaal door de spoelen geweven zitten.

Denk dat neer komt op vier vragen:
Hoe ingewikkeld is het om de motor open te krijgen?
Hoe ingewikkeld is het om de draden te vervangen die naar de schakeldoos lopen?
Zou het kunnen dat door de kortsluiting er andere dingen stuk gegaan zijn?
Zijn er bedrijven die dit voor mij zouden kunnen doen (regio Utrecht)?

Hoop dat iemand me wat verder kan helpen, bedankt alvast voor t meedenken.
Groeten Heyman
 

Bijlagen

  • camphoto_33463914.JPG
    camphoto_33463914.JPG
    62,8 KB · Weergaven: 51

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Inmiddels twee keer bij Chevy langs geweest en de lintzaag doet het weer.

De bedrading was zo oud dat die tussen je vingers verkruimelde, die is nu helemaal vervangen.
Omdat die zo oud was moest die echt helemaal vervangen worden wat betekend, de motor open en nieuwe draden solderen aan de uiteinden van de koperen wikkels.

Ik zal hieronder een korte beschrijving neerzetten van wat Chevy gedaan heeft misschien heeft iemand anders er wat aan in de toekomst.

Om de motor open te krijgen en goed aan te kunnen werken moest die uit de zaag gehaald worden.
Door de 5 spaken van het wiel paste een poelietrekker met 2 of 3 armen niet dus wat hulpstukken gemaakt om 'm toch eraf te krijgen. Wiel zit ook vast met een borgschroef.

De motor was zo open door hem op te pakken en op de as op de tafel te laten 'vallen'.

De uiteinden van de draden zitten met bandjes tegen de koper wikkelingen aangetrokken die moesten worden los gesneden zodat de oude draden helemaal verwijderd konden worden.

Vervolgens de nieuwe draad aan de uiteinden gesoldeerd en de draden met tie wraps weer vastgezet aan de spoelen om te zorgen dat ze niet gaan trillen.

Alles zit weer veel netter en solide in elkaar dan voorheen.
De schakelaar begaf het ook nog aan het einde dus die is ook vervangen.

Super leerzaam en tof dat Chevy dit voor mn neus inklaar heeft gedraaid!
 

Bijlagen

  • IMG_5358.jpg
    IMG_5358.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 27
  • IMG_5359.jpg
    IMG_5359.jpg
    76,5 KB · Weergaven: 27
  • IMG_5361.jpg
    IMG_5361.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 28
  • IMG_5362.jpg
    IMG_5362.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 30
  • IMG_5367.jpg
    IMG_5367.jpg
    133,2 KB · Weergaven: 31
  • IMG_5369.jpg
    IMG_5369.jpg
    102,1 KB · Weergaven: 31

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.