inbouwkasten/dressing dubbele tussenwand?

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Bij de meesten inbouwkasten/dressings worden er dubbele tussenwanden gebruikt.
Heeft dit enig voordeel buiten dat je uw kasten eenvoudiger kan maken, en eenvoudiger in elkaar kan steken?
Is dit steviger?
Is er een reden waarom er geen 'enkele' tussenwanden gebruikt worden (zoals rechts op tekening)?
Natuurlijk moet je bij een kast met deur opletten waar de scharnieren komen, en dat ze juist open gaan (halve scharnieren)


Persoonlijk vind ik dubbele tussenwanden een verspilling van materiaal en ruimte...

Wat denken jullie?

inbouwkast.jpg
 

tuoh

Oud hout
Dubbele tussenwanden zijn het resultaat als je met kleine modules werkt. Ik werk altijd zo, laat snel werken toe, makkelijk te monteren en de verhandelen, geeft een steviger geheel, etc.. Je hoeft dan geen apart zaag- en stelwerk te doen voor de kortere en smallere tussenzijden, geen geklooi met het inpassen van de ruggen, geen XXXX aantal verschillende vulblokken voor scharnieren, geen geklooi met verschillende opslagen van de deuren en schuiven, etc.......
Die paar platen meer wegen niet op tegen de voordelen, en kosten ook geen drol over het totaal gezien. Als het niet echt nodig is mijd je best aparte tussenzijden, ze zijn altijd een "buitenbeentje" dat geld kost, besparen is er niet bij.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Als je de kasten als losse modules maakt en vervolgens aan elkaar bevestigd voegen ze wel degelijk een klein beetje extra sterkte toe. We hebben het hier wel alleen maar over opname van schuifspanning, maar werkt dus wel mee in het tegengaan van het scharnieren van de losse modules.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.783
747
Enschede, Twente
Met modules heb je meer opties wat betreft scharnieren, vooral als je opdekdeuren wilt. Ik bedoel dan openingshoek etc. als de scharnierzijden tegen elkaar aan gesitueerd zijn.
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Je hebt ook minder snel problemen met bijvoorbeeld 4 kasten aan elkaar dat de schroeven van de scharnieren in conflict komen doordat je in 1 plaat vanaf 2 kanten iets vast moet zetten
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Wij maken ook hoofdzakelijk enkele units. Veel makkelijker te hanteren en veel kleinere foutmarge. Daarbij is ook met montage iedere deur of trap te passeren.
Een foutje kost al snel 5x of meer die extra plaat.
 

WR1944

Oud hout
Het hangt van veel factoren af welke methode de beste is. Als je het ter plaatse kunt opbouwen en de losse onderdelen elders nauwkeurig kunt voorbereiden is een enkele wand waarschijnlijk een betere oplossing. Vooral als het een uitgebreid meubelstuk is met een specifieke functie zonder dat het "ergens" bij hoeft te passen zou ik voor een enkele wand gaan.
Zodra het om modules gaat die vrij willekeurig gekoppeld moeten kunnen worden kom je niet onder dubbele wanden uit. Die modules kunnen elders samen gesteld worden en eenvoudig als een blokkendoos tot één geheel gemaakt worden.

In een ver verleden heb ik ooit een wandkast gemaakt waarbij ik in een hoek begon. Ik ging uit van 25 cm brede spaanplaat planken met melamine en ik maakte de verticalen pas tussen vloer en plafond. Met een botte Black & Decker cirkelzaag maakte ik de plankjes zo goed als het ging op maat. Op drie hoogten werden de planken met plankverbinders vast gezet. De overige plankjes lagen op plankdragers. In dit geval zouden dubbele wanden geen zin hebben gehad.

Nu ik hier aan terug denk besef ik pas hoeveel ik sindsdien ik aan ervaring heb opgedaan. Maar ook hoeveel ik goed gereedschap heb leren waarderen en gebruiken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bij mijn inbouwkast heb ik 1 enkele tussenwand gebruikt en aan weerszijden tegen de muur een plaat geplaatst.
Dat kon omdat ik 1 leggedeelte (50 cm breed) had en 1 hanggedeelte. (1 m breed)
Dat vond handiger en sneller dan complete modules te maken en die in de ruimte te plaatsen
Ik heb smalle, platte latjes gebruikt aan weerszijden van de tussenwand boven en onder en dat geeft genoeg stevigheid en een schuifwand ervoor geplaatst.
Als je 2 leg gedeeltes naast elkaar doet dan zou ik wel twee tussenwanden gebruiken en die met elkaar verbinden.
Het laatste zou ik ook doen als ik met gewone deuren had moeten werken ivm de scharnieren.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.