Inbouwkast hulp gevraagd

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi allen,

Edit: voorkeur buren gaat uit naar ontwerp 2
Edit 2: lamellofrees zeta P2 wordt aangeschaft!

Mijn buren hebben mij gevraagd of ik een inbouwkast voor de slaapkamer kan maken, super leuk natuurlijk! Ze zagen dat ik in de tuin bezig was met kasten die ik van fins vuren underlayment maak, dit zijn alleen op zichzelf staande kasten, heel wat anders dan een inbouwkast. Ik zit in ieder geval met best wat vragen en denk dat ik hier wel aan het juiste adres ben met alle expertise. Ik heb de afgelopen jaren een hoop dingen voor het eerst gemaakt en dat is harstikke leerzaam, dit is alleen wel weer een stapje verder (mijn grootste project tot nu toe) en wil ik graag goed aanpakken. 0 ervaring met het maken van een inbouwkast of bv met het maken van een sokkel. Een heel verhaal met veel vragen, waardoor sommige misschien denken, niet aan beginnen. Ik heb geprobeerd alles zo duidelijk mogelijk op te stellen en heb er vol vertrouwen in dat het gaat lukken met advies hier.

Ik wil hier ook graag mijn vorderingen en valkuilen gaan posten tijdens dit project zodat anderen er ook nog wat aan kunnen hebben.

Uitgangspunten kast:
- 240cm/250cm breed, 50/55cm diep, plafondhoogte 235cm
- Kast opbouw en deuren van fins vuren underlayment, ik heb aangeraden eerder voor multiplex te gaan voor zo’n inbouwkast omdat dat toch net iets netter materiaal is. Zelf denk ik dan aan populieren multiplex. Maakt ze niet zoveel uit maar ze willen geen gelamineerde platen
- 2 hanggedeeltes met lades en de rest planken
- Geen gaten systeem, planken voor kleding mogen verlijmd
- Deuren geschilderd maar wel met de houtnerf zichtbaar
- Deuren inliggend met softclose scharnieren
- Ik wil liever niet dagen lang bij de buren op de slaapkamer staan rommelen en dus zoveel mogelijk voorbereiden. Het liefst zou ik alleen ter plekke de kasten monteren, maar is dat haalbaar?

Relevant beschikbaar gereedschap:
- Invalzaag met lange rails
- Zaagtafel
- Lamellenfrees
- Boven/kantenfrees
- Schroefmachine
- Kreg jig? Lijkt me niet echt netjes genoeg voor dit project
- Ik kan nog wel wat aanschaffen als dat voor deze klus nodig is, zo ben ik in een ander topic al geadvisseerd over de Lamello Zeta P2 of een minifix systeem, beide wel serieus het overwegen waard als ik het goed voor deze kast kan gebruiken

Ik heb al wat rond gezocht op het forum maar twijfel nog over een aantal zaken
- Wanneer maak je een sokkel en wanneer van die verstelbare poten onder de kasten? Ik kwam al een post met video tegen over het maken van een sokkel, en neig hier ook naar.
- Alles wat ik tegenkom zijn dit soort kasten in dubbele panelen uitgevoerd, is dat DE manier?
Dubbele platen.PNG
 

Bijlagen

  • Dubbele platen.PNG
    Dubbele platen.PNG
    30,1 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ontwerp 1: 400, 600, 400 (open), 600, 400
Ontwerp 1.PNG

Optie 1: Elk kastdeel apart voorbereiden met lamello’s en thuis in elkaar lijmen. Dan krijg ik 10 losse delen (in kleurtjes om aan te geven wat ik bedoel) waarvan de grootste 1850x600x550 is, dit moet ik nog wel de trap op zien te krijgen (moet ik nog even testen of dat lukt).
Losse delen.PNG

Optie 2: Een demontabel systeem aanschaffen zoals de minifix of Lamello Zeta P2, dan zou ik waarschijnlijk alsnog 10 losse delen voorbereiden? Maar het dan bij de buren in elkaar kunnen draaien. Voordeel tov optie 1 is dat het demontabel is en makkelijker naar de bovenverdieping te brengen is en niet hoef te lijmen. Nadeel: dure aanschaf. Dit zag ik in een filmpje van Peter Millard en ziet er erg prettig en leuk werken uit. Built-in Wardrobes and Shelving Installation [video #344] - YouTube. Hoe zou ik hierbij de legplanken bevestigen? Aangezien de buren dit blind bevestigd willen hebben. Bij optie 1 zou ik dit mee verlijmen als ik de kast lijm, maar dat is hier dan geen optie want bij optie 2 zou ik helemaal niet lijmen.

Optie 3 (als dat een optie is?): Alle platen op maat zagen en ter plekke in elkaar schroeven? Lijkt me niet echt een fraaie methode maar is dit gebruikelijk?
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ontwerp 2: 400, 800, 800, 400. Met voor de 800 delen een dubbel deur zodat het 6 gelijke deuren zijn

Ontwerp 2.PNG
Het grootste deel is 1850x800x550, dit krijg ik sowieso niet als geheel de trap op dus dan valt optie 1 af en blijven 2 en 3 over.

Bij ontwerp 2 twijfel ik ook over de 800mm plank breedte, bij de bovenste zal het wel goed gaan omdat ik er daar dan 2 aan elkaar vast schroef (bovenste en onderste deel). Dan is er alleen nog 1 brede plank over, tussen het hang en lade gedeelte. Ik heb zelf een kast van ikea, ook met 800mm overspanning en daar gaat het goed, maar dit is gelamineerd spaanplaat
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Alles wat ik tegenkom zijn dit soort kasten in dubbele panelen uitgevoerd, is dat DE manier?
het is niet DE manier, maar wel vanuit praktisch oogpunt de meest toegepaste
het voordeel hieraan is dat je met modules kan werken die in praktijk niets met mekaar te maken hebben
maw je maakt elk deel op zich, kan het als test in mekaar zetten + kan het apart plaatsen
bovendien zie je dan de schroeven in de leggers niet
Deuren geschilderd maar wel met de houtnerf zichtbaar
ben benieuwd waar het evenwichtspunt tussen schilderen & houtnerf zichtbaar blijven, gaat liggen
plaatmateriaal wordt verondersteld redelijk glad te zijn
ik verwacht dat je na de 1ste laag verf zal moeten (glad)schuren om de rechtgekomen vezels weg te krijgen
Ik kan nog wel wat aanschaffen als dat voor deze klus nodig is, zo ben ik in een ander topic al geadvisseerd over de Lamello Zeta P2 of een minifix systeem, beide wel serieus het overwegen waard als ik het goed voor deze kast kan gebruiken
dat zijn 2 mogelijkheden
een 3de is de festool domino 500 met de bijhorende verbindingsstukken
als je de draadjes afgelopen hebt, dan zal je ook deuvels tegengekomen zijn
domino + zeta zijn niet goedkoop
Hoe zou ik hierbij de legplanken bevestigen? Aangezien de buren dit blind bevestigd willen hebben. Bij optie 1 zou ik dit mee verlijmen als ik de kast lijm, maar dat is hier dan geen optie want bij optie 2 zou ik helemaal niet lijmen.
'blind' is relatief
bij zowel minifix, domino als zeta heb je ronde gaten
bij zeta zijn die het meest discreet, want slechts 6 mm
de gaten kan je aan het oog onttrekken door die aan de minst zichtbare zijde te maken
bv bij een legger op 200 cm hoogte, maak je die aan de bovenzijde
Optie 3 (als dat een optie is?): Alle platen op maat zagen en ter plekke in elkaar schroeven?
als alles precies op nettomaat gezaagd is, kan dat
op voorwaarde dat jouw buren akkoord gaan om die nettoruimte gedurende een paar werkdagen niet te gebruiken
Ik heb zelf een kast van ikea, ook met 800mm overspanning en daar gaat het goed, maar dit is gelamineerd spaanplaat
800 mm is breed
hangt er van af wat ze er mee gaan aanvangen
spaanplaat en mdf zijn goedkoop materiaal
maar als ze jou een veelvoud van de ikeaprijs gaan betalen, dan zou het niet verantwoord zijn om ikeakwaliteit te leveren
daarmee zeg ik niet dat ikea geen kwaliteit naar zijn prijs levert
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
het is niet DE manier, maar wel vanuit praktisch oogpunt de meest toegepaste
het voordeel hieraan is dat je met modules kan werken die in praktijk niets met mekaar te maken hebben
maw je maakt elk deel op zich, kan het als test in mekaar zetten + kan het apart plaatsen
bovendien zie je dan de schroeven in de leggers niet
Dat dacht ik al, lijkt me een prettige en handelbare manier!
ben benieuwd waar het evenwichtspunt tussen schilderen & houtnerf zichtbaar blijven, gaat liggen
plaatmateriaal wordt verondersteld redelijk glad te zijn
ik verwacht dat je na de 1ste laag verf zal moeten (glad)schuren om de rechtgekomen vezels weg te krijgen
Ik heb het met fins vuren underlayment met zwart gedaan, 1 laagje en dit vonden ze heel gaaf, omdat je daar wel echt de nerf doorheen ziet. Het is nu wat te donker maar ik zal er morgen eens een foto van maken
dat zijn 2 mogelijkheden
een 3de is de festool domino 500 met de bijhorende verbindingsstukken
als je de draadjes afgelopen hebt, dan zal je ook deuvels tegengekomen zijn
domino + zeta zijn niet goedkoop
Zeta it is :D <heel enthousiast>
'blind' is relatief
bij zowel minifix, domino als zeta heb je ronde gaten
bij zeta zijn die het meest discreet, want slechts 6 mm
de gaten kan je aan het oog onttrekken door die aan de minst zichtbare zijde te maken
bv bij een legger op 200 cm hoogte, maak je die aan de bovenzijde
Ik zou het dan eigenlijk bij elke verbinding aan de buitenkant kunnen maken behalve bij de meest linker kast toch?
als alles precies op nettomaat gezaagd is, kan dat
op voorwaarde dat jouw buren akkoord gaan om die nettoruimte gedurende een paar werkdagen niet te gebruiken
Ja precies, dat zit er niet in omdat het maar hobby is en ik waarschijnlijk niet eens meerdere dagen achter elkaar bezig kan. Maar dat hoeft dus ook niet :)
800 mm is breed
hangt er van af wat ze er mee gaan aanvangen
spaanplaat en mdf zijn goedkoop materiaal
maar als ze jou een veelvoud van de ikeaprijs gaan betalen, dan zou het niet verantwoord zijn om ikeakwaliteit te leveren
daarmee zeg ik niet dat ikea geen kwaliteit naar zijn prijs levert
Helemaal eens, het wordt waarschijnlijk fins vuren underlayment of populieren multiplex. Ik verwacht een plaat of 8/9 nodig te hebben. Dat zou in berken multiplex wel heel duur aan materiaal alleen al worden.
De bovenste plank maak ik me niet zo'n zorgen over omdat die dubbel is en aan elkaar komt met schroeven. Het is meer de plaat tussen het hanggedeelte en de lades, dus daar komt waarschijnlijk niet eens gewicht op te staan. Moet dat dan goed gaan? Of nog onderop 2 stroken lijmen oid?

Bedankt ZotvanHout, je bent echt een enorme hulp!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb het met fins vuren underlayment met zwart gedaan, 1 laagje en dit vonden ze heel gaaf, omdat je daar wel echt de nerf doorheen ziet.
het is mogelijk dat we het woord 'verf' anders begrijpen
als je over 1 laag spreekt, dan denk ik eerder aan een kleurende afwerking, die weinig dekt
bij verven denk ik aan een grondlaag, opschuren + minstens 2 afwerklagen, waardoor de nerven deels of helemaal onzichtbaar worden
Ik zou het dan eigenlijk bij elke verbinding aan de buitenkant kunnen maken behalve bij de meest linker kast toch?
ik schreef hier over verbindingen met minifix, domino of zeta die de wanden tegen de leggers trekken
'buitenkant' is hier dus niet van toepassingdaarbij heb je altijd een gat in de leggers
tenzij je zou schroeven, maar dan heb je in principe geen systeem om wanden en leggers samen te trekken nodig
het wordt waarschijnlijk fins vuren underlayment of populieren multiplex. Ik verwacht een plaat of 8/9 nodig te hebben. Dat zou in berken multiplex wel heel duur aan materiaal alleen al worden.
waar zie je die prijzen
berk mpx b/bb lijkt mij best betaalbaar
De bovenste plank maak ik me niet zo'n zorgen over omdat die dubbel is en aan elkaar komt met schroeven. Het is meer de plaat tussen het hanggedeelte en de lades, dus daar komt waarschijnlijk niet eens gewicht op te staan. Moet dat dan goed gaan? Of nog onderop 2 stroken lijmen oid?
dit is mij niet volledig duidelijk
je hebt vragen bij een plaat waar geen gewicht op komt . . .
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik zou het dan eigenlijk bij elke verbinding aan de buitenkant kunnen maken behalve bij de meest linker kast toch?
Ik kom wat laat dit draadje in wandelen ... dus komt deze rectie wellicht een beetje als mosterd na de maaltijd ...

Als ik deze kast zou bouwen, dan zou ik gaan voor domino's voor alle boven- en onderpanelen en alle leggers. Vervolgens zou ik al deze panelen middels schroeven vastzetten met uitzondering van de linker zijwand. Alleen hier zou ik gebruik maken van - in jouw geval - de Zeta. Hiermee bespaar je jezelf enorm veel tijd én kosten (aangezien een paar schroeven nu eenmaal veel goedkoper zijn dan de Zeta verbinders...).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kom wat laat dit draadje in wandelen
'beter laat dan nooit' is een wijze zegswijze
Als ik deze kast zou bouwen, dan zou ik gaan voor domino's voor alle boven- en onderpanelen en alle leggers. Vervolgens zou ik al deze panelen middels schroeven vastzetten met uitzondering van de linker zijwand. Alleen hier zou ik gebruik maken van - in jouw geval - de Zeta.
tympy heeft zicht op een 2dehandse zeta
hij heeft geen df500
dus domino's zitten niet in dit verhaal
hij kan alles met zeta-clamexen vastzetten
al dan niet schroeven er bij, is zijn keuze
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
'beter laat dan nooit' is een wijze zegswijze

tympy heeft zicht op een 2dehandse zeta
hij heeft geen df500
dus domino's zitten niet in dit verhaal
hij kan alles met zeta-clamexen vastzetten
al dan niet schroeven er bij, is zijn keuze
Ja dat zag ik in dat andere draadje.

Ik ken de Zeta niet heel goed, maar volgens mij heb je hierbij toch ook een extra ondersteuning nodig (domino of deuvel of ... ). Of heeft Zeta naast klemmen óók een dragende werking ??
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
heeft Zeta naast klemmen óók een dragende werking ??
je slaat de nagel op de kop !

eerst iets meer details over de zeta

die freest maanvormige sleuven zoals een lamello met op de buitenrand/kop een verbreding waarachter de koekjesachtige verbindingen haken

1 van de mogelijke verbindingen is de clamex
voor zover mij bekend is dat de beste omdat je daarmee de hoogste samentrekkingskracht kan zetten
binnen de clamex heb je ondertypes
meestal gebruik ik de P14
volgens de info van lamello heeft die een trek- & breuksterkte van 80 kg
alle clamexen zijn uit stevig materiaal gemaakt

toen ik mijn eerste platenkasten in mekaar zette had ik twijfels over de stevigheid van de P14 bij horizontale verbinding + vertikale belasting, dus zoals bij leggers tussen staanders
ondertussen heb ik reeds een 500-tal P14's geplaatst
nog geen enkel probleem gehad
per diepte van 20 mm zet ik er 1tje, dus bij 600 mm zijn dat er 3
wordt de legger extra belast, dan zet ik er meer
het tikt wel aan, want 1 €/stuk
dus een module kost me aan P14's dikwijls even veel als het plaatmateriaal

bij zware belasting zoals een oven of een wasmachine zet ik vanuit de buitenkant van de module bijkomend schroeven

je brengt mij op het idee om een proefverbinding te maken, stelselmatig meer en meer gewicht op de legger te zetten tot ofwel de legger of de P14's het begeven
bij 100 kg zal ik wel stoppen
uiteraard is de belasting bij een wasmachine door de trillingen anders
dus toch schroeven
ik zou er ook een schokopvangende mat onder leggen

1612170852219.png

1612170744518.png
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
het is mogelijk dat we het woord 'verf' anders begrijpen
als je over 1 laag spreekt, dan denk ik eerder aan een kleurende afwerking, die weinig dekt
bij verven denk ik aan een grondlaag, opschuren + minstens 2 afwerklagen, waardoor de nerven deels of helemaal onzichtbaar worden
Ja inderdaad 1 laag, dat je dit idee krijgt
WhatsApp Image 2021-02-01 at 10.48.31.jpeg
ik schreef hier over verbindingen met minifix, domino of zeta die de wanden tegen de leggers trekken
'buitenkant' is hier dus niet van toepassingdaarbij heb je altijd een gat in de leggers
tenzij je zou schroeven, maar dan heb je in principe geen systeem om wanden en leggers samen te trekken nodig
Dan maak ik hier waarschijnlijk een denkfout in, ik dacht dat ik dan het gaatje aan de bovenkant van de bovenste horizontale plank kon positioneren en aan de onderkant van de onderste horizontale plank.
waar zie je die prijzen
berk mpx b/bb lijkt mij best betaalbaar
Ik bestelde tot nu toe hier naar tevredenheid mijn fins vuren, daar scheelt het tussen populier en berken meer dan factor 2. Jouw link is voor berken dan een stuk betaalbaarder, ik zal ze de opties en prijsverschillen gewoon eens voorleggen. Hoe ik het tot nu toe begrijp is berken: stabieler, meer lagen opgebouwd, harder. tov populier. Als ik dan naar het prijsverschil op 9 platen kijk, is dat ongeveer 350,-, die keuze laat ik aan de buren.
dit is mij niet volledig duidelijk
je hebt vragen bij een plaat waar geen gewicht op komt . . .
Er hoeft toch niet perse een belasting op plaat materiaal te komen om het te laten doorzakken? Zo niet, dan is er inderdaad geen probleem :)
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
@Bosquet zeker beter laat dan nooit en ik waardeer alle adviezen! Nu heb ik wel besloten voor de Lamello p2 te gaan dus daar ga ik de opbouw mee maken, omdat ik ook eerder hier en uit filmpjes begrijp dat dit voldoende sterk is.

@ZotVanHout, ben benieuwd naar de test! En ja qua kosten, misschien dat ik het bovenste deel met gewone lamello's in elkaar zet, die zijn prima de trap op te tillen. En dan het onderste deel met clamex p14, komt op 60,- qua kosten. Ik denk dat ik voor de kast totaal rond 1000,- aan materiaal kosten kom (platen, scharnieren, paar lades) ga komen dus dat valt dan nog wel mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.