Inbouwen nieuwe dampkap in meubel

pedroz

Nieuw lid
21 jan 2020
24
1
Landen
www.smartep.be
Goeiemorgen,

Er werd me gevraagd om een nieuwe dampkap te plaatsen in een bestaande keuken. De keuken werd in een ver verleden op maat gemaakt.
De dampkap (AEG 7509D) zit 'ingebouwd' in het bovenkastje. Zowel dampkap als bovenkast zijn 90cm breed.

IMG_0538.jpg

De dampkap hangt met een soort van "clips" in de bodem van het bovenkastje.

Ik vind echter geen nieuw model meer dat op deze wijze gemonteerd wordt. De huidige dampkappen op dit principe "hangen" allemaal aan de zijkanten van het corpus.
Ik vrees dat er niets anders op zit dan het bovenkastje te verbouwen, tenzij iemand raad weet (of de gouden tip naar de te gebruiken dampkap)?

Alvast bedankt :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik vind echter geen nieuw model meer dat op deze wijze gemonteerd wordt.
er is veel kans dat minstens novy aan deze eisen voldoet (zie uitsnede hier onder)
de dampkap van 90 cm breed komt onder de hangkast
ze hangt niet met clipjes vast, maar wel aan de motor die er bovenop staat
die hangt op zijn beurt met 2 ogen aan de muur
de diepte van de dampkap zou nog een probleem kunnen zijn
is de bovenkast dieper dan de dampkap, dan kan je de spleet aan de achterzijde opvullen

1610699108716.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Met inspiratie van ZotVanHout zeg ik kies voor een vrij hangende afzuigkap en hang die onder/in het kastje. Dat kan inderdaad een Novy zijn, maar er zijn ook genoeg andere merken. Is wel duurder dan een inbouw.

Aan de andere kant: dat kastje verbouwen is toch ook geen rocketsience?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
Als het een vlakschermkap is, kan je hem gewoon aan de onderkant van de kast schroeven. Je moet alleen zorgen dat de schroefkoppen niet zo ver uitsteken dat het schuifgedeelte ze raakt. 8 rvs schroeven langs de rand en hij blijft prima hangen. Je kan ook in het midden het motorhuis met een hoeklijntje aan de kastbodem schroeven.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb zojuist een afzuigkap gemonteerd met losse schouw erom heen. Dit betreft een Siemens LB78574 van 70 cm breed.

Deze wordt gemonteerd met 2 clips aan de zijkant, van onderaf. Kan vanaf maandag wel wat foto's maken.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik zie nu dat de post boven mij over een Bosch kap zo ongeveer identiek dezelfde is als die ik heb gemonteerd. Siemens en Bosch komt allemaal uit dezelfde fabriek. Ik betaalde 415,-.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.